Kiedy należy wymienić amortyzatory?
Zużycie się amortyzatorów często bywa niezauważone przez kierowcę, ponieważ pierwsze objawy spadku skuteczności tłumienia nie są silnie odczuwane. Ze względów bezpieczeństwa jednak lepiej kontrolować stan amortyzatorów.
08.06.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zadaniami amortyzatorów jest dociskanie koła do jezdni, tłumienie nierówności i redukowanie przechyłów karoserii. Aby podzespół ten mógł w stu procentach spełniać swoją rolę, musi być w pełni sprawny. Co ważne, w nowoczesnych samochodach amortyzatory mają wpływ na działanie systemów bezpieczeństwa takich jak ABS i ESP, więc tym bardziej nie można dopuścić do zaniedbań w tej kwestii.
Przyczyną dość częstego zaskoczenia słabym wynikiem testu amortyzatorów w czasie przeglądu technicznego jest to, że kierowcy często nie zauważają, że samochód nieco bardziej się przechyla, albo jego zawieszenie nie jest już tak "zwarte w prowadzeniu" jak wcześniej.
Czasem jednak, zepsuty, wyeksploatowany lub uszkodzony amortyzator potrafi hałasować, lub w niektórych przypadkach zdarzają się też wycieki.
Co wpływa na przyspieszone zużycie amortyzatorów?
Znaczne i częste obciążanie auta i jazda po nierównościach są najczęstszymi przyczynami przyspieszonego zużycia amortyzatorów. Trudne warunki eksploatacji powinny dać do myślenia kierowcy, ponieważ zużyte amortyzatory potrafią sprawić problemy z przyczepnością i znacznie pogorszyć precyzję prowadzenia auta.
Dlatego jeśli auto na co dzień jest używane np. do dojazdów do pracy i droga, którą się porusza jest pełna wybojów i dziur, to lepiej kontrolować stan zawieszenia częściej niż raz w roku przy badaniu technicznym.
Oprócz tego, zdarza się, że pojedyncze uderzenie w krawężnik czy wpadnięcie w dziurę uszkodzi amortyzator tak, że będzie się on kwalifikował do wymiany. Wtedy należy pamiętać, żeby wymieniać je parami (jeśli uszkodzimy jeden przedni, to wymieniamy oba, podobnie z tyłu).
Badanie techniczne wykryło różnice w skuteczności
W czasie okresowego przeglądu technicznego zdarza się, że amortyzatory wykazują różne stopnie zużycia. Nie musi to być symptomem awarii. Możliwe jest, że jeśli np. bardziej zużyte są amortyzatory z prawej strony to efekt tego, że często poruszamy się drogami, które są po prawej stronie bardziej zużyte.
Jeśli wynik badania pokazuje, że wszystkie parametry są w normie, a po oględzinach diagnosta stwierdził, że elementy te nie są uszkodzone mechanicznie, to nie ma się czym przejmować.
Kiedy należy wymienić amortyzatory?
Amortyzatory należy wymienić jeśli noszą one ślady uszkodzenia mechanicznego, lub są wyeksploatowane. Zużyte uszczelniacze, wycieki oleju, hałasy przy pracy czy też charakterystyczne bujanie się samochodu to ewidentne sygnały, do ich wymiany.
Niekiedy przy zużytych amortyzatorach system ABS włącza się znacznie wcześniej. To również powinno zastanowi kierowcę, ponieważ w przypadku wystąpienia awaryjnej sytuacji na drodze, może mieć on problemy z utrzymaniem kontroli nad autem, a także z przewidzeniem toru jazdy samochodu.
Jeśli wynik badania skuteczności amortyzatorów jest niższy niż 20 proc., to bezwzględnie należy je wymienić. Jeśli natomiast wynik ten to powyżej 40 proc., to spokojnie można na nich jeździć.
Jakie amortyzatory wybrać?
Rozpiętość cenowa pomiędzy różnymi producentami może wynosić nawet kilkaset złotych. Najtańszy amortyzator przeznaczony do popularnego auta nie powinien kosztować więcej niż 130-160 zł za sztukę. Jednak sprawne amortyzatory są ważne ze względów bezpieczeństwa jazdy, dlatego radzimy zdecydować się na produkt ze średniej półki cenowej.
Jeśli nie narażamy go na trudne warunki pracy, to dobrej jakości amortyzator renomowanego producenta nie powinien być droższy niż około 250 zł (do popularnego auta kompaktowego) i powinien wytrzymać 150 tys. km lub około 5-6 lat.