Test opon zimowych 2022/2023. Tym razem wygrały modele premium
Niemiecki automobilklub przetestował zimowe ogumienie do samochodów miejskich i kompaktowych SUV-ów. Szczególnie w tej drugiej grupie czarno na białym pokazały one, że oczekując naprawdę wysokiej jakości, musimy zdecydować się na marki premium. Jednak i one zaliczyły wpadki.
03.10.2022 | aktual.: 13.03.2023 15:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Obecne na nowych oponach etykiety informacyjne mogą nam powiedzieć nieco o generowanym przez dany model ogumienia hałasie, a także o oporach toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni. Dla wielu osób wybierających letnie ogumienie to wystarczający zasób informacji. A co z przyczepnością na śniegu i lodzie? Tego z etykiet już się nie dowiemy, dlatego niezależne testy opon w przypadku "zimówek" wciąż mają dużo sensu.
Niemiecki automobilklub ADAC opublikował wyniki testu opon zimowych na przełom roku 2022 i 2023 dla dwóch rozmiarów: 185/65 R15 (dla aut miejskich i starszych samochodów kompaktowych) oraz 215/60 R16 (dla małych SUV-ów czy crossoverów).
Niemcy przydzielają testowanym oponom ocenę ogólną oraz noty szczegółowe. Jeśli chodzi o te pierwsze, oprócz wartości liczbowej (im niższa, tym lepiej) stosowane są również ogólne noty słowne: "bardzo dobra" (odpowiednik szkolnej piątki), "dobra" (czwórka), "zadowalająca" (trójka), "wystarczająca" (dwójka) oraz "niewystarczająca" (jedynka). W kategoriach szczegółowych ADAC za właściwości ogumienia przyznaje noty o wartości liczbowej. Im jest ona niższa, tym lepiej. Oto wyniki od najlepszej do ocenionej najgorzej.
Continental WinterContact TS 870 - łączna nota: 2,2 (dobra)
- Suchy asfalt: 2,3
- Mokry asfalt: 2,1
- Śnieg: 2,2
- Lód: 2,5
- Hałas: 3,0
- Zużycie paliwa: 1,8
- Trwałość: 2,0
Goodyear UltraGrip 9+ - łączna nota: 2,2 (dobra)
- Suchy asfalt: 2,3
- Mokry asfalt: 1,7
- Śnieg: 2,5
- Lód: 2,3
- Hałas: 2,7
- Zużycie paliwa: 2,0
- Trwałość: 2,5
Semperit Speed-Grip 5 - łączna nota: 2,2 (dobra)
- Suchy asfalt: 2,5
- Mokry asfalt: 2,3
- Śnieg: 2,0
- Lód: 2,3
- Hałas: 2,6
- Zużycie paliwa: 1,7
- Trwałość: 2,0
Michelin Alpin 6 - łączna nota: 2,3 (dobra)
- Suchy asfalt: 2,5
- Mokry asfalt: 2,3
- Śnieg: 2,4
- Lód: 2,3
- Hałas: 2,5
- Zużycie paliwa: 2,1
- Trwałość: 1,5
BF Goodrich G-Force Winter 2 - łączna nota: 2,7 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 2,6
- Mokry asfalt: 2,7
- Śnieg: 2,0
- Lód: 2,5
- Hałas: 2,7
- Zużycie paliwa: 2,4
- Trwałość: 2,0
Vredestein Wintrac - łączna nota: 2,7 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 2,4
- Mokry asfalt: 2,1
- Śnieg: 2,7
- Lód: 2,4
- Hałas: 2,8
- Zużycie paliwa: 2,4
- Trwałość: 2,5
Bridgestone Blizzak LM005 - łączna nota: 3,0 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 2,1
- Mokry asfalt: 1,7
- Śnieg: 2,4
- Lód: 2,8
- Hałas: 2,9
- Zużycie paliwa: 1,9
- Trwałość: 3,0
Maxxis Premitra Snow WP6 - łączna nota: 3,0 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 1,9
- Mokry asfalt: 2,2
- Śnieg: 2,9
- Lód: 2,7
- Hałas: 2,6
- Zużycie paliwa: 2,6
- Trwałość: 3,0
Firestone Winterhawk 4 - łączna nota: 3,2 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 3,2
- Mokry asfalt: 2,0
- Śnieg: 2,2
- Lód: 2,1
- Hałas: 2,8
- Zużycie paliwa: 1,7
- Trwałość: 2,5
Nexen Winguard Snow G3 - łączna nota: 3,3 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 3,3
- Mokry asfalt: 2,5
- Śnieg: 3,3
- Lód: 2,1
- Hałas: 2,5
- Zużycie paliwa: 2,2
- Trwałość: 2,5
AVON WT 7 Snow - łączna nota: 3,5 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 2,9
- Mokry asfalt: 2,5
- Śnieg: 3,5
- Lód: 2,4
- Hałas: 3,0
- Zużycie paliwa: 2,3
- Trwałość: 3,5
Dunlop Winter Response 2 - łączna nota: 3,6 (wystarczająca)
- Suchy asfalt: 3,6
- Mokry asfalt: 1,8
- Śnieg: 1,8
- Lód: 2,5
- Hałas: 2,7
- Zużycie paliwa: 1,9
- Trwałość: 2,5
Fulda Kristall Montero 3 - łączna nota: 3,7 (wystarczająca)
- Suchy asfalt: 3,6
- Mokry asfalt: 3,7
- Śnieg: 1,9
- Lód: 2,3
- Hałas: 2,9
- Zużycie paliwa: 2,0
- Trwałość: 1,5
Barum Polaris 5 - łączna nota: 3,9 (wystarczająca)
- Suchy asfalt: 3,9
- Mokry asfalt: 3,2
- Śnieg: 2,4
- Lód: 2,8
- Hałas: 3,0
- Zużycie paliwa: 2,0
- Trwałość: 2,0
Imperial Snowdragon HP- łączna nota: 5,3 ( niewystarczająca)
- Suchy asfalt: 2,1
- Mokry asfalt: 5,3
- Śnieg: 4,0
- Lód: 2,3
- Hałas: 2,9
- Zużycie paliwa: 2,3
- Trwałość: 1,5
Test mniejszych opon przyniósł nieliczne niespodzianki. Jedną z nich była niska pozycja opon firmy Dunlop. Ogumienie to w teście ADAC przegrało ze zdecydowanie niżej pozycjonowanymi rywalami. Zaskoczeniem może być również wysoka pozycja opon marki Semperit, która w Polsce nie cieszy się wielką estymą.
Continental WinterContact TS870 - łączna nota: 2,1 (dobra)
- Suchy asfalt: 2,4
- Mokry asfalt: 2,1
- Śnieg: 1,6
- Lód: 1,9
- Hałas: 2,8
- Zużycie paliwa: 2,1
- Trwałość: 2,5
Dunlop Winter Sport 5 - łączna nota: 2,1 (dobra)
- Suchy asfalt: 2,3
- Mokry asfalt: 2,2
- Śnieg: 1,6
- Lód: 2,0
- Hałas: 3,1
- Zużycie paliwa: 1,7
- Trwałość: 2,0
Goodyear UltraGrip Performance + - łączna nota: 2,3 (dobra)
- Suchy asfalt: 2,5
- Mokry asfalt: 2,5
- Śnieg: 1,4
- Lód: 2,2
- Hałas: 2,8
- Zużycie paliwa: 2,0
- Trwałość: 2,5
Michelin Alpin 6 - łączna nota: 2,3 (dobra)
- Suchy asfalt: 2,0
- Mokry asfalt: 2,4
- Śnieg: 2,4
- Lód: 1,9
- Hałas: 2,8
- Zużycie paliwa: 2,3
- Trwałość: 2,0
Yokohama BlueEarth*Winter V906 - łączna nota: 2,6 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 2,3
- Mokry asfalt: 2,6
- Śnieg: 2,6
- Lód: 2,4
- Hałas: 2,9
- Zużycie paliwa: 1,9
- Trwałość: 2,5
Bridgestone Blizzak LM005 - łączna nota: 2,7 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 1,8
- Mokry asfalt: 2,0
- Śnieg: 2,7
- Lód: 2,4
- Hałas: 3,4
- Zużycie paliwa: 2,1
- Trwałość: 2,5
Kleber Krisalp HP3 - łączna nota: 2,9 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 2,9
- Mokry asfalt: 2,8
- Śnieg: 1,8
- Lód: 2,2
- Hałas: 2,8
- Zużycie paliwa: 1,8
- Trwałość: 2,5
GT Radial Winterpro2 - łączna nota: 3,0 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 2,7
- Mokry asfalt: 3,0
- Śnieg: 2,8
- Lód: 2,1
- Hałas: 2,8
- Zużycie paliwa: 2,4
- Trwałość: 2,5
Sava eskimo hp2 - łączna nota: 3,0 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 25
- Mokry asfalt: 3,0
- Śnieg: 2,3
- Lód: 2,0
- Hałas: 3,5
- Zużycie paliwa: 1,7
- Trwałość: 1,5
Vredestein Wintrac - łączna nota: 3,0 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 2,9
- Mokry asfalt: 2,3
- Śnieg: 2,5
- Lód: 1,8
- Hałas: 2,7
- Zużycie paliwa: 1,6
- Trwałość: 3,0
ESA+TECAR SUPERGRIP PRO - łączna nota: 3,1 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 3,1
- Mokry asfalt: 3,0
- Śnieg: 1,9
- Lód: 2,0
- Hałas: 3,0
- Zużycie paliwa: 1,5
- Trwałość: 2,0
TOYOTIRES Observe S944 - łączna nota: 3,1 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 2,1
- Mokry asfalt: 3,1
- Śnieg: 2,8
- Lód: 2,0
- Hałas: 3,0
- Zużycie paliwa: 2,8
- Trwałość: 2,0
Nokian Tyres WR Snowproof - łączna nota: 3,2 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 2,7
- Mokry asfalt: 3,2
- Śnieg: 2,4
- Lód: 2,3
- Hałas: 2,7
- Zużycie paliwa: 2,0
- Trwałość: 2,0
UNIROYAL WinterExpert - łączna nota: 3,3 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 3,3
- Mokry asfalt: 2,8
- Śnieg: 1,7
- Lód: 1,8
- Hałas: 2,9
- Zużycie paliwa: 1,5
- Trwałość: 2,5
Matador MP93 Nordicca - łączna nota: 3,4 (zadowalająca)
- Suchy asfalt: 3,4
- Mokry asfalt: 3,1
- Śnieg: 2,3
- Lód: 2,0
- Hałas: 2,9
- Zużycie paliwa: 2,3
- Trwałość: 2,0
W tym zestawieniu niespodzianek jest mniej. Czołówkę zgodnie okupują producenci pozycjonowani w klasie premium. Zaskoczeniem może być jedynie niska pozyska ogumienia Nokiana. Fiński producent często postrzegany jest w Polsce jako wręcz wyspecjalizowany w produkcji "zimówek".
Dokonując wyboru ogumienia warto kierować się nie tylko przyczepnością, ale i trwałością. Praktyka pokazuje, że w przypadku jednych opon ich właściwości dość szybko pozostają jedynie wspomnieniem, podczas gdy w przypadku innych dobrymi osiągami możemy cieszyć się dłużej.