Sztuczna inteligencja ma pomóc inżynierom Toyoty w projektowaniu samochodów
Chociaż sztuczna inteligencja jest już bardzo popularna w różnych branżach, to cały zakres jej zastosowań wciąż jest odkrywany. Toyota wierzy, że nowa technologia może być przydatna w projektowaniu samochodów i zaprezentowała właśnie narzędzie, które pomoże jej pracownikom w szybszym tworzeniu pojazdów.
21.06.2023 | aktual.: 22.06.2023 17:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
System został opracowany przez Instytut Badawczy Toyoty i wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję, aby pomóc projektantom na wczesnych etapach procesu twórczego. Przekształca podpowiedzi tekstowe w nowe wizualizacje, które mogą być następnie wybierane i udoskonalane przez projektantów. Chociaż sztuczna inteligencja nie może jeszcze w pełni zaprojektować nowego samochodu, to nowy system jest w stanie uwzględniać ograniczenia, takie jak opór powietrza i wymiary podwozia, podczas generowania obrazów. Są to ważne uwagi na wczesnym etapie, ponieważ mają wpływ na takie kwestie, jak oszczędność paliwa, obsługa, ergonomia i bezpieczeństwo.
– Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji są często wykorzystywane jako inspiracja dla projektantów, ale nie są w stanie poradzić sobie ze złożonymi zagadnieniami inżynieryjnymi i bezpieczeństwem, które dotyczą faktycznego projektowania samochodów – powiedział Avinash Balachandran, dyrektor działu Human Interactive Driving (HID) w Instytucie Badawczym Toyoty. – Ta technika łączy tradycyjne atuty inżynieryjne Toyoty z najnowocześniejszymi możliwościami nowoczesnej generatywnej sztucznej inteligencji – dodał.
Nowoczesne narzędzie potrafiące zmienić tekst na obraz może pomóc projektantom m.in. za sprawą podpowiedzi dotyczących stylizacji. Pracownik Toyoty może napisać, że szuka pojazdu "eleganckiego", "podobnego do SUV-a" i "nowoczesnego", a system weźmie to pod uwagę, równoważąc na przykład aerodynamikę.
W artykułach naukowych publikowanych przez Instytut Badawczy Toyoty zespół koncentruje się głównie na oporze aerodynamicznym, biorąc pod uwagę jego znaczenie dla zwiększenia zasięgu w pojazdach elektrycznych. Producent samochodów twierdzi, że generatywna sztuczna inteligencja może pomóc mu szybciej i wydajniej projektować zelektryfikowane pojazdy.