Polskie firmy mają problem. "To będzie trudny rok dla branży"
Polska to jeden z ważniejszych europejskich graczy pod względem produkcji części samochodowych. Tymczasem rok 2025 nie będzie dla branży łatwy. Ma być tak głównie ze względu na zachodzącą transformację w kierunku pojazdów bezemisyjnych.
12.01.2025 07:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
"Według najnowszego badania CLEPA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych - PAP) i firmy McKinsey, 68 proc. europejskich dostawców części i komponentów prognozuje w tym roku utrzymanie niskiej rentowności, a 38 proc. spodziewa się balansowania na jej granicy" - powiedział cytowany przez Polską Agencję Prasową prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM Tomasz Bęben.
Prezes przyznał, że rok 2025 będzie trudny. Ma się tak stać głównie za sprawą zmian związanych z polityką klimatyczną Unii Europejskiej. W życie wszedł już nowy limit emisji CO2 dla floty pojazdów sprzedawanych przez poszczególnych producentów. By spełnić wymogi, firmy motoryzacyjne muszą sprzedawać więcej hybryd plug-in, a najlepiej aut elektrycznych. W przypadku tych ostatnich liczba części potrzebnych do produkcji jest niższa niż dla tradycyjnych aut spalinowych.
Nad producentami samochodów wisi widmo unijnych kar za przekroczenie dopuszczalnego poziomu emisji, dlatego też wszędzie gdzie mogą, szukają one oszczędności. Jak informuje prezes SDCM, przekłada się to na negocjacje z producentami podzespołów, którzy prą do obniżania cen komponentów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dla branży problemem mogą okazać się również zmiany w wielkiej polityce. Cytowany przez PAP Tomasz Bęben przypomniał, że Donald Trump zapowiedział już radyklane zmiany w polityce handlowej nie tylko z Chinami, ale też z Unią Europejską. Istnieje więc istotna obawa, że rynek sam nie ureguluje się w sposób, który dla europejskich dostawców będzie korzystny. Coraz groźniejsza jest również konkurencja z Państwa Środka.
W styczniu Komisja Europejska ma zainicjować strategiczny dialog z przedstawicielami branży motoryzacyjnej. Owocem rozmów ma być – według zapewnień KE – wypracowanie rozwiązań, wspierających zwiększenie popytu, zmniejszanie ram regulacyjnych czy wspieranie innowacji. Otwarte pozostaje pytanie czy ruch ten nie jest spóźniony.
Według danych GUS w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2024 r. z Polski wyeksportowano produkty przemysłu motoryzacyjnego warte 37,56 mld euro. To wynik o 19,44 proc. niższy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Lepiej jest w dziedzinie części i akcesoriów. Od stycznia do września 2024 r. eksport części i akcesoriów osiągnął 13,20 mld euro - o 0,46 mld więcej (+3,66 proc.) niż w analogicznym okresie 2023 r. Części i akcesoria odpowiadają za 38,72 proc. całości eksportu branży.