Nagrzewnica - ogrzewamy kabinę samochodu
Nagrzewnica jest kolejnym po chłodnicy wymiennikiem ciepła w samochodzie. Jednak w przeciwieństwie do chłodnicy, to ogrzewanie jest istotnym procesem, nie chłodzenie. W jaki sposób nagrzewnica podwyższa temperaturę powietrza ? Wykorzystując układ chłodzenia.
28.04.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Najpierw przyjrzyjmy się z grubsza budowie nagrzewnicy. Przypomina bowiem chłodnicę i w zasadzie jest do niej bardzo zbliżona, choć oczywiście znacznie mniejsza gabarytowo. Zbudowana jest z użebrowanych rurek, którymi przepływa gorąca ciecz pochodząca z układu chłodzenia.
Zastanawiacie się pewnie, dlaczego jest ona gorąca, skoro pochodzi z układu chłodzenia. Otóż trafia ona do nagrzewnicy zanim zostanie schłodzona w chłodnicy przez zimne powietrze z zewnątrz. Jej wysoka temperatura jest oczywiście skutkiem odbierania ciepła od silnika – na tym w końcu polega rola płynu chłodniczego.
Nagrzewnica umieszczana jest wewnątrz kabiny samochodu, za deską rozdzielczą. Powietrze, które przez nią przepływa jest ogrzewane, i następnie trafia do kabiny. Najczęściej przepływ powietrza od nagrzewnicy do kanałów wentylacyjnych samochodu wspomagany jest przez wentylatory.
Istnieją dwa główne sposoby regulacji napływającego, gorącego powietrza do kabiny samochodu. Pierwszy z nich obejmuje zastosowanie specjalnego zaworu, który odpowiednio reguluje ilość dopływającej, rozgrzanej cieczy chłodniczej do żeberek nagrzewnicy. Im więcej cieczy trafia do kanałów nagrzewnicy, tym jest wyższa temperatura powietrza wpadającego do kabiny.
Drugi ze sposobów polega na regulacji przepływu powietrza. Część trafia na nagrzewnicę, a część bezpośrednio do kanałów wentylacyjnych, gdzie obydwa strumienie są ze sobą mieszane w takim stosunku, jaki określił kierowca suwakiem, czy też pokrętłem na konsoli.
W wielu przypadkach montowana jest także grzałka przy nagrzewnicy. W pierwszych minutach pracy silnika, jego temperatura jest stosunkowo niska. Płyn chłodniczy ma więc także niewielką temperaturę. Aby przyspieszyć proces ogrzewania kabiny, włączana jest elektryczna grzałka, która podgrzewa ciecz w kanalikach nagrzewnicy.
Patrząc teraz na schemat obiegu cieczy chłodzącej oraz rozumiejąc działanie nagrzewnicy, jesteśmy także w stanie pojąć, dlaczego przy zbyt wysokiej temperaturze silnika zalecane jest ustawienie nawiewu na maksymalne obroty i jak najwyższą temperaturę. Odbieramy w ten sposób ciepło od płynu chłodniczego, wspomagając tym samym chłodnicę.