Rządowa baza pełna błędów. Z tankowaniem E10 lepiej być ostrożnym
Benzyna E10 już od stycznia 2024 roku będzie obowiązkowo sprzedawana na stacjach paliw jako 95. Na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska znajdziemy usługę, która pozwoli nam sprawdzić, czy nasze auto jest kompatybilne z tym paliwem. Jak przystało na "produkt" rządowy... nie działa on za dobrze.
05.12.2023 | aktual.: 11.12.2023 09:02
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na początku listopada pisałem artykuł, w którym podniosłem temat informacji dla kierowców, którzy od przyszłego roku mieliby możliwość tankowania benzyny E10. Zapytałem kilku instytucji samochodowych, czy przygotują dokument, w którym każdy Polak będzie mógł sprawdzić, czy jego auto jest kompatybilne z tym paliwem. Nie minęło jednak dużo czasu i na stronie Ministerstwa Środowiska i Klimatu pojawił się serwis e10.klimat.gov.pl.
Wystarczy wybrać markę, model i rocznik, by sprawdzić, czy nasz pojazd może być tankowany benzyną E10, czy też nie. Kierowcy może się wydawać, że to łatwy sposób na upewnienie się, że nie zniszczy sobie samochodu. Tylko że w bazie danych jest mnóstwo błędów. Jeśli chcecie jeździć bezpiecznie i nie szkodzić swojemu autu, sprawdźcie naszą bazę oraz broszury wydane przez organizacje ACEA i DAT.
Zobacz także
To tylko niektóre błędy
Jednym z ciekawszych błędów jest informacja, że elektryczne Renault Zoe można tankować benzyną E10. Ale to oczywista pomyłka w danych i takiej nie popełni żaden użytkownik. Podczas sprawdzania wiarygodności informacji podawanych w rządowej bazie, przyjrzałem się głównie popularnym autom, które nie są kompatybilne z E10.
Przykładowo, Alfa Romeo 159 produkowana do 2011 roku to samochód, na którego temat informacje są wyjątkowo pogmatwane. Zgodnie z dokumentem ACEA wszystkie nowe alfy od 1 stycznia 2011 roku są przystosowane do paliwa E10. To był ostatni rocznik produkcji dla modelu 159, ale czy włoska marka rzeczywiście dostosowałaby go w ostatnim roku produkcji?
Pomijając tę kwestię, ACEA wskazuje na trzy silniki, które niezależnie od rocznika są dostosowane do E10 - 1.8 16V, 1.8 TBi oraz 3.2 JTS. Natomiast zgodnie ze stroną rządową motor 1.8 MPI (czyli ten 16V) nie jest przygotowany do tego paliwa za wyjątkiem rocznika 2011. I tu pojawia się pewien kłopot - silnik 1.8 MPI został wycofany w 2010 roku. Ale jakby tego było mało, również 1.9 JTS został wycofany wcześniej w 2008 lub 2009 (zależnie od źródła), natomiast na rządowej stronie widnieje on w rocznikach 2010 i 2011.
Ciekawie robi się też z jednostką 1.8 TBi, która generalnie jest znana pod nazwą 1.75 TBi. Ale zależało to od rynku. Tymczasem na stronie rządowej oba silniki (choć był tylko jeden) widnieją jako dwa różne. Byłoby to bez znaczenia, gdyby nie fakt, że ministerstwo twierdzi, iż 1.75 TBi nie można tankować E10, ale 1.8 TBi już można. Konia z rzędem temu, kto odgadnie, który z tych silników ma pod maską. Ale spokojnie - tak naprawdę niezależnie od nazwy silnik ten nadaje się do E10.
Kolejna marka na liście to Audi. Model A2 z silnikiem 1.6 FSI nie może być tankowany E10. Według rządowej strony może, ale tylko z rocznika 2002. Późniejsze już nie. Skąd ten błąd? Łatwo się domyślić - w broszurze ACEA wymienione są tylko roczniki 2003-2005, a motor ten był dostępny od 2002 roku. Co istotne - nie przeszedł żadnych zmian, a tym bardziej w kierunku uniemożliwienia pracy na paliwie E10.
Twórca rządowej bazy danych nie zadał sobie trudu, by użyć logicznego myślenia albo sięgnąć po inne źródła wiedzy. Bo już w niemieckiej broszurze DAT znajdziemy informację, że żadne Audi A2 1.6 FSI nie może jeździć na E10.
Tę samą sytuację mamy z modelem A3 z silnikiem FSI, który według rządowej bazy może być tankowany E10 w przypadku rocznika 2003, ale w 2004 już nie. Co oczywiście jest bzdurą. Siniki 1.6 FSI oraz 2.0 FSI są przystosowane do E10 dopiero od maja 2004 roku.
Silniki FSI były kłopotliwe również przy tworzeniu informacji na temat volkswagenów. Przykładowo, Lupo 1.4 FSI produkowane w latach 2000-2003 według rządowej bazy było oferowane od 1998 roku i jest kompatybilne z E10, a tymczasem nie jest. Za to (według bazy) nie jest kompatybilny tajemniczy silnik opisany jako "1,4". Prawdopodobnie chodzi o jednostkę 8-zaworową, bo była też 16-zaworowa, którą baza wymienia jako kompatybilną. Błąd może wynikać z informacji podanej przez ACEA "Lupo 1.4 (77 kW) made from August 2000 to November 2003", ale wystarczyło sprawdzić moc silnika, by potwierdzić, że chodzi o wariant FSI.
Dalej - Golf IV. Niby wszystko się zgadza, ale jeśli ktoś jest wyjątkowo nierozgarnięty motoryzacyjnie, to dostaje informację, że 1,9 SDI można tankować benzyną E10. A jeszcze jak się naczyta o "nowym rodzaju paliwa...". Problem w tym, że to silnik Diesla. Owszem, taki, który pojedzie prawie na wszystkim, ale większa ilość benzyny w baku może sprawić, że silnika nie odpalimy.
Prawdziwym koszmarkiem dla osób nieświadomych jest informacja dla modelu Audi A4 B6. Wszystkie silniki benzynowe zaznaczono na czerwono, z dopiskiem "nie możesz tankować E10" oraz wyjaśnieniem: "Modele Audi A4 Avant (czyli Kombi) z silnikiem benzynowym i ogrzewaniem postojowym OEM danego modelu wyprodukowane w latach 2002-2008. E10 nie nadaje się do stosowania w nich w sezonie grzewczym w krajach o chłodniejszym klimacie".
A co z autami niewyposażonymi w ogrzewanie postojowe i używanymi poza sezonem grzewczym? Nie jest tu wprost podane, że można je tankować benzyną E10, co w pewnym stopniu wprowadza w błąd. Można je tankować paliwem E10, również wariant 2.0 FSI. Uwagi te dotyczą wszystkich modeli Audi A4 (od B6 do B7).
Kolejna ciekawostka dotyczy popularnych modeli marki Daewoo. W ich przypadku pojawia się taka informacja: "Brak informacji czy Twój pojazd jest zgodny z E10. Aby uzyskać informację zajrzyj do wnętrza klapy wlewu paliwa lub sprawdź instrukcję obsługi pojazdu lub zapytaj producenta samochodu/lokalnego dealera".
Oszczędzę wam telefonu do lokalnego dealera, albo wysyłania pytań do producenta, który nie istnieje od 1999 roku – wszystkie samochody marek Daewoo oraz Chevrolet, powstałe na produktach Daewoo (np. Spark, Aveo itp.) do 2005 roku nie były przystosowane do paliwa E10. Od rocznika 2006 wszystkie mogą jeździć na E10.
Kolejny kwiatek w bazie to Ford Mondeo 1.8 SCi produkowany w latach 2003-2007, który nie może być tankowany paliwem E10, ale według rządowej bazy, jeśli jest z rocznika 2002, to może. No i zasadniczo nic złego się nie stanie, bo takie auto nie istnieje.
Kolejny błąd dotyczy Mazdy 323 oraz 626, które rzekomo od rocznika 2002 można tankować paliwem E10, a tymczasem nie można. Dotyczy to także aut z końcówki produkcji, czyli rocznika 2003 dla modelu 323 i 2002 dla modelu 626.
Osoby szukające informacji w rządowej bazie mogą mieć kłopot, jeśli posiadają seata alteę 2.0 FSI. Otóż tej wersji silnikowej nie ma w systemie. Z tą jednostką auto było oferowane w latach 2004-2009 i nie jest kompatybilne z E10 do rocznika 2005. Natomiast rządowa baza podaje błędną informację, jakoby model 2.0 TSI do rocznika 2006 nie był kompatybilny z E10.