Ranking awaryjności ProfiAuto. Usterki w układzie napędowym
Właściciele używanych samochodów obawiają się usterek, a te układu napędowego należą do najpoważniejszych i jednocześnie najdroższych do usunięcia. Mechanicy ProfiAuto stworzyli ranking modeli, które w tym zakresie najrzadziej i najczęściej sprawiają problemy.
27.06.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:35
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mechanicy ProfiAuto ocenili kondycję układów napędowych w używanych przez Polaków samochodach na 4,3 w sześciostopniowej skali. Jak zauważają, to jeden z najważniejszych elementów aut, więc producenci dokładają starań, by układ napędowy był trwały i nie sprawiał problemów. Jeśli jednak stanie się inaczej, często okazuje się, że naprawa pojazdu jest kosztowna. Oto ranking w poszczególnych kategoriach.
Samochody o wartości do 10 tys. zł
Mechanicy najwyższą ocenę (5) wystawili Audi A4 B5. W tym modelu stwierdzono najmniej awarii i były to najczęściej luzy układu kierowniczego lub awarie wałków rozrządu w wersji z silnikiem Diesla 2,5 l.
Najniższą ocenę (3,6) w tym przedziale cenowym otrzymało Renault Laguna II. W tym modelu najczęściej dochodziło m.in. do awarii wtryskiwaczy oraz usterki turbosprężarki. Mechanicy byli zgodni, że te problemy zależą od wersji silnikowej, ale także od stylu jazdy kierowcy oraz przebiegu pojazdu.
Samochody o wartości od 10 do 20 tys. zł
Najwyższą notę (4,9) otrzymały aż trzy modele samochodów. Były to Audi A4 (B6 i B7), Toyota Yaris II oraz Volkswagen Polo IV 9N. Mechanicy wskazali, że najczęstszymi problemami w Audi były awarie turbosprężarki w silnikach Diesla, w Volkswagenie usterki koła dwumasowego i nietrwały napęd rozrządu, a w przypadku Toyoty awaryjna skrzynia biegów oraz wycieki oleju w wersji z silnikiem 1,3l.
Najgorzej w tej grupie cenowej wypadł Peugeot 307 (3,8). Awarie stwierdzano głównie w modelach z silnikiem Diesla, w których mechanicy wskazywali na problemy z turbosprężarką i wtryskiwaczami.
Samochody o wartości od 20 do 30 tys. zł
Najlepszy wynik (5,2) uzyskała Honda Civic VIII generacji. Jest to jednocześnie najwyższa ocena w całym zestawieniu dotyczącym układu napędowego przygotowanym przez sieć ProfiAuto w ramach "Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników". To model, w którym mechanicy mieli najmniej zgłoszeń dotyczących usterek.
Wielkim przegranym zestawienia w tej grupie cenowej jest Renault Mégane III (3,5), który jednocześnie jest modelem z najgorszym wynikiem w całym zestawieniu. Do najczęściej zgłaszanych usterek należały awarie turbosprężarki i problemy z wtryskami w wersjach z silnikami Diesla, a także wycieki oleju.
Przyczyny awarii
Najczęściej zgłaszanymi usterkami układu napędowego są uszkodzenia skrzyni biegów, zużycie elementów sprzęgła, problemy z dwumasowym kołem zamachowym czy uszkodzenia przegubów napędowych.
Trwałość takich elementów, jak sprzęgło, skrzynia biegów czy przeguby uzależniona jest od mocy silnika. Duże znaczenie ma także styl jazdy kierowcy.
- Kierowcy, którzy poruszają się płynnie i unikają dużych przeciążeń podczas ruszania, zwłaszcza przy skręconych kołach, mogą być pewni, że trwałość układów napędowych ich pojazdów będzie duża. Jeżeli jednak ktoś gwałtownie rusza, nadmiernie eksploatuje sprzęgło w trakcie jazdy, długo porusza się na tzw. półsprzęgle czy lubi agresywną, sportową jazdę, musi liczyć się z tym, że wizyty w warsztacie mogą być częste i kosztowne – podkreśla Mariusz Maksym, ekspert ProfiAuto.
W wielu nieco nowocześniejszych samochodach pojawiają się problemy z dwumasowym kołem zamachowym. Jego trwałość może obniżać nie tylko agresywna jazda, ale też podróżowanie przy zbyt niskich obrotach silnika. Część kierowców jeździ tak by w ten sposób zaoszczędzić na paliwie. Awaria zwykle objawia się stukaniem i hałasem podczas uruchamiania jednostki napędowej oraz szarpaniem, wibracjami podczas przyspieszania czy charakterystycznym klekotem na biegu jałowym.