Kolejny odcinek A18 ukończony. Autostradą niemal do granicy z Niemcami
Powoli dobiega końca przekształcanie drogi krajowej nr 18 w autostradę A18. GDDKiA otrzymała właśnie pozwolenie na użytkowanie kolejnego odcinka tej nitki. Autostradą dojedziemy teraz niemal do mostu granicznego z Niemcami.
27.07.2023 17:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przebudowa drogi krajowej nr 18 i jej transformacja w autostradę A18 jest bardzo ważną inwestycją drogową w południowo-zachodniej Polsce. Autostrada zaczyna się przy węźle Krzyżowa w okolicy Bolesławca w woj. dolnośląskim, gdzie A18 łączy się z autostradą A4 i kończy się na granicy polsko-niemieckiej w Olszynie. Ukończenie przebudowy usprawni znacznie podróż między Wrocławiem a Berlinem.
Pierwsze prace nad przebudową DK18, która została wybudowana jeszcze w latach 30. XX wieku przez Niemców, rozpoczęły się w 2004 roku. Wtedy też wybudowano jezdnię północną o parametrach autostradowych. Zezwolenie na realizację inwestycji dotyczącej jezdni południowej otrzymano w 2011 roku, lecz realizacja z uwagi na oczekiwanie na finansowanie możliwa była dopiero w roku 2018. Prace zaś ostatecznie ruszyły dopiero w 2020 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Teraz jednak prace nad A18 znajdują się już na ostatniej prostej, a kierowcy będą mogli już niedługo pojechać nowym fragmentem autostrady, który zaczyna się 150 m za węzłem Olszyna, a kończy ok. 2 km za węzłem Żary Zachód. Stara jezdnia została rozebrana i wykorzystana pod podbudowę nowej, a także została poszerzona. Wykonano również przebudowę węzła Żary Zachód.
Długość wyremontowanego odcinka to 11 km, a wartość inwestycji to 138,5 mln zł. Przez najbliższe dwa tygodnie usuwane będą elementy czasowej organizacji ruchu, a możliwość przełożenia ruchu na nowy fragment pozwoli na dokończenie prac na 600-metrowym odcinku od węzła Olszyna do mostu granicznego z Niemcami.
Prace trwają jeszcze na dwóch odcinkach – między Iłową a granicą woj. dolnośląskiego i lubuskiego, a także pomiędzy wspomnianą granicą a Golnicami. To łącznie 37,7 km. GDDKiA oznajmia jednak, że prace zostaną zakończone jeszcze w tym roku. Z Wrocławia do Berlina będziemy mogli więc jechać nieprzerwanie autostradą już w 2023 roku!