Porsche Cayman
W 1996 roku ruszyła produkcja Porsche Boxstera I generacji. Dwumiejscowy mały roadster cieszył się bardzo dużą popularnością, ponieważ kosztował dużo mniej od podstawowej wersji modelu 911, czyli Carrery. Mówiono, że jest to Porsche dla tych osób, których życie nie potoczyło się tak, jakby sobie tego życzyły, a zawsze marzyły o aucie z Zuffenhausen.
Kiedy w 2004 roku niemiecki producent zaprezentował II generację Boxstera, było jasne, że Porsche będzie pracowało także nad wersją tego modelu z nadwoziem typu coupé. Nie wszyscy kierowcy, których nie było stać na 911, wybierali auto z miękkim składanym dachem, podczas gdy na rynku dostępne były takie alternatywy, jak Audi TT, BMW Z3 czy Nissan 350 Z, występujące także w wersji z nadwoziem typu coupé. To doprowadziło do powstania modelu Porsche Cayman, który został oficjalnie zaprezentowany we wrześniu 2005 roku podczas salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie.
Mierzące 4372 mm długości, 1801 mm szerokości oraz 1305 mm wysokości Porsche Cayman produkowane było w zakładach zlokalizowanych w Niemczech oraz Finlandii. Następcą Caymana jest Porsche 986, które wytwarzano od 1991 roku do 1995 roku w Zuffenhausen. Nazwa „Cayman” pochodzi od gadów kajmanów, które są blisko spokrewnione z aligatorami, a nie - jak niektórzy uważają - od nazwy wysp położonych na Morzu Karaibskim.
Porsche Cayman oferowane jest z dwiema mocnymi jednostkami napędowymi. Słabszy wariant o pojemności 2,7 l i mocy 245 KM pozwala na przyspieszenie do pierwszej setki w 5,3 s oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 258 km/h. Dla poszukujących mocniejszych wrażeń producent przewidział wariant Cayman S z silnikiem o pojemności 3,4 l i mocy 295 KM. Sprint 0-100 km/h trwa 4,9 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na 275 km/h.
Tak dobre osiągi modelu Cayman wywołały dyskusję, czy sprzedaż flagowego modelu Porsche, 911 Carrera, nie spadnie. Auta charakteryzują się bowiem bardzo podobnymi osiągami, a Cayman S kosztuje dużo mniej niż 911 Carrera.
Napęd w Caymanie może być przekazywany przez skrzynię 5- lub 6-biegową manualną, 5-stopniową automatyczną lub przekładnię tiptronic wyłącznie na tylną oś.
Warto wspomnieć o specjalnej edycji modelu Cayman o nazwie Cayman S Porsche Design Edition 1. Została ona zaprojektowana przez specjalistów z Porsche Design i charakteryzuje się m.in. czarną skórzaną tapicerką, akcentami z Alcantary, 19-calowymi aluminiowymi felgami oraz emblematami "Porsche Design Edition 1". Wyprodukowano zaledwie 777 pojazdów z tej edycji w 2008 roku. Cena za jeden egzemplarz startowała od 58 600 euro.
W 2008 roku Porsche ogłosiło wprowadzenie w 2009 roku modelu Cayman S Sport. Samochód został wyposażony w nowy układ wydechowy, który podnosi moc z 295 KM do 303 KM. Porsche Cayman S Sport było dostępne w jednym z kilku kolorów nadwozia: pomarańczowym, zielonym, czarnym, czerwonym, żółtym, białym lub srebrnym. W wyposażeniu nie zabrakło także aktywnego zawieszenia Porsche Active Suspension Management, 19-calowych felg SportDesign oraz biksenonowych reflektorów.
Porsche Cayman dostało wiele nagród i tytułów, w tym: Jeden z 10 Najlepszych Samochodów z Lat 2007-2009 wg „Car and Driver”, Samochód 2006 roku wg magazynu „Playboy” oraz Najlepszy Samochód Sportowy 2006 roku wg „Car Plus Magazine”.
Plusy:
- dynamiczne jednostki napędowe
- ponadczasowy wygląd
- rewelacyjne osiągi i właściwości jezdne
- stosunek jakości do ceny
Minusy:
- przestronność
- wysokie spalanie