Suzuki Baleno (2016) 1.2 DualJet Elegance - test, opinia, spalanie, cena
Suzuki wjeżdża na rynek nowym samochodem segmentu B. Baleno, którego nazwę z pewnością doskonale znacie, jest większy niż Swift, a jego twórcy obiecują, że rozciągnięte gabaryty przekładają się też na większą ilość miejsca wewnątrz. Czy Suzuki ma szanse w walce z konkurencją o solidnej pozycji na rynku?
29.04.2016 | aktual.: 28.03.2023 16:58
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Suzuki Baleno 1.2 DualJet Elegance (2016) - test, opinia
Pamiętacie Suzuki Baleno? Był taki samochód, ale jego produkcja zakończyła się w poprzedniej dekadzie i właściwie z nowym modelem nie miał on wiele wspólnego. Czym zatem jest nowe Baleno? W gamie Suzuki będzie to starszy brat Swifta, większy, bardziej przestronny, ale wciąż konkurujący w segmencie B. Nie jest to więc bynajmniej atak na B+ w postaci np. Rapida Spacebacka.
Gabaryty segmentu B, wnętrze B+
Nadwozie Suzuki Baleno mierzy 3995 mm długości, 1745 mm szerokości i 1470 mm wysokości. Rozstaw osi tego auta jest równy 2520 mm. To plasuje Baleno idealnie w segmencie B. 4 m długości i około 2,5 m rozstawu osi to wymiary typowe dla aut z tej kategorii – Renault Clio, Opla Corsy, Forda Fiesty czy Škody Fabii. Nie wszystko jest tu jednak takie jak u konkurencji.
Baleno zaskakuje przestronnością wnętrza. Mam nieco ponad 1,8 m wzrostu, a na miejscu pasażera na tylnej kanapie mogłem za sobą usiąść nie tylko wygodnie, ale wręcz zaskakująco komfortowo. Przestrzeni na nogi było tu pod dostatkiem. W tej kwestii Suzuki zrobiło kawał świetnej roboty. Czy kosztem bagażnika? Nie – jego katalogowa pojemność wręcz wyróżnia się na tle pozostałych konkurentów. Ma on 355 l. Jego litraż wynika niestety przede wszystkim z głębokości, przez co nie jest królem ustawności.
Zaskakujące jest także wyposażenie Baleno. Na zdjęciach widoczna jest co prawda najbogatsza odmiana Elegance, ale nie zmienia to faktu, że Suzuki oferuje opcje, których nie znajdziemy u konkurentów. Topowa wersja kosztuje od 58 900 zł, co jest kwotą sporą, ale stosowną do wyposażenia, które za nią dostajemy. W standardzie jest na tym poziomie między innymi duży, kolorowy wyświetlacz dotykowy, reflektory biksenonowe, tempomat adaptacyjny, kamera cofania, klimatyzacja automatyczna, zintegrowane światła do jazdy dziennej LED i wiele innych dodatków, których pełną listę znajdziecie na kolejnej stronie.
Niezłe wyposażenie Suzuki oferuje także w kosztującej 43 900 zł wersji Comfort. Dostaniemy tu na pokładzie w standardzie między innymi 6 poduszek powietrznych, ESP, ISOFIX, światła do jazdy dziennej LED, klimatyzację i elektrycznie sterowane przednie szyby. To już właściwie kompletnie wyposażone auto.
Dzięki sporej przestrzeni w środku i bogatemu katalogowi, Baleno mimo niewskazujących na to gabarytów jest samochodem godnym przypisania do segmentu B+. Przynajmniej wirtualnie.
Silnik, jakich już mało
Suzuki trzyma się jednostek wolnossących. Co prawda w ofercie Baleno będzie też litrowy BoosterJet z doładowaniem, ale obok niego nadal możemy dostać 1,2-litrowy DualJet bez turbosprężarki. Takich prostych motorów jest na rynku coraz mniej.
1,2-litrowa jednostka benzynowa bardzo dobrze radzi sobie z napędzaniem Baleno. Suzuki wykrzesało z tej pojemności 90 KM, które w gruncie rzeczy nie mają za wiele roboty, bo odpowiadają za wprawianie w ruch pojazdu o masie własnej równej 865 kg. Silnik ten jest zatem całkowicie wystarczający dla Baleno.
Moc stosowna do masy nie jest jedyną zaletą tego motoru. Jest on także zaskakująco cichy. Dopiero przyciśnięty na wyższych obrotach zaczyna pracować intensywniej i głośniej. Kulturalną pracę wspomaga ręczna skrzynia biegów, o przełożeniach dobrze dopasowanych do miejskiego charakteru Baleno.
Nie ma ideałów
Naturalnie, gdzieś musi w tym wszystkim kryć się kompromis. Wnętrze Baleno kryją czarne plastiki, pośród których w lepiej wyposażonych wersjach wybija się tylko skórzana kierownica i drążek zmiany biegów. Naturalnie, w tym segmencie plastików jest pełno, jednak konkurencja doszła już do wprawy w tworzeniu tworzyw przyjemnych w dotyku i atrakcyjnie wyglądających.
Drugim problemem jest dostęp do bagażnika. Otwór wsadowy ma wysoko osadzoną dolną krawędź i chociaż mamy tu do czynienia z hatchbackiem, ładowanie większych bagaży wcale nie będzie należeć do łatwych czynności.
Daj się przekonać
Suzuki Baleno jest propozycją nieco egzotyczną na tle innych aut segmentu B, który w Polsce ma się bardzo dobrze. Jego konkurenci są doskonale znani z nazwy i już od wielu lat walczą o swoją pozycję na rynku, dlatego Suzuki nie ma łatwego zadania, by zaistnieć w rankingach sprzedaży.
Kluczem do sukcesu japońskiej marki będzie przyciągnięcie uwagi klienta. Jeśli już ją zdobędzie, to będzie miało czym się pochwalić. Baleno to zestaw pozytywnych zaskoczeń – jest przestronne, bardzo zwrotne, oferuje dobrze wyposażoną i niedrogą wersję bazową oraz imponującą listę wyposażenia opcjonalnego, które też jest rozsądnie wycenione. Jeśli szukasz samochodu segmentu B, to Suzuki Baleno jest alternatywą dla oklepanych wyborów, której zdecydowanie warto się dłużej przyjrzeć.
- Rozsądnie skrojony cennik z opłacalną wersją podstawową
- Szeroka gama wyposażenia opcjonalnego
- Przestronne wnętrze, w tym również tylna kanapa
- Pojemny bagażnik
- Dobra zwrotność
- Wolnossąca, cicha i wystarczająco mocna jednostka 1.2
- Przeciętna ustawność bagażnika
- Średnia jakość użytych materiałów
- Brak sterowania komputera pokładowego z kierownicy lub manetek
- Brak 6-biegowej skrzyni ręcznej w ofercie
Suzuki Baleno 1.2 DualJet Elegance (2016) - dane techniczne, spalanie, cena
Silnik i napęd: | ||
---|---|---|
Układ i doładowanie: | R4 z wolnossący | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Poprzeczne | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1242 cm3 | |
Moc maksymalna: | 90 KM (przy 6000 rpm) | |
Moment maksymalny: | 120 Nm (przy 4400 rpm) | |
Skrzynia biegów: | 5-biegowa, ręczna | |
Typ napędu: | Na przednie koła (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | |
Średnica zawracania: | 9,8 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 185/55 R16 | |
Koła, ogumienie tylne: | 185/55 R16 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | Hatchback | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 865 kg | |
Ładowność: | 540 kg | |
Długość: | 3995 mm | |
Szerokość: | 1745 mm | |
Wysokość: | 1470 mm | |
Rozstaw osi: | 2520 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1520 / 1520 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 37 l | |
Pojemność bagażnika: | 355 / 756 / 1085 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 12,3 s | |
Prędkość maksymalna: | 180 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 5,3 l/100 km | ok. 6,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 3,6 l/100 km | |
Zużycie paliwa (mieszane): | 4,2 l/100 kml | |
Emisja CO2: | 98 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 3 gwiazdki / 4 gwiazdki | |
Cena: | ||
Cena testowego egzemplarza: | b.d. | |
Wersja silnikowa od: | 43 900 zł | |
Model od: | 43 900 zł | |
Wybrane wyposażenie standardowe wersji Elegance: | ||
Elementy nadwozia: | Światła do jadzy dziennej LED zintegrowane z HID, lusterka z kierunkowskazami, przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia, chromowane listwy okienne, klamki i lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia, czarne słupki A i B, chromowana osłona chłodnicy, listwa ozdobna klapy bagażnika | |
Elementy wnętrza: | - | |
Koła i opony: | Felgi aluminiowe 16-calowe | |
Komfort: | Klimatyzacja automatyczna, kluczyk elektroniczny, elektryczna regulacja szyb z przodu i z tyłu, pozioma i pionowa regulacja kolumny kierownicy, podłokietnik między przednimi fotelami, reflektory biksenonowe, tempomat adaptacyjny z ogranicznikiem prędkości, podgrzewane fotele przednie, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, centralny zamek, automatyczne światła | |
Bezpieczeństwo: | Przednie światła przeciwmgłowe, Radar Brake Support (system wspomagania hamowania awaryjnego z czujnikiem radarowym), 6 poduszek powietrznych, ESP, ABS, EBD, BAS, TCS, ISOFIX, immobiliser | |
Multimedia: | System multimedialny z nawigacją satelitarną oraz zintegrowaną kamerą cofania, wyświetlacz kolorowy 4,2-calowy, 4 głośniki, radio | |
Mechanika: | Tylne hamulce tarczowe |