Tydzień w motorsporcie #5
Wciąż najciekawszym wydarzeniem w świecie motorsportu pozostaje Rajd Dakar, który dał odetchnąć zawodnikom i maszynom przez dwa weekendowe dni. Kto jest liderem, a kto już nie ma szans na zwycięstwo?
09.01.2017 | aktual.: 01.10.2022 20:45
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dakar 2017 – odpoczynek po tygodniu zmagań
Po tygodniu zmagań z Dakarem, zawodnicy mieli przez weekend dwa dni przerwy. Odwołano z powodu ulewy sobotni etap i tym samym jest czas na zregenerowanie sił oraz sprzętu przed dwudniowym maratonem bez serwisu, jaki rozegra się w poniedziałek i wtorek.
Po pięciu etapach liderami w klasyfikacji samochodów są kierowcy Peugeota. Pierwszą trójkę stanowią Stéphane Peterhansel, Sébastien Loeb i Cyril Despres. Pierwszym kierowcą spoza obozu francuskiego zespołu jest Nani Roma jadący Toyotą Hilux. Piąte miejsce zajmuje Mikko Hirovonen, a szóste Kuba Przygoński – najlepsi zawodnicy Mini.
Z rajdu odpadło już kilku faworytów. Jednym z pierwszych pechowców był Nasser Al Attiyah. Katarczyk od niemal samego początku zmagał się z problemami technicznymi jednostki napędowej, a w późniejszej fazie rajdu uderzył w kamień i bardzo mocno uszkodził swoją Toyotę. Odpadł także Carlos Sainz, który po błędzie rolował swoim Peugeotem. Z auta niemal całkowicie odpadło nadwozie.
Na mecie Dakaru 2017 nie zobaczymy także kilku polskich zawodników. Motocyklista Kuba Piątek złamał rękę na pierwszym etapie, niedługo później odpadł Maciej Berdysz. Rajd zakończył także pilot Benediktasa Vanagasa – Sebastian Rozwadowski. Ich Toyota nie dotarła na metę etapu w regulaminowym czasie. Drobne kłopoty miał na początku Rafał Sonik. Zwycięzca ubiegłorocznego Dakaru jest obecnie na 10. miejscu w klasyfikacji generalnej quadów. Niestety traci już ponad 2 godziny do lidera.
W klasyfikacji generalnej quadów prowadzi Francuz Simon Vitse przed Rosjaninem Sergiejem Kariakinem i Francuzem Axelem Dutrie. Tych trzech zawodników mieści się w 10 minutach. 14 minut traci Ignacio Calase, największy obecnie faworyt do zwycięstwa.
Na dwóch kołach najszybszy jest Sam Sunderland na KTM. Ma 12 minut przewagi nad Pablo Quantillą i 16 nad Adrienem Van Beverenem. Polacy są bardzo daleko za czołówką. W wadze ciężkiej najlepszym pojazdem jest Iveco Powerstar Gerarda de Rooya, który jedzie przed Kamazami 4326 Eduarda Nikołajewa, Dmitrija Sotnikowa i Ajrata Mardiejewa. Tu stawka jak zawsze jest bardzo ciasna.
Klasyfikacja generalna samochodów: | |||
---|---|---|---|
1. | Stéphane Peterhansel Jean-Paul Cottret | Peugeot 3008 DKR | lider |
2. | Sébastien Loeb Daniel Elena | Peugeot 3008 DKR | +1:09 min |
3. | Cyril Despres David Castera | Peugeot 3008 DKR | +4:54 min |
4. | Nani Roma Àlex Haro | Toyota Hilux | +5:35 min |
5. | Mikko Hirvonen Michel Perin | Mini JCW Rally | +42:24 min |
6. | Kuba Przygoński Tom Colsoul | Mini All4 Racing | +59:55 min |
Klasyfikacja generalna ciężarówek: | |||
1. | Gerard de Rooy Moises Torrallardona Darek Rodewald | Iveco Powerstar | lider |
2. | Eduard Nikołajew Jewgienij Jakowlew Władimir Rybakow | Kamaz 4326 | +2:23 min |
3. | Dmitrij Sotnikow Rusłan Achmadiejew Igor Leonow | Kamaz 4326 | +6:36 min |
4. | Ajrat Mardiejew Ajdar Bielajew Dmitrij Swistunow | Kamaz 4326 | +14:04 min |
5. | Pascal de Baar Martin Roesink Wouter De Graaff | Renault K520 | +32:25 min |
... | |||
24. | Dave Ingels Benny Raes Michał Wrzos | MAN TGA | +6 h 7:15 min |
Klasyfikacja generalna motocykli: | |||
1. | Sam Sunderland | KTM 450 | lider |
2. | Pablo Quintanilla | Husqvarna FR 450 Rally | +12:00 min |
3. | Adrien Van Beveren | Yamaha WR 450F | +16:07 min |
4. | Gerard Farrés | KTM 450 | +20:57 min |
5. | Matthias Walkner | KTM 450 | +29.01 |
... | |||
43. | Adam Tomiczek | KTM 450 | 3 h 46:41 min |
81. | Paweł Stasiaczek | KTM 450 | 5 h 57:13 min |
Klasyfikacja generalna quadów: | |||
1. | Simon Vitse | Yamaha Raptor | lider |
2. | Siergiej Kariakin | Yamaha Raptor | +8:14 min |
3. | Axel Dutrie | Yamaha Raptor | +10:35 min |
4. | Ignacio Casale | Yamaha Raptor | +14:36 min |
5. | Daniel Mazzucco | Can-Am Renegade | +47:32 min |
... | |||
10. | Rafał Sonik | Yamaha Raptor | 2 h 5:46 min |
15. | Kamil Wiśniewski | Can-Am Renegade | 3 h 54:57 min |
Kłopoty Manora
Zespół Manor Racing w Formule 1 po raz kolejny ma problemy finansowe. Niemal każde wcielenie tej ekipy w ostatnich latach działało na granicy przetrwania. Manor po raz kolejny wejdzie pod zarząd administracyjny. Nie znaleziono inwestorów. Personel ekipy został poinformowany, że w tym roku mogą nie mieć zajęć na torach F1.
Manor ma prawo do wystawienia dwóch bolidów w tegorocznych mistrzostwach Formuły 1 i w zasadzie jest to jego największa, potencjalna wartość. Obecnie trwa proces administracyjny i od jego wyniku zależy przyszłość zespołu, którego szef Stephen Fitzpatrick zdradził, że ich problemy zaczęły się wraz z utratą 10. miejsca w klasyfikacji generalnej, po zdobyciu punktów przez Felipe Nasra dla Saubera w GP Brazylii. Przypominamy, że pierwsza dziesiątka osiąga profity z udziałów w Formule 1.
Niezależny zespół WRC Ostberga i Prokopa
Choć Martin Prokop deklarował już zakończenie przygody z samochodami WRC w mistrzostwach świata, to jednak zobaczymy go w tegorocznym sezonie, w niezależnym zespole z Madsem Ostbergiem. Obaj kierowcy dostaną Fiesty WRC w specyfikacji 2017 od Rajdu Szwecji. Auta przygotuje M-Sport i pod szyldem tego konstruktora będą one jeździły, ponieważ FIA dopuszcza wyłącznie samochody fabryczne. Jednak ekipa Ostberga i Prokopa ma być niezależna, a serwisem ma się zajmować stajnia czeskiego kierowcy - Jipo Car Racing Team.