To już jest koniec. Spalinowe Porsche 718 niebawem zniknie z rynku

Porsche oficjalnie kończy produkcję swoich benzynowych modeli 718 Boxster i Cayman. Ostatnie egzemplarze tych kultowych sportowych samochodów zjadą z linii produkcyjnej w październiku.

Porsche 718 Spyder RS
Porsche 718 Spyder RS
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Aleksander Ruciński

23.05.2025 | aktual.: 23.05.2025 14:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Po wycofaniu modelu 718 z rynku europejskiego teraz reszta świata również straci dostęp do benzynowych wersji Boxstera i Caymana. Frank Wiesmann, szef komunikacji produktowej Porsche Cars North America, potwierdził, że obecna, czwarta generacja (seria 982) wkracza w ostatnie miesiące produkcji.

Produkcja tych modeli rozpoczęła się w zakładzie w Zuffenhausen w 2016 roku, a w 2022 roku część produkcji przeniesiono do Osnabrück. Ostatnie egzemplarze mają zostać wyprodukowane w październiku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mimo zakończenia produkcji specjalne edycje, takie jak Boxster RS Spyder i Cayman GT4 RS, nadal będą dostępne w niektórych regionach, gdyż są zwolnione z nowych przepisów ze względu na limitowaną produkcję. Porsche pracuje nad elektrycznymi następcami tych modeli, jednak ich premiera nie nastąpi w tym roku. Podczas ostatniego walnego zgromadzenia dyrektor generalny Porsche, Oliver Blume, stwierdził, że "ciche samochody sportowe" pojawią się w "średnim terminie". Dodał, że oba modele będą "jeszcze bardziej dynamiczne, jeszcze mocniejsze, z czystym doświadczeniem jazdy".

Chociaż Porsche przyznało, że osiągnięcie wcześniejszego celu, jakim było 80 proc. rocznej sprzedaży pojazdów elektrycznych do 2030 roku, jest już niemożliwe, firma kontynuuje prace nad elektryfikacją swojej gamy. Jednocześnie modele takie jak Cayenne i Panamera nadal będą oferowane z silnikami spalinowymi. Cayenne będzie współistnieć z nadchodzącym wariantem elektrycznym aż do lat 30. XXI wieku, a Panamera utrzyma swoje silniki benzynowe w kolejnej dekadzie. Podwójnie doładowany silnik V8 o pojemności 4 litrów zostanie przeprojektowany, aby spełniać normy Euro 7.

Porsche rozważa również wprowadzenie nowego crossovera z silnikiem spalinowym, który zastąpi pierwszą generację Macana planowaną do wycofania w 2026 roku. Jeśli projekt zostanie zatwierdzony, nowy model pojawi się pod koniec dekady, oferując wersje z czysto spalinowym oraz hybrydowym napędem. Dodatkowo firma zastanawia się nad dodaniem silników spalinowych do pojazdów pierwotnie planowanych jako w pełni elektryczne. W listopadzie ubiegłego roku ówczesny dyrektor finansowy Porsche, Lutz Meschke, zaznaczył: "Obecnie analizujemy możliwość, aby pierwotnie planowane w pełni elektryczne pojazdy miały napęd hybrydowy lub spalinowy".

Komentarze (2)