Tydzień w motorsporcie #14
W minionym tygodniu pożegnaliśmy dwóch motorsportowych mistrzów świata, mogliśmy podsumować przedsezonowe testy Formuły 1 i poznać zwycięzcę trzeciej rundy WRC.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zmarł John Surtees
10 marca zmarł John Surtees, były kierowca Formuły 1, który zasłynął z tego, że zdobył mistrzostwo świata również w wyścigach motocyklowych. Swój tytuł F1 wywalczył za kierownicą bolidu Ferrari w 1964 roku po tym, jak miał już mistrzostwo w motocyklowej klasie 500 cm3 i 350 cm3. Po przygodzie z Ferrari ścigał się dla Coopera i Hondy, a karierę zakończył jako szef i jednocześnie kierowca własnej stajni.
John Surtees po odejściu z Formuły 1 poświęcał czas na rozwój wyścigowej kariery swojego syna, Henry’ego, ale ten w 2009 roku zginął tragicznie w wypadku w Formule 2. John założył fundację pomagającą rodzinom ofiar wypadków i to właśnie jej przedstawiciele poinformowali o jego śmierci w szpitalu. John Surtees żył 83 lata.
Zginął Anthony Delhalle
Anthony Delhalle był aktualnym mistrzem świata wyścigów długodystansowych. Zginął 9 marca w wyniku obrażeń po wypadku, do jakiego doszło podczas testów w Nogaro, przygotowujących zespoły i zawodników do 24 Heures Motos. Był członkiem zespołu Suzuki, z którym zdobył mistrzostwo pięciokrotnie. W dniu śmierci miał 35 lat.
Zakończenie zimowych testów Formuły 1
W miniony piątek zakończyła się ostatnia tura jazd testowych w Katalonii, gdzie tegoroczny rekord przejazdu uzyskał Kimi Räikkönen. Fin był jedynym kierowcą w tym roku, który ustanowił czas poniżej 1:19 min, a konkretnie 1:18,634 min. Tym samym potwierdził, że nowe bolidy F1 są szybsze o 4 s na okrążeniu od zeszłorocznych. Więcej na ten temat pisałem w artykule "Nowa Formuła 1 2017 – zmiany techniczne oraz ich efekty".
Jednym z głównych tematów w padoku w minionym tygodniu była bardzo problematyczna jednostka napędowa Hondy. Fernando Alonso powiedział w jednym z wywiadów, że jedynym problemem stajni jest silnik, który nie ma ani niezawodności, ani mocy.
W mediach krążą plotki o tym jak napięte są relacje pomiędzy japońskim dostawcą silników a brytyjskim zespołem McLarena. To ekipa, która w wyniku awarii przejechała najmniej okrążeń podczas testów. Zdaniem Erica Boulliera, problem leży w tym, że silniki są projektowane i budowane w Japonii, z dala od zespołu. Brakuje tak dobrej komunikacji jak w innych stajniach. „Honda musi przyjąć kulturę pracy w Formule 1 i dokonać integracji na wszystkich poziomach”. – stwierdził. Tym samym potwierdził znany od lat fakt, że nie da się wygrywać w F1, gdy do głosu dochodzi typowo japońska organizacja pracy.
Kris Meeke wygrywa Rajd Meksyku
Kris Meeke i Paul Nagle z Citroëna wygrali trzecią rundę WRC, Rajd Meksyku. Brytyjski kierowca wykorzystał dobrą pozycję startową i już od trzeciego odcinka pierwszego dnia objął prowadzenie, którego nie oddał do mety. Jest to już trzeci w tym roku zwycięzca, co potwierdza, że tegoroczne mistrzostwa świata mogą być wyjątkowo ciekawe.
Na podium obok Meeke’a stanął Sebastien Ogier z M-Sportu, a trzecie miejsce zajął kierowca Hyundaia Thierry Neuville. Piątkę zamknęli Ott Tanak i Hayden Paddon.
Słabo tym razem zaprezentował się zespół Toyoty, który był liderem mistrzostw po drugiej rundzie. Jari-Matti Latvala zameldował się na szóstej pozycji, a Juho Hanninen ukończył rajd jako siódmy. Obaj mieli problemy techniczne.
Poz. | Załoga | Samochód | Czas/strata |
---|---|---|---|
1. | K. Meeke P. Nagle | Citroen C3 WRC | zwycięzca |
2. | S. Ogier J. Ingrassia | Ford Fiesta WRC | +13,8 s |
3. | T. Neuville N. Gilsoul | Hyundai i20 Coupe WRC | +59,7 s |
4. | O. Tanak R. Molder | Ford Fiesta WRC | +2:18,3 min |
5. | H. Paddon J. Kennard | Hyundai i20 Coupe WRC | +3:32,9 min |
6. | J-M. Latvala M. Anttila | Toyota Yaris WRC | +4:40,3 min |
7. | J. Hanninen K. Lindstrom | Toyota Yaris WRC | +5:06,2 min |
8. | D. Sordo M. Marti | Hyundai i20 Coupe WRC | +5:22,7 min |
9. | E. Evans D. Barritt | Ford Fiesta WRC | +8:41,8 min |
10. | P. Tidemand J. Andersson | Skoda Fabia R5 | +10:51,9 min |
Koniec GP2, początek Formuły 2
Ze skutkiem natychmiastowym Rada Światowa Sportów Motorowych FIA podjęła decyzję o przemianowaniu serii GP2 na Formułę 2. Jest to efekt prac Jeana Todta, mających uporządkować szczeble kariery dla zawodników, starających się o angaż do Formuły 1. Francuz obejmując stanowisko szefa FIA zapowiadał, że będzie dążył do wprowadzenia jasnych nazw od Formuły 4 do Formuły 1.