Poradniki i mechanikaPopularne silniki, które biorą olej. Co nie znaczy, że są złe – wręcz przeciwnie

Popularne silniki, które biorą olej. Co nie znaczy, że są złe – wręcz przeciwnie

Wielu kojarzy, że najbardziej olejożerne współczesne silniki to volkswagenowski TSI oraz francusko-niemiecki THP, ale też wiadomo, że nie są to jednostki polecane. Na rynku jest jednak sporo konstrukcji powszechnie uznawanych za bardzo udane i trwałe, a jednak też miewają ten problem. Oto 8 przykładów.

Zaniedbany silnik 1.4 Fiata potrafi po prostu pożerać olej. A i tak jest jednym z najlepszych silników w swojej klasie.
Zaniedbany silnik 1.4 Fiata potrafi po prostu pożerać olej. A i tak jest jednym z najlepszych silników w swojej klasie.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

25.08.2022 | aktual.: 13.03.2023 16:01

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Audi 2.0 20V

Wolnossący silnik benzynowy stosowany głównie w samochodach Audi był przez lata uznawany za nieśmiertelny, choć bywał kłopotliwy za sprawą swojego mocno rozbudowanego rozrządu. Ta względnie prosta jednostka (kod ALT) dzieli użytkowników na bardzo zadowolonych i skrajnie niezadowolonych.

Audi A4 B6 jest często wyposażony w silnik 2.0
Audi A4 B6 jest często wyposażony w silnik 2.0© fot. mat. prasowe / Audi

Główną jego bolączką jest duży pobór oleju, ale nie w każdym egzemplarzu. Skrajne opinie mogą wynikać z zaniedbań serwisowych w początkowym okresie eksploatacji lub ogromnych przebiegów. Użytkownicy wierzą, że ich auto może mieć 180-220 tys. km przebiegu, podczas gdy nierzadko ma 2 razy więcej. Stąd poniekąd problemy. Zadbany motor tego typu wciąż jest dobrym, tanim w eksploatacji źródłem napędu. Bez problemu znosi zasilanie gazem.

BMW 2.0-4.4

Wiele jednostek benzynowych BMW starszego typu, szczególnie M54, N52, N63 czy mniejsze N43, lubi olej. Czy to przez układ rozrządu, czy po prostu zużycie wynikające z przebiegu i dynamicznej jazdy.

Nie zawsze lepsza jest benzyna. BMW w tym okresie robiło lepsze diesle (patrz M57).
Nie zawsze lepsza jest benzyna. BMW w tym okresie robiło lepsze diesle (patrz M57).© fot. mat. prasowe / BMW

Kupując BMW z jednostką benzynową, zawsze należy się z tym liczyć. Nie zawsze opłaca się natomiast z tym walczyć, bo naprawy są dość drogie. Natomiast warto chociaż zajrzeć do odmy, bo to dość częsta przyczyna problemu.

Citroen/Peugeot 1.8-2.0 16V

Proste, wolnossące, niezbyt mocno obciążone silniki z Francji chwalone są za ogromną trwałość, niską awaryjność i bezproblemową jazdę na LPG. Jednak rzadziej zwraca się uwagę na taki "drobiazg" jak nadmierne spalanie i wycieki oleju. Wynika to w dużej mierze z przebiegów i zaniedbań.

Peugeot 307 SW to wciąż tani i dobry samochód, najlepiej z benzynowym 2.0 pod maską.
Peugeot 307 SW to wciąż tani i dobry samochód, najlepiej z benzynowym 2.0 pod maską.© fot. mat. prasowe / Peugeot

Choć silniki te powoli przechodzą do historii, to nadal może je spotkać np. w citroenach C5, peugeotach 407 i 307 czy też popularnych citroenach C4. I warto kupić takie auto, pomimo problemu olejowego.

Fiat 1.4-1.8

Benzynowe silniki Fiata od lat znane są z nadmiernej konsumpcji oleju, a dotyczy to zwłaszcza popularnego, oferowanego bardzo długo 1.4 Fire. Jednostki te znane są przede wszystkim z tzw. luźnego pasowania, co sprawia, że ubytki oleju są w pewnym sensie naturalne.

Popularny Fiat Tipo 1.4 też pali olej. I to jedyne zmartwienie użytkowników.
Popularny Fiat Tipo 1.4 też pali olej. I to jedyne zmartwienie użytkowników.© fot. mat. prasowe / Fiat

Niekoniecznie olej znika w procesie spalania, chodzi też o ubytki. Jednak trwałość tych silników jest ogromna, pod warunkiem że będziecie pilnować odpowiedniego poziomu oleju. Ponadto serwisowanie ich kosztuje "grosze". Co ciekawe, problem nie dotyczy małego silnika 1.2, stosowanego w Pandzie czy 500.

Ford 1.4-2.0

Wolnossące silniki benzynowe Forda, niektóre skonstruowane wspólnie z Mazdą (większe) lub z Yamahą (mniejsze), są dość łapczywe na olej. Szczególnie narażone na to zjawisko są udane i trwałe silniki 1.8 i 2.0, które poza tym problemem rzadko miewają inne.

Praktycznie każdy silnik benzynowy Focusa II jest narażony na spalanie oleju.
Praktycznie każdy silnik benzynowy Focusa II jest narażony na spalanie oleju.© fot. mat. prasowe / Ford

Walka z poborem środka smarującego nie ma sensu, bo silniki te występują głównie w starszych samochodach. Lepiej znaleźć tanie źródło oleju i regularnie go dolewać. A jak silnik się "skończy", to wymienić go na używany.

Opel 1.6 i 1.8

Starsze benzyniaki Opla z rodziny Ecotec są uznawane za bardzo udane, choć mało dynamiczne i dość paliwożerne. Jednak prosta konstrukcja pozwala osiągać ogromne przebiegi, pod warunkiem że motor wcześniej nie zostanie zatarty. To się zdarza, bo olej nie zawsze ma swój poziom.

Opel Astra H to jeden z modeli, który miewa problemy z olejem
Opel Astra H to jeden z modeli, który miewa problemy z olejem© fot. mat. prasowe / Opel

Podobnie jak w przypadku silników Fiata, główną przyczyną jest tzw. luźne pasowanie. Warto też pamiętać, że obie marki niekiedy wymieniały się takimi silnikami, więc np. w Alfie Romeo 159 znajdziemy oplowski silnik 1.8. Niestety jedną z przyczyn, które trudniej przyjąć do wiadomości, są ogromne przebiegi, mocno przekraczające 300 tys. km, choć licznik pokazuje co innego.

Toyota 1.4-1.8

Tak, Toyota też miała wpadkę w tym zakresie. Starsze auta tej marki, oferowane po roku 2000, miewały ogromne problemy z konsumpcją oleju. Dotyczy to szczególnie rodziny silników ZZ, ale i w nowszych ZR on występował. Nie dotyczy to każdego egzemplarza, ale warto mieć to na uwadze, kupując toyotę z silnikiem oznaczonym skrótem VVT-i.

Prosty, niezawodny i bardzo trwały silnik VVT-i czasami domaga się wymiany pierścieni.
Prosty, niezawodny i bardzo trwały silnik VVT-i czasami domaga się wymiany pierścieni.© fot. mat. prasowe / Toyota

Dość dobrym rozwiązaniem jest wymiana pierścieni olejowych. Choć warto też pamiętać, że jeśli poziom oleju będzie właściwy, to silniki te znoszą gigantyczne przebiegi.

Kwestię konsumpcji oleju rozwiązano wraz z wprowadzeniem do sprzedaży benzyniaków nazwanych Valvematic. W tych jednostkach praktycznie nie zdarzają się ubytki oleju.

Grupa VW 1.9 TDI

Jedyny w tym zestawieniu silnik Diesla, a do tego legendarny. Kultowy 1.9 TDI nie jest jednak bez wad - użytkownicy coraz częściej skarżą się na nadmierny pobór oleju, głównie ze względu na ogromne zaniedbania, na które jest odporny, a także bardzo duże przebiegi - nierzadko przekraczające 500 tys. km.

Silnik 1.9 TDI bywa szczególnie zaniedbany w autach tanich, w których serwis ogranicza się do minimum.
Silnik 1.9 TDI bywa szczególnie zaniedbany w autach tanich, w których serwis ogranicza się do minimum.© fot. mat. prasowe / Skoda

Ubytek oleju zazwyczaj wynika z wycieków, ale czasem winne są też pierścienie, układ turbo lub rozrząd. Jeśli motor jest zainstalowany w zwykłym aucie do codziennej jazdy, nie warto go remontować, bo wciąż jest duża dostępność silników używanych.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (44)