Będą stały przy autostradach. Kierowca musi podjechać pod urządzenie
Nie, nie będą to fotoradary, ani punkty odcinkowego pomiaru prędkości, lecz urządzenia, które wspomogą dużą grupę kierowców.
28.10.2024 | aktual.: 28.10.2024 11:35
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Śnieg i lód zalegający na naczepach ciężarówek potrafi być ekstremalnie niebezpieczny dla innych uczestników ruchu. Zwykle spada z naczepy, gdy pojazd ciężarowy się rozpędzi. Łatwo sobie wyobrazić, jakie skutki może mieć upadek bryły lodu na jadące za TIR-em auto osobowe. Choć prawo nakłada na kierowców obowiązek utrzymania pojazdu w stanie, który nie zagraża bezpieczeństwu, ci nie zawsze są w stanie samodzielnie pozbyć się zagrożenia. Z pomocą przychodzą specjalne rampy i dmuchawy, których jednak wciąż jest jak na lekarstwo. GDDKiA zapowiada jednak, że się to zmieni.
Obecnie przy polskich MOP-ach stoi zaledwie 13 urządzeń do odśnieżania dużych pojazdów, z czego aż osiem udostępniono tylko w tym roku. Do końca 2025 przybędzie kolejnych 9 ramp. Później przyrost będzie lawinowy.
W postępowaniu przetargowym jest bowiem ponad 50 urządzeń - zarówno ramp jak i dmuchaw do odśnieżania. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przed końcem 2026 roku do dyspozycji kierowców będzie ponad 70 takich miejsc.
W trwających obecnie przetargach obowiązek wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczy 17 lokalizacji:
- A2 MOP Moczydła w woj. mazowieckim,
- A2 MOP Jędrzejów w woj. mazowieckim,
- A4 MOP Paszczyna Południe w woj. podkarpackim,
- A4 MOP Hruszowice w woj. podkarpackim,
- A4 MOP Chotyniec w woj. podkarpackim,
- S3 MOP Przybiernów Zachód w woj. zachodniopomorskim,
- S3 MOP Przybiernów Wschód w woj. zachodniopomorskim,
- S7 MOP Pepłowo Zachód w woj. mazowieckim,
- S7 MOP Pepłowo Wschód w woj. mazowieckim,
- S17 MOP Niwa Babicka w woj. lubelskim,
- S17 MOP Kołbiel w woj. Mazowieckim,
- S19 MOP Janów Lubelski Wschód w woj. lubelskim,
- S19 MOP Janów Lubelski Zachód w woj. lubelskim,
- S61 MOP Górki Wschód w woj. podlaskim,
- S61 MOP Górki Zachód w woj. podlaskim,
- S61 MOP Niekrasy Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
- S61 MOP Niekrasy Zachód w woj. warmińsko-mazurskim.
Programy Inwestycji obejmujące budowę kolejnych 17 ramp. czekają na finansowanie pozwalające ruszyć z przetargami. Oto lista kolejnych planowanych lokalizacji:
- S7 MOP Liksajny w woj. warmińsko-mazurskim,
- S7 MOP Majdany Wielkie w woj. warmińsko-mazurskim,
- A4 MOP Chechło w woj. śląskim,
- A4 MOP Proboszczowice w woj. śląskim,
- A1 MOP Gorzelanka Wschód w woj. śląskim,
- A1 MOP Gorzelanka Zachód w woj. śląskim,
- S8 MOP Jonas Południe w woj. dolnośląskim,
- S8 MOP Jonas Północ w woj. dolnośląskim,
- S19 MOP Kamień Wschód w woj. podkarpackim,
- S19 MOP Kamień Zachód w woj. podkarpackim,
- A4 MOP Jankowice Wielkie w woj. opolskim,
- S8 MOP Ochędzyn w woj. łódzkim,
- S8 MOP Niwiska w woj. łódzkim,
- S61 MOP Budzisko Zachód w woj. podlaskim (2 stanowiska),
- A1 MOP Skoszewy Wschód w woj. łódzkim,
- A1 MOP Skoszewy Zachód w woj. łódzkim.
Ponadto GDDKiA jest też w trakcie oceny możliwości wybudowania ramp w kolejnych 20 lokalizacjach:
- A1 MOP Starcza Wschód w woj. śląskim,
- A1 MOP Starcza Zachód w woj. śląskim,
- A2 MOP Ciosny Południe w woj. łódzkim,
- A2 MOP Bolimów w woj. łódzkim,
- A2 MOP Mogiły w woj. łódzkim,
- S3 MOP Lisiny Wschód w woj. lubuskim,
- S3 MOP Lisiny Zachód w woj. lubuskim,
- S3 MOP Stożne Zachód w woj. lubuskim,
- S3 MOP Stożne Wschód w woj. lubuskim,
- S7 MOP Grabin Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
- S7 MOP Grabin Zachód w woj. warmińsko-mazurskie,
- S8 MOP Syców Południe w woj. dolnośląskim,
- S8 MOP Syców Północ w woj. dolnośląskim,
- S8 MOP Paprotnia Północ w woj. łódzkim,
- S8 MOP Sięganów Południe w woj. łódzkim,
- S8 MOP Cibory Północ w woj. podlaskim,
- S8 MOP Guzew Północ w woj. łódzkim,
- S19 MOP Bukowa I w woj. podkarpackim,
- S19 MOP Bukowa II w woj. podkarpackim,
- S19 MOP Nienadówka w woj. podkarpackim.
Fakt, że władze w końcu dostrzegły problem, napawa optymizmem. Rampy i dmuchawy wydają się jedynym naprawdę skutecznym sposobem na lód i śnieg zalegający na kabinach i naczepach ciężarówek.
Pozostaje mieć nadzieję, że kierowcy będą robić użytek z nowej infrastruktury, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, a sytuacje, jak ta przedstawiona na poniższym zdjęciu staną się znacznie rzadsze.