Poradniki i mechanikaNowa benzyna E10. Odpowiadamy na pytania czytelników

Nowa benzyna E10. Odpowiadamy na pytania czytelników

Choć pisaliśmy już dużo o tym paliwie i o samochodach, które mogą i nie mogą być tankowane benzyną E10, to wciąż widzimy w komentarzach wiele pytań i wątpliwości. Postanowiłem zebrać praktycznie wszystko, co udało się znaleźć i odpowiedzieć. Oto kompendium wiedzy na temat benzyny E10, która wejdzie do sprzedaży w 2024 roku.

Znak E10 oznacza, że auto jest kompatybilne z tym paliwem
Znak E10 oznacza, że auto jest kompatybilne z tym paliwem
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

11.12.2023 | aktual.: 03.01.2024 14:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Co to jest benzyna E10?

Benzyna E10 to typowa benzyna z biododatkami, a konkretnie z bioetanolem (stąd E w oznaczeniu). Jej cechą charakterystyczną jest 10-procentowy dodatek etanolu do klasycznej benzyny.

Czym różni się benzyna E10 od E5?

Tylko zawartością etanolu. W benzynie E5 jest maksymalnie do 5 proc. bioetanolu, natomiast w benzynie E10 maksymalnie do 10 proc.

Jaki wpływ na silnik ma benzyna E10?

Jak zapewniają producenci samochodów, instytucje motoryzacyjne oraz producenci paliw, jeśli auto jest przystosowane do tankowania benzyną E10, to może jeździć na takim paliwie bez szkody. Jeśli nie jest, to może dojść do rozszczelnienia układu paliwowego i zapchania filtrów (np. par paliwa) lub korozji niektórych elementów silnika. Dodatkowo badania ADAC wykazały, że rośnie zużycie paliwa E10 względem E5 o ok. 2 proc. O tym, jaki jest realny wpływ paliwa E10 na silniki i ich osprzęt, prawdopodobnie przekonamy się za kilka lat, albo nigdy.

Gdzie sprawdzić, czy mogę tankować benzynę E10?

Zasadniczo wszystkie współczesne silniki są zdaniem producentów przystosowane do jazdy na paliwie E10. Informację taką znajdziemy pod klapką wlewu paliwa. Te, które nie są kompatybilne z E10, znajdziecie w dokumentach ACEA oraz niemieckiego DAT. W tekście poniżej wymieniłem wciąż popularne (ale nie wszystkie) auta, których nie należy tankować benzyną E10.

Istnieje także rządowa baza z informacjami na temat przystosowania silników do E10, ale jest ona pełna błędów.

Co jeśli zatankuję E10 do auta, które nie jest do niego przystosowane?

Zasadniczo nic złego nie wydarzy się po jednorazowym tankowaniu benzyną E10, choć zaleca się dotankowanie benzyny E5, gdy tylko będzie taka okazja. Chodzi o to, by wymieszać oba paliwa.

Czy benzyna E10 i E5 się mieszają?

Bez najmniejszego problemu.

Nie ma mojego auta na liście - czy mogę tankować E10?

Są samochody, rzadkie lub stare, których nie znajdziecie w żadnej bazie danych, albo je znajdziecie z dopiskiem "brak informacji" lub "zapytaj dealera". Należy zakładać, że dealer raczej też nie będzie wiedział nic na ten temat, a więc warto ostrożniej podejść do tematu i tankować tylko benzynę E5.

Kiedy kupimy benzynę E10?

Sprzedaż benzyny E10 ruszy wraz z nowym rokiem, czyli od 2024. Od tego momentu nie będzie dostarczana benzyna, którą jeszcze teraz mamy na stacjach, czyli bezołowiowa 95 E5.

Nie będzie w ogóle benzyny E5?

Benzyna E5 pozostaje w sprzedaży, ale tylko jako 98-oktanowa lub paliwo premium.

Dlaczego znika 95 E5 i dlaczego nie zostają wprowadzone równolegle oba paliwa?

Z kilku powodów. Oto one:

  • Polityczny: przede wszystkim zmiana ta jest konieczna, aby umożliwić Polsce osiągnięcie unijnego celu zakładającego, iż 14 proc. paliw zużytych w transporcie będzie pochodzić z surowców odnawialnych oraz zmniejszyć zależność od paliw kopalnych, a tym samym przyczynić się do redukcji gazów cieplarnianych w sektorze transportu. Jako, że Polska dopiero teraz wprowadza benzynę E10 (w wielu krajach Europy jest ona od lat), to nie ma już czasu na okres przejściowy, polegający na stosowaniu równolegle obu rodzaju benzyn w formie 95-oktanowej.
  • Biznesowy: Produkcja trzech rodzajów paliw zamiast dwóch jest zwyczajnie bardziej kosztowna.
  • Logistyczny: Stacje paliw nie do końca są przygotowane do stosowania trzech rodzajów benzyn, albo dodatkowego rodzaju benzyny względem obecnej oferty. Aby sprzedawać benzynę 95-oktanową z dodatkiem E5 i E10 oddzielnie, wielu przedsiębiorców musiałoby dokupić zbiornik i dystrybutor, co znów generuje koszty, a do tego transport musiałby się odbywać oddzielnie. Z punktu widzenia sprzedawców paliw zastąpienie benzyny Pb95 E5 benzyną Pb95 E10 jest zwyczajnie wygodniejsze i bardziej ekonomiczne, ponieważ nie będzie nawet potrzeby wymiany czy czyszczenia zbiornika. Wystarczy, że wraz z kolejnymi transportami będzie tankowana benzyna E10 do zbiornika na E5, pod warunkiem, że na dystrybutorze zmieni się oznaczenie na E10.

Niemcy jeżdżą od lat na E10 i nic się nie dzieje – dlaczego straszycie ludzi?

Po pierwsze, Niemcy nie jeżdżą na E10 od lat, tylko od lat mają takie paliwo w swojej ofercie. Korzystała z niego nieduża grupa kierowców (średnio tylko kilkanaście procent). Jedynie w 2022 roku zaobserwowano wyraźny wzrost popytu na E10 w Niemczech z powodu ogólnie drogich paliw. Było to ok. 30 proc.

Bzdurą jest więc stwierdzenie, że Niemcy jeżdżą od lat na takim paliwie. Faktem jest natomiast, że na benzynie E10 od lat jeździ tylko część kierowców w Niemczech. Mnóstwo jest takich, którzy mają auta kompatybilne z E10, a mimo to są do niego sceptycznie nastawieni.

Inna sprawa, że Niemcy mają młodszy park samochodów, więc tym samym znacznie mniej aut, które nie są kompatybilne z E10. To też pokazuje, że niski udział sprzedaży E10 nie wynika z floty samochodów, jakimi dysponują Niemcy, znacznie lepiej dostosowanej do tego paliwa niż w Polsce.

benzyna E10benzynapaliwo
Komentarze (99)