Toyota S‑FR Racing Concept - wyścigówka w oczekiwaniu na wersję produkcyjną
Na styczniowym Tokyo Auto Salon Toyota zaprezentuje opracowany przez GAZOO Racing koncepcyjny samochód wyścigowy oparty na prototypie S-FR.
07.12.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:01
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Małe coupé Toyota S-FR już wywołało niemałe poruszenie w świecie motoryzacji, a sama Toyota zdobyła dodatkową porcję punktów w oczach miłośników samochodów sportowych. Lekki i bez wątpienia tani model zbudowany według najlepszego przepisu na najwyższy poziom frajdy z jazdy trafi do produkcji seryjnej i z pewnością osiągnie sukces. Auto jest napędzane niedużym i niezbyt mocnym silnikiem umieszczonym wzdłużnie z przodu, przekazującym moc na tylną oś. Na razie tajemnicą są nie tylko parametry silnika, ale nawet jego układ i wielkość. Podejrzewa się, że może być to znana z Aurisa jednostka 1.2 Turbo lub motor wolnossący 1.5.
Tymczasem, w oczekiwaniu na wersję produkcyjną tego atrakcyjnego samochodu Toyota zleciła przygotowanie koncepcyjnej wyścigówki S-FR Racing Concept. Projektem zajęła się stajnia GAZOO Racing, która od lat współpracuje z Toyotą w motorsporcie. Poszerzono błotniki, dodano kilka aerodynamicznych fartuchów, powiększono wlot powietrza i oczywiście zainstalowano potężny spojler. Przez prawdziwy, wyścigowy dyfuzor i zmianę kształtu przedniego zderzaka samochód jest dłuższy o 110 mm. Wszystkie elementy aerodynamiczne, czyli spojler, deflektory i dyfuzor wykonano z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem węglowym, a zatem wzrost masy jest nieznaczny.
Podczas tokijskiego salonu będzie można podziwiać wyścigówki Toyoty, które brały udział w wyścigach długodystansowych, ale wielu fanów spodziewa się również pierwszej prezentacji Yarisa WRC w specyfikacji na sezon 2017 – przynajmniej samej karoserii. Za przygotowanie samochodu odpowiada zespół GAZOO Racing, a szefem projektu jest Tommi Mäkinen. Silnik przygotuje niemiecki oddział Toyota Motorsport GmbH, natomiast siedzibę zlokalizowano w Finlandii, w tej samej lokalizacji co stajnia Tommiego Mäkinena. Obecnie trwa przygotowanie siedziby zespołu, ale samochód jest projektowany równolegle. Pierwsze testy mają ruszyć już wiosną. Ostatnio sporo się mówi o chęci zatrudnienia przez Toyotę Krisa Meeke’a, który nie podpisał jeszcze żadnego kontraktu na sezon 2016 i szuka opcji po tym jak Citroën wycofał się z WRC.