Test opon zimowych 2022/2023. Tym razem wygrały modele premium

Niemiecki automobilklub przetestował zimowe ogumienie do samochodów miejskich i kompaktowych SUV-ów. Szczególnie w tej drugiej grupie czarno na białym pokazały one, że oczekując naprawdę wysokiej jakości, musimy zdecydować się na marki premium. Jednak i one zaliczyły wpadki.

Zimowe opony warto zmienić na nowy komplet już wtedy, gdy bieżnik stopnieje do 3-3,5 mm, choć polskie przepisy pozwalają jeździć do 1,6 mm
Zimowe opony warto zmienić na nowy komplet już wtedy, gdy bieżnik stopnieje do 3-3,5 mm, choć polskie przepisy pozwalają jeździć do 1,6 mm
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

03.10.2022 | aktual.: 13.03.2023 15:14

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Obecne na nowych oponach etykiety informacyjne mogą nam powiedzieć nieco o generowanym przez dany model ogumienia hałasie, a także o oporach toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni. Dla wielu osób wybierających letnie ogumienie to wystarczający zasób informacji. A co z przyczepnością na śniegu i lodzie? Tego z etykiet już się nie dowiemy, dlatego niezależne testy opon w przypadku "zimówek" wciąż mają dużo sensu.

Niemiecki automobilklub ADAC opublikował wyniki testu opon zimowych na przełom roku 2022 i 2023 dla dwóch rozmiarów: 185/65 R15 (dla aut miejskich i starszych samochodów kompaktowych) oraz 215/60 R16 (dla małych SUV-ów czy crossoverów).

Niemcy przydzielają testowanym oponom ocenę ogólną oraz noty szczegółowe. Jeśli chodzi o te pierwsze, oprócz wartości liczbowej (im niższa, tym lepiej) stosowane są również ogólne noty słowne: "bardzo dobra" (odpowiednik szkolnej piątki), "dobra" (czwórka), "zadowalająca" (trójka), "wystarczająca" (dwójka) oraz "niewystarczająca" (jedynka). W kategoriach szczegółowych ADAC za właściwości ogumienia przyznaje noty o wartości liczbowej.  Im jest ona niższa, tym lepiej. Oto wyniki od najlepszej do ocenionej najgorzej.

Continental WinterContact TS 870 - łączna nota: 2,2 (dobra)

  • Suchy asfalt: 2,3
  • Mokry asfalt: 2,1
  • Śnieg: 2,2
  • Lód: 2,5
  • Hałas: 3,0
  • Zużycie paliwa: 1,8
  • Trwałość: 2,0

Goodyear UltraGrip 9+ - łączna nota: 2,2 (dobra)

  • Suchy asfalt: 2,3
  • Mokry asfalt: 1,7
  • Śnieg: 2,5
  • Lód: 2,3
  • Hałas: 2,7
  • Zużycie paliwa: 2,0
  • Trwałość: 2,5

Semperit Speed-Grip 5 - łączna nota: 2,2 (dobra)

  • Suchy asfalt: 2,5
  • Mokry asfalt: 2,3
  • Śnieg: 2,0
  • Lód: 2,3
  • Hałas: 2,6
  • Zużycie paliwa: 1,7
  • Trwałość: 2,0

Michelin Alpin 6 - łączna nota: 2,3 (dobra)

  • Suchy asfalt: 2,5
  • Mokry asfalt: 2,3
  • Śnieg: 2,4
  • Lód: 2,3
  • Hałas: 2,5
  • Zużycie paliwa: 2,1
  • Trwałość: 1,5

BF Goodrich G-Force Winter 2 - łączna nota: 2,7 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 2,6
  • Mokry asfalt: 2,7
  • Śnieg: 2,0
  • Lód: 2,5
  • Hałas: 2,7
  • Zużycie paliwa: 2,4
  • Trwałość: 2,0

Vredestein Wintrac - łączna nota: 2,7 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 2,4
  • Mokry asfalt: 2,1
  • Śnieg: 2,7
  • Lód: 2,4
  • Hałas: 2,8
  • Zużycie paliwa: 2,4
  • Trwałość: 2,5

Bridgestone Blizzak LM005 - łączna nota: 3,0 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 2,1
  • Mokry asfalt: 1,7
  • Śnieg: 2,4
  • Lód: 2,8
  • Hałas: 2,9
  • Zużycie paliwa: 1,9
  • Trwałość: 3,0

Maxxis Premitra Snow WP6 - łączna nota: 3,0 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 1,9
  • Mokry asfalt: 2,2
  • Śnieg: 2,9
  • Lód: 2,7
  • Hałas: 2,6
  • Zużycie paliwa: 2,6
  • Trwałość: 3,0

Firestone Winterhawk 4 - łączna nota: 3,2 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 3,2
  • Mokry asfalt: 2,0
  • Śnieg: 2,2
  • Lód: 2,1
  • Hałas: 2,8
  • Zużycie paliwa: 1,7
  • Trwałość: 2,5

Nexen Winguard Snow G3 - łączna nota: 3,3 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 3,3
  • Mokry asfalt: 2,5
  • Śnieg: 3,3
  • Lód: 2,1
  • Hałas: 2,5
  • Zużycie paliwa: 2,2
  • Trwałość: 2,5

AVON WT 7 Snow - łączna nota: 3,5 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 2,9
  • Mokry asfalt: 2,5
  • Śnieg: 3,5
  • Lód: 2,4
  • Hałas: 3,0
  • Zużycie paliwa: 2,3
  • Trwałość: 3,5

Dunlop Winter Response 2 - łączna nota: 3,6 (wystarczająca)

  • Suchy asfalt: 3,6
  • Mokry asfalt: 1,8
  • Śnieg: 1,8
  • Lód: 2,5
  • Hałas: 2,7
  • Zużycie paliwa: 1,9
  • Trwałość: 2,5

Fulda Kristall Montero 3 - łączna nota: 3,7 (wystarczająca)

  • Suchy asfalt: 3,6
  • Mokry asfalt: 3,7
  • Śnieg: 1,9
  • Lód: 2,3
  • Hałas: 2,9
  • Zużycie paliwa: 2,0
  • Trwałość: 1,5

Barum Polaris 5 - łączna nota: 3,9 (wystarczająca)

  • Suchy asfalt: 3,9
  • Mokry asfalt: 3,2
  • Śnieg: 2,4
  • Lód: 2,8
  • Hałas: 3,0
  • Zużycie paliwa: 2,0
  • Trwałość: 2,0

Imperial Snowdragon HP- łączna nota: 5,3 ( niewystarczająca)

  • Suchy asfalt: 2,1
  • Mokry asfalt: 5,3
  • Śnieg: 4,0
  • Lód: 2,3
  • Hałas: 2,9
  • Zużycie paliwa: 2,3
  • Trwałość: 1,5

Test mniejszych opon przyniósł nieliczne niespodzianki. Jedną z nich była niska pozycja opon firmy Dunlop. Ogumienie to w teście ADAC przegrało ze zdecydowanie niżej pozycjonowanymi rywalami. Zaskoczeniem może być również wysoka pozycja opon marki Semperit, która w Polsce nie cieszy się wielką estymą.

Continental WinterContact TS870 - łączna nota: 2,1 (dobra)

  • Suchy asfalt: 2,4
  • Mokry asfalt: 2,1
  • Śnieg: 1,6
  • Lód: 1,9
  • Hałas: 2,8
  • Zużycie paliwa: 2,1
  • Trwałość: 2,5

Dunlop Winter Sport 5 - łączna nota: 2,1 (dobra)

  • Suchy asfalt: 2,3
  • Mokry asfalt: 2,2
  • Śnieg: 1,6
  • Lód: 2,0
  • Hałas: 3,1
  • Zużycie paliwa: 1,7
  • Trwałość: 2,0

Goodyear UltraGrip Performance + - łączna nota: 2,3 (dobra)

  • Suchy asfalt: 2,5
  • Mokry asfalt: 2,5
  • Śnieg: 1,4
  • Lód: 2,2
  • Hałas: 2,8
  • Zużycie paliwa: 2,0
  • Trwałość: 2,5

Michelin Alpin 6 - łączna nota: 2,3 (dobra)

  • Suchy asfalt: 2,0
  • Mokry asfalt: 2,4
  • Śnieg: 2,4
  • Lód: 1,9
  • Hałas: 2,8
  • Zużycie paliwa: 2,3
  • Trwałość: 2,0

Yokohama BlueEarth*Winter V906 - łączna nota: 2,6 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 2,3
  • Mokry asfalt: 2,6
  • Śnieg: 2,6
  • Lód: 2,4
  • Hałas: 2,9
  • Zużycie paliwa: 1,9
  • Trwałość: 2,5

Bridgestone Blizzak LM005 - łączna nota: 2,7 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 1,8
  • Mokry asfalt: 2,0
  • Śnieg: 2,7
  • Lód: 2,4
  • Hałas: 3,4
  • Zużycie paliwa: 2,1
  • Trwałość: 2,5

Kleber Krisalp HP3 - łączna nota: 2,9 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 2,9
  • Mokry asfalt: 2,8
  • Śnieg: 1,8
  • Lód: 2,2
  • Hałas: 2,8
  • Zużycie paliwa: 1,8
  • Trwałość: 2,5

GT Radial Winterpro2 - łączna nota: 3,0 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 2,7
  • Mokry asfalt: 3,0
  • Śnieg: 2,8
  • Lód: 2,1
  • Hałas: 2,8
  • Zużycie paliwa: 2,4
  • Trwałość: 2,5

Sava eskimo hp2 - łączna nota: 3,0 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 25
  • Mokry asfalt: 3,0
  • Śnieg: 2,3
  • Lód: 2,0
  • Hałas: 3,5
  • Zużycie paliwa: 1,7
  • Trwałość: 1,5

Vredestein Wintrac - łączna nota: 3,0 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 2,9
  • Mokry asfalt: 2,3
  • Śnieg: 2,5
  • Lód: 1,8
  • Hałas: 2,7
  • Zużycie paliwa: 1,6
  • Trwałość: 3,0

ESA+TECAR SUPERGRIP PRO - łączna nota: 3,1 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 3,1
  • Mokry asfalt: 3,0
  • Śnieg: 1,9
  • Lód: 2,0
  • Hałas: 3,0
  • Zużycie paliwa: 1,5
  • Trwałość: 2,0

TOYOTIRES Observe S944 - łączna nota: 3,1 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 2,1
  • Mokry asfalt: 3,1
  • Śnieg: 2,8
  • Lód: 2,0
  • Hałas: 3,0
  • Zużycie paliwa: 2,8
  • Trwałość: 2,0

Nokian Tyres WR Snowproof - łączna nota: 3,2 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 2,7
  • Mokry asfalt: 3,2
  • Śnieg: 2,4
  • Lód: 2,3
  • Hałas: 2,7
  • Zużycie paliwa: 2,0
  • Trwałość: 2,0

UNIROYAL WinterExpert - łączna nota: 3,3 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 3,3
  • Mokry asfalt: 2,8
  • Śnieg: 1,7
  • Lód: 1,8
  • Hałas: 2,9
  • Zużycie paliwa: 1,5
  • Trwałość: 2,5

Matador MP93 Nordicca - łączna nota: 3,4 (zadowalająca)

  • Suchy asfalt: 3,4
  • Mokry asfalt: 3,1
  • Śnieg: 2,3
  • Lód: 2,0
  • Hałas: 2,9
  • Zużycie paliwa: 2,3
  • Trwałość: 2,0

W tym zestawieniu niespodzianek jest mniej. Czołówkę zgodnie okupują producenci pozycjonowani w klasie premium. Zaskoczeniem może być jedynie niska pozyska ogumienia Nokiana. Fiński producent często postrzegany jest w Polsce jako wręcz wyspecjalizowany w produkcji "zimówek".

Dokonując wyboru ogumienia warto kierować się nie tylko przyczepnością, ale i trwałością. Praktyka pokazuje, że w przypadku jednych opon ich właściwości dość szybko pozostają jedynie wspomnieniem, podczas gdy w przypadku innych dobrymi osiągami możemy cieszyć się dłużej.

Komentarze (32)