Sprowadzamy coraz mniej aut z zagranicy. Mocne spadki na początku roku
Najnowsze statystyki dostarczone przez CEPiK pokazują, że w pierwszych czterech miesiącach 2023 roku import używanych samochodów osobowych był mniejszy o niemal 5 proc. względem tego samego okresu w 2022 roku.
09.05.2023 | aktual.: 11.05.2023 07:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Importowane samochody stanowią oczywiście rdzeń polskiego rynku wtórnego. Nic więc dziwnego, że dane dotyczące samochodów sprowadzanych nad Wisłę są ściśle mierzone oraz porównywane z roku na rok i z miesiąca na miesiąc. Najnowsze statystyki przygotowane przez CEPiK oraz Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar pokazują, że import na początku 2023 roku się zmniejszył.
W kwietniu 2023 roku sprowadzono do Polski łącznie 56 990 używanych samochodów osobowych, co względem kwietnia 2022 jest spadkiem o 7,3 proc. Patrząc na pierwsze cztery miesiące bieżącego roku, liczba sprowadzonych osobówek wynosi dokładnie 229 856 sztuk. W porównaniu z okresem od stycznia do kwietnia 2022 roku jest to rezultat o 4,7 proc. niższy i najniższy wynik od 2020 roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Średni wiek samochodów używanych importowanych do Polski wynosi obecnie 13,05 roku, z czego średnia jest zawyżana przez auta benzynowe (13,91 roku), które stanowią 56,6 proc wszystkich sprowadzonych pojazdów. Średni wiek diesla wynosi równo 12 lat, a auta z jednostkami wysokoprężnymi stanowią 42,9 proc. całego importu. Statystyczny elektryk z importu ma zaś 5,38 roku.
A skąd sprowadzamy najczęściej? Na szczycie listy niezmiennie są oczywiście Niemcy, które posiadają 52,7 proc. udziału w rynku - w 2023 roku do tej pory z kraju naszych zachodnich sąsiadów sprowadzono 132 676 samochodów. Państwa, z których również chętnie sprowadzamy auta używane, to Francja (31 420 egz.), Belgia (17 043 egz.), Holandia (14 178 egz.) oraz Stany Zjednoczone (11 863 egz.).