Nowy sposób na zakup biletu e‑TOLL. Na razie nie każdy skorzysta
Można już kupić jednorazowy bilet autostradowy e-TOLL za pomocą dość intuicyjnej w obsłudze mapy. Nowe rozwiązanie ułatwia zakup biletu tym, którzy nie znają dokładnie planowanej trasy. To potrzebna zmiana, ale nie obyło się bez wpadek.
15.02.2022 | aktual.: 14.03.2023 13:19
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Krajowa Administracja Skarbowa na stronie systemu e-TOLL udostępniła nowe narzędzie do zakupu jednorazowego biletu na przejazd płatnymi odcinkami autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W praktyce, przynajmniej obecnie, chodzi o odcinki A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) - Sośnica (węzeł Sośnica). Polega on na wykorzystaniu mapy. Dlaczego to potrzebne rozwiązanie?
Zobacz także
Od 1 grudnia 2021 r. na płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA obowiązuje system e-TOLL. Przed tą datą Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła aplikację do zakupu jednorazowego biletu oraz stronę internetową, na której można to zrobić. Z pozoru obsługa strony czy aplikacji była prosta. Należało podać numer rejestracyjny pojazdu, określić jego rodzaj, a następnie podać planowaną datę przejazdu i wybrać z listy początek oraz koniec naszej trasy na płatnej autostradzie.
Problem polegał jedynie na tym, że nazwy węzłów w aplikacji i na stronie e-TOLL oraz w popularnych wśród kierowców mapach Google nie zawsze się pokrywały. Na przykład przy określeniu trasy z Krakowa do Opola mapy Google we wskazówkach informują o zjechaniu z autostrady A4 na węźle Dąbrówka Górna. W systemie e-TOLL przyjęto nazwy węzłów poprawione przez GDDKiA, więc mamy tam węzeł Opole Południe. Ten problem został właśnie częściowo rozwiązany.
Na stronie internetowej systemu e-TOLL w zakładce "Kup e-bilet autostradowy" pojawiła się mapa. Zwalnia ona użytkownika z obowiązku wybrania początkowego i końcowego węzła autostrady z listy. Wystarczy wskazać na mapie punkt początkowy i końcowy podróży, by system zaproponował właściwy bilet. Mapa działa również w innych wersjach językowych strony e-TOLL, a do tego informuje, jeśli na zaznaczonej trasie są płatne odcinki w zarządzie któregoś z operatorów działających w Polsce. Wdrożenie mapy to ważne ułatwienie. Jeśli kierowca kupi niewłaściwy bilet - na zbyt krótki odcinek - może zapłacić 500 zł kary.
Wprowadzenie możliwości kupowania biletu za pomocą mapy jest doskonałym rozwiązaniem. Szkoda, że nie działa jeszcze na wszystkich przeglądarkach – nie udało mi się włączyć jej na Operze – i nie ma jej w aplikacji mobilnej. Tam możemy kupić bilet jedynie po staremu, czyli wybierając miejsce początku i końca podróży z listy. Oby w przyszłości i to uległo zmianie.