Używane Renault Kangoo I - typowe awarie i problemy
Większość aut osobowo-dostawczych to samochody bardzo podobne. Renault Kangoo I jest jednak inne: jako jedna z niewielu tego typu konstrukcji występuje w wersji z napędem 4x4. Poza tym ten francuski van jest pionierem w swojej klasie, jeżeli chodzi o przesuwane tylne drzwi. Czy trzeba się obawiać jego codziennej eksploatacji?
05.03.2013 | aktual.: 30.03.2023 10:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia modelu
Jeszcze w tym samym roku Francuzi zdecydowali się na wprowadzenie na rynek wersji specjalnej Pampa, która po pierwszym faceliftingu została wyposażona w napęd 4x4. To bardzo ciekawe rozwiązanie, zważywszy na to, że mało który konkurent ma taką opcję.
Uterenowioną odmianę Kangoo I, jeśli można ją tak nazwać, wyróżniają dodatkowe osłony wykonane z czarnego plastiku, większy prześwit oraz przyciemnione reflektory. W pierwszym roku produkcji auto było oferowane z jednostronnymi przesuwanymi drzwiami z tyłu, a rok później producent zainstalował to samo rozwiązanie również z drugiej strony.
Tego z pozoru oczywistego gadżetu na początku nie miał żaden konkurent Kangoo. W 1999 roku francuski dostawczak był najchętniej wybieranym autem tej klasy we Francji, a w innych europejskich krajach uplasował się w ścisłej czołówce najlepiej sprzedających się vanów i aut dostawczych.
Dwa lata później w 2001 roku Renault zdecydowało się nieco odmłodzić Kangoo I i przeprowadziło istotny facelifting. Co zmieniono? Przede wszystkim reflektory, maskę, atrapę chłodnicy i przedni zderzak. Dyskretnie przemodelowano też tylne lampy, a niskiej jakości plastiki zastąpiono znacznie lepszymi.
Zauważalnie poprawiono też wyciszenie kabiny. Dwa lata później Renault zdecydowało się na kolejną modernizację auta, tym razem jednak zmiany były kosmetyczne. Produkcja modelu Kangoo I została zakończona w 2008 roku, kiedy to na rynek trafiła jego kolejna generacja. Samochód był wytwarzany nie tylko we Francji, ale również w Malezji, Argentynie i Maroku.
Silniki
- R4 1,0 8V (60 KM)
- R4 1,0 16V (69 KM)
- R4 1,2 8V (61 KM)
- R4 1,2 16V (76 KM)
- R4 1,4 8V (76 KM)
- R4 1,6 16V (97 KM)
Diesle:
- R4 1,5 dCi (58, 65, 69, 71, 83, 86-90 KM)
- R4 1,9 D (56-65 KM)
- R4 1,9 dTi (82 KM)
- R4 1,9 dCi (82-86 KM)
Oferta silnikowa Renault Kangoo I z pozoru wydaje się dość bogata, jednak wyraźnie brakuje w niej silników o nieco większej mocy. Z drugiej strony w takim aucie osiągi zwykle schodzą na drugi plan. Nie wszystkie wymienione wyżej wersje są dostępne na naszym rynku. Które z nich warto wybrać? Kierowcy decydujący się na odmianę benzynową mają uproszczone zadanie.
Niezależnie od tego, który motor wybiorą, jedynym problemem będą nietrwałe cewki zapłonowe. Wariantu 1,0 l raczej nie da się znaleźć, a 8-zaworowemu motorowi 1,2 l brakuje żwawości. Nie warto też decydować się na wersję 1,4 l, która ma taką samą moc jak 16-zaworowa jednostka 1,2 l, a zużywa przy tym znacznie więcej paliwa. Pod względem dynamiki najlepszym silnikiem jest wariant 1,6 l osiągający pierwszą setkę w około 11 s. Niestety, spala dość dużo benzyny, bo około 10 l/100 km.
Ci, którzy zdecydują się na wersję wysokoprężną, będą mieli dylemat: postawić na trwałość czy dynamikę? Większość osób z pewnością wybierze niższą moc i wyższą trwałość. Dla nich najlepszy będzie motor 1,9 dTi. Bazowa jednostka również jest wolna od poważniejszych usterek i bardzo oszczędna, ale nie radzi sobie z autem.
Jeżeli komuś zależy na dynamice, z pewnością zainteresuje go silnik dCi charakteryzujący się wysoką kulturą pracy. Niestety, w egzemplarzach z większymi przebiegami coraz częściej zawodzą elementy osprzętu, takie jak: wtryskiwacze, pompa paliwa, turbosprężarka czy zawór EGR.
Dane techniczne
W aucie biegi można zmieniać samodzielnie za pomocą 5-stopniowej skrzyni ręcznej lub zlecić to 4-biegowemu automatowi. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. Trzeba jednak pamiętać, że wersja z napędem 4x4 ma z tyłu układ niezależnych wahaczy. Renault Kangoo I to bezpieczna konstrukcja, w testach zderzeniowych Euro NCAP auto otrzymało 4 gwiazdki.
Awaryjność
W przednim zawieszeniu dochodzi do wyeksploatowania wieszaków stabilizatora i sworzni wahaczy, a tył często wymaga ustawiania właściwej geometrii kół. Użytkownicy Renault Kangoo I narzekają na szwankującą instalację elektryczną – zaśniedziałe styki. Bardzo często zawodzą też nagrzewnica i alternator. Warto przyjrzeć się układowi chłodzenia, który zwłaszcza w autach z pierwszych lat produkcji może się rozszczelnić.
Naszym zdaniem
Co nabywca dostaje w zamian? Ponadprzeciętnie funkcjonalne i bardzo pojemne wnętrze z komfortowym zawieszeniem, a także oszczędne silniki (z wyjątkiem 1,6 l). Istotną zaletą Kangoo jest także mnogość wersji nadwozia, dzięki czemu samochód rewelacyjnie sprawdzi się zarówno w firmie, jak i rodzinie. Największe wady tego modelu to duże ryzyko wystąpienia awarii, kiepska jakość plastików, wysoka podatność na korozję aut sprzed modernizacji i zbyt ospałe silniki.