Sportowe auto z Polski. Ma włoską karoserię i mechanikę z Francji
Powiedzieć, że debiut nowego samochodu sportowego zaprojektowanego z udziałem słynnego studia projektowego Zagato ma polski akcent, to jak nic nie powiedzieć. Katowicka firma La Squadra, którą znają miłośnicy drogich, kolekcjonerskich aut, zajmie się dystrybucją ekskluzywnego AGTZ Twin Tail nawiązującego do legendarnego auta wyścigowego Alpine A220. Ten niecodzienny wóz można mieć w dwóch konfiguracjach i to w obu jednocześnie.
21.02.2024 | aktual.: 22.02.2024 08:35
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Do niedawna były tylko domysły, czym jest tajemnicze AGTZ Twin Tail. Już sam dopisek Twin Tail (podwójny ogon) nawiązuje do określenia Longtail (długi ogon), znanego z wyścigowych wozów przygotowanych do wyścigów, gdzie dominują bardzo duże prędkości na prostych. Co więc miałoby oznaczać Twin? Zagato i La Squadra zapowiedziały samochód, który ma być współczesnym wozem GT nawiązującym do ikony LeMans z niespełnionym potencjałem.
Teraz już wiemy, co było inspiracją dla zaprezentowanego właśnie nadwozia produkcji Zagato, nazwanego AGTZ Twin Tail. Mowa o Alpine A220, maszynie z późnych lat 60., z dużym potencjałem, zbudowaną z myślą o zwycięstwie w LeMans, którego nigdy nie zdobyła. Pojazd ten wystartował w wyścigu w 1969 roku, w erze dominacji Forda GT. Żaden z czterech francuskich samochodów nie dojechał do mety. Problemem był silnik.
Jeden z egzemplarzy wystawionych do 24-godzinnego klasyka został poddany modyfikacji polegającej na obcięciu 30 cm jego długiego ogona, celem dostosowania aerodynamiki na bardziej kręte tory i wyścigi górskie. Tam już odnosił sukcesy. Nie aż tak istotne z punktu widzenia światowego motorsportu, ale model A220 przeszedł do historii jako piękny samochód wyścigowy z niespełnionym potencjałem.
W miejsce, w którym zakończyła się historia A220, wracają firmy Zagato i La Squadra. Włoskie studio projektowe, które zawsze tworzyło oryginalne i ekskluzywne nadwozia dla wąskiego grona klientów przygotowało oryginalną karoserię dla sportowego, współczesnego Alpine A110 S. Pojazdy będą dystrybuowane wyłącznie przez polską firmę La Squadra.
Jeśli auto nie przejdzie zmian mechanicznych, gdzie bazą jest model A110 S, to za siedzeniami kierowcy i pasażera będzie pracował silnik 1.8 Turbo o mocy minimum 300 KM. Masa pojazdu nie jest znana, tak samo jak jego osiągi, ale należy się spodziewać przyspieszenia do setki w dużo mniej niż 5 sekund oraz prędkości maksymalnej powyżej 270 km/h. Alpine A110 S jest wyposażone w automatyczną skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem i nie spodziewam się zmiany w tym zakresie.
Niezwykła "podwójna" konfiguracja, czyli Twin Tail
Sam proces tworzenia krótkiego wariantu wyścigowego modelu A220 stał się inspiracją dla Zagato i La Squadry. Klient zamawiający jeden z 19 dostępnych egzemplarzy dostanie auto w krótkiej wersji, ale z tylnym fragmentem nadwozia, który może dołączać lub odłączać, kiedy tylko zapragnie. Podobnie jak w 1969 roku zrobił to zespół wyścigowy z tą różnicą, że obecnie będzie można stosować obie konfiguracje nadwozia w dowolnym momencie.
Dzięki temu w jakimś sensie jedno auto to dwa auta — jedno w specyfikacji ze smukłą sylwetką i długim tyłem, inspirowanej wyścigami z dużymi prędkościami oraz drugie, że zwartą, muskularną bryłą nadwozia na tory czy drogi usiane zakrętami.
Andrea Zagato, prezes Atelier Zagato mówi: "Naszą intencją nie było już stworzenie konstrukcji o charakterystyce aerodynamicznej czy technicznej wyczynowego bolidu. Zamiast tego chcieliśmy uchwycić w tym projekcie inspirację i innowacyjność A220, a przez to stworzyć autentyczne Gran Turismo w tradycyjnym duchu Zagato. Zadaniem twórców nadwozi takich jak Zagato jest prowokować świat motoryzacji do rozwoju alternatywną wizją języków stylistycznych. Jednym z wyróżniających elementów designu Zagato od zawsze były charakterystyczne formy wydłużonych lub ściętych tyłów modeli GT. Nowy AGTZ Twin Tail w pełni wpisuje się w tożsamość prowadzonej przez naszą rodzinę już od ponad stu lat działalności".
Jakub Pietrzak, założyciel La Squadra powiedział: "Projektem AGTZ Twin Tail składamy hołd kultowej marce samochodów, która z powodzeniem odrodziła legendarny status modelu A110. W czasach, w których coraz większą rolę odgrywają media społecznościowe, marzę o ujrzeniu naszej nowej kreacji na ulicach Tokio, na torze, na którym odbywa się wyścig 24h Le Mans, czy w końcu na polskich drogach. W pierwszej kolejności nie mogę się jednak doczekać ujrzenia go na wybrzeżu jeziora Como podczas planowanej na maj publicznej premiery tego modelu".
Dwa klasyczne oryginalne A220 w konfiguracjach Longtail i Shorttail zostaną zaprezentowane na konkursie elegancji The I.C.E. w Sankt. Moritz w Szwajcarii w dniach 23-24 lutego 2024 r. Publiczna premiera modelu AGTZ Twin Tail jest planowana w maju 2024 r. nad jeziorem Como we Włoszech.
Limitowana do 19 egzemplarzy produkcja AGTZ Twin Tail już się rozpoczęła i w szybkim tempie zapełnia się rezerwacjami. Cena modelu zaczyna się od poziomu 650 tys. euro netto. W prostym przeliczeniu jest to ok. 2,8 mln zł plus podatek. Dostawy samochodów do klientów rozpoczną się w październiku 2024 r.