Samochody w Europie są coraz starsze. Padł nowy rekord

Agencja ACEA opublikowała nowy raport dotyczący wieku pojazdów poruszających się po Europie. Jak się okazuje, względem 2018 r. średni wiek pojazdów zwiększył się o 1 rok. Jednocześnie agencja wskazuje powód pogarszającego się wyniku i proponuje potencjalne rozwiązania.

Źródło zdjęć: © GDDKiA | GDDKiA

03.04.2024 | aktual.: 03.04.2024 12:08

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Według najnowszego raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) średni wiek pojazdów w Unii Europejskiej to 12,3 lat. To o rok gorszy wynik, niż zanotowano w 2018 r. Tymczasem liczba aut na europejskich drogach rośnie i wynosi obecnie ok. 290 mln pojazdów.

Najgorzej sytuacja wygląda w Grecji i Estonii, gdzie średni wiek pojazdów wynosi kolejno 17,3 oraz 16,6 lat. Najlepiej z kolei prezentują się Luksemburg oraz Austria z wynikami odpowiednio 7,9 oraz 8,9 lat. Jak wypada Polska? Niestety ciągniemy średni wynik w "dół". Według raportu średni wiek pojazdu w naszym kraju to blisko 15 lat.

Jak zaznaczają autorzy raportu, taka sytuacja może mieć wpływ na pogarszającą się jakość powietrza, mimo rosnącego parku aut elektrycznych. Co prawda w zeszłym roku takie samochody odpowiadały aż za 15 proc. ogólnej sprzedaży, ale w szerszym spojrzeniu pojazdy bezemisyjne stanowią jedynie 1,2 proc. aut poruszających się po drogach UE.

Winę za taki stan rzeczy mogą ponosić m.in. rosnące ceny nowych pojazdów. Wielu obywateli Unii zwyczajnie nie stać na kupno nowego auta, dlatego dłużej zatrzymują przy sobie swój dotychczasowy pojazd lub zamieniają go na używany, lecz niekoniecznie młody samochód.

ACEA wskazuje, że dla pobudzenia sprzedaży nowych, szczególnie bezemisyjnych aut, potrzebne są m.in. zachęty podatkowe. Jednocześnie agencja zaznacza, że to tylko "część układanki dekarbonizacji transportu drogowego". Innym ważnym elementem jest prężny rozwój infrastruktury ładowania. Ta, jak wiadomo, w wielu krajach, w tym w Polsce, wciąż jest niewystarczająca. Taki zestaw rozwiązań miałby skutecznie stymulować popyt na zachęcić do wymiany starych pojazdów na nowe.

Komentarze (17)