Kolejny model Porsche znika z UE. Bazowe Cayman i Boxster kończą żywot
Porsche 718 w swoich dwóch wcieleniach — Cayman i Boxster — ma zniknąć z Europy. Powodem są nowe regulacje Unii Europejskiej. Jest jednak jedna wersja, która zdołała uciec spod topora.
25.03.2024 | aktual.: 27.03.2024 11:34
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jeżeli z europejskiego rynku znika jakiś model, najczęstszą przyczyną są normy emisji spalin, które zmusiłyby producenta do całkowitego wywrócenia do góry nogami koncepcji danego modelu. Okazuje się jednak, że taką presję są w stanie narzucić nie tylko normy Euro. Boleśnie przekonują się o tym już kolejny raz fani Porsche.
Chociaż wiemy już, że następna generacja Porsche 718 zadebiutuje w 2025 r., można było mieć nadzieję, że przejście pomiędzy wcieleniami tego auta będzie dość płynne. Niestety te nadzieje okazały się płonne.
Hiobowa wieść została potwierdzona przez Olivera Hilgera, rzecznika prasowego Porsche ds. modeli 911 i 718. W odpowiedzi na zapytanie serwisu "Motor1", potwierdził przyczynę wycofania auta z unijnego rynku. I nie, wcale nie są to kwestie emisji spalin.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Głównym problemem jest aktualizacja przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa. Są one odpowiedzią na coraz wymyślniejsze sposoby hakerów i złodziei na kradzież aut. Jeśli producenci chcą nadal sprzedawać swoje modele, muszą więc zaktualizować swoje zabezpieczenia, a jak się okazuje, wcale nie musi być to takie proste.
Architektura elektryczna w Caymanie i Boxsterze jest zaprojektowana w taki sposób, że wprowadzenie koniecznych poprawek byłoby piekielnie drogie. Jak informuje Motor1, koszt takiej zmiany wyniósłby połowę budżetu na zaprojektowanie nowego samochodu od zera. Jedynym rozsądnym finansowo wyjściem jest więc porzucenie sprzedaży takiego auta.
Porsche 718 wycofane z UE. Podzieliło los innego auta Niemców
Wyjątkiem są Porsche Cayman GT4 RS oraz Porche Boxster RS Spyder, które z uwagi na małą liczbę produkowanych egzemplarzy mogą być sprzedawane wymaganego wyposażenia.
Nie jest to jedyny model Porsche, który w 2024 r. zniknie z Unii Europejskiej. W grudniu 2023 r. ogłoszono, że ten sam los podzieli spalinowego Macana. Powód jest dokładnie ten sam — nowe przepisy w sprawie systemów elektronicznych.
Jedyną opcją na zakup nowego Caymana i Boxstera pozostają więc ostatnie sztuki magazynowe, które nie zostały jeszcze przed Porsche sprzedane. Trzeba jednak się pospieszyć, gdyż od 1 lipca 2024 r. auta niezgodnego z nowymi regulacjami cyberbezpieczeństwa nie będziemy mogli nawet zarejestrować na terenie UE.