Nowa autostrada już jesienią. Zastąpi "drogę wstydu"

Autostrada A18 przechodząca przez województwa dolnośląskie i lubuskie połączy autostradę A4 z granicą polsko-niemiecką. Przez lata drogą była określana mianem "drogi wstydu" przez kiepską jakość nawierzchni, która sięgała jeszcze lat 30. ubiegłego wieku. Niedługo kierowcy odetchną z ulgą.

Praca wre na budowie autostrady A18
Praca wre na budowie autostrady A18
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GDDKiA

09.06.2023 | aktual.: 10.06.2023 11:20

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Powoli końca dobiega budowa autostrady A18. Prowadzone są szeroko zakrojone prace, mające na celu dostosowanie południowej jezdni dotychczasowej drogi do parametrów autostrady i obowiązujących standardów sieci drogowej UE. Odcinek liczy ponad 71 km i łączy przejście graniczne w Olszynie oraz autostradę A4 przy węźle Golnice.

Droga nr 18 pamięta jeszcze lata 30. XX wieku. Została zbudowana przez Niemców i pełniła funkcję odcinka autostrady łączącego Berlin z Wrocławiem. Obecnie ma ona duże znaczenie dla transportu i turystyki w Polsce, stanowiąc fragment połączenia międzynarodowego E36/40, łączący Ukrainę, Słowację oraz południową Polskę z Dreznem i Berlinem.

Niestety droga, ze względu na swój wiek, owiana była złą sławą i nazywana także "drogą wstydu". Betonowe płyty zdążyły popękać, wskutek czego powstały liczne uskoki i ubytki. W pierwszej dekadzie XXI w. dobudowano północną jezdnię do istniejącej nitki, planując dostosowanie całości do klasy autostrady.

Budowana autostrada A18
Budowana autostrada A18© Materiały prasowe | GDDKiA

Mimo oddania do ruchu jezdni północnej w połowie 2006 r., jezdnia południowa nie doczekała się remontu wskutek różnych perturbacji. W międzyczasie ogłaszano nawet przetargi na budowę drogi, jednak te były potem unieważniane. Dopiero w 2020 r. ruszyła przebudowa. Co ciekawe, zerwaną warstwę betonową użyto przy budowie nowej drogi jako warstwę podbudowy betonowej. Cała inwestycja wyceniana jest na blisko 986 mln zł.

Jeden z najdłuższych odcinków, Żary Zachód – Iłowa, liczący 22 km, już jest gotowy. Na pozostałych wciąż trwają jeszcze prace, ale te idą pełną parą. Koniec prac zaplanowany jest na jesień tego roku. Kierowcy już za kilka miesięcy będą więc mieli do dyspozycji pełną autostradę.

Komentarze (19)