Karpatka już montowana. Kolosalna maszyna będzie drążyć tunel na S19
Na budowanym fragmencie drogi ekspresowej S19 między węzłami Rzeszów Południe i Babica montowana jest Karpatka. Chodzi o gigantyczną maszynę, która ma za zadanie wydrążyć tunel o długości ponad 2 km.
20.06.2023 20:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Maszyna TBM sprowadzana była aż z Hiszpanii. Gdy dotarła już do Polski, poszczególne jej elementy transportowane były albo drogą lądową, albo z pomocą wodnych dróg śródlądowych ze Szczecina do Opola. Ostatecznie jednak wszystkie elementy Karpatki – takie imię wybrali w ankiecie GDDKiA internauci – dotarły na miejsce, a maszyna jest przygotowywana do swojego zadania.
Jest ono naprawdę ambitne. Karpatka będzie odpowiedzialna za wydrążenie tunelu o długości 2255 m, który będzie częścią drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe – Babica. GDDKiA właśnie pochwaliło się ukończeniem montażu tarczy skrawającej, ważącej aż 400 ton! Tym samym montaż ogromnej konstrukcji, której finalna masa będzie wynosić 4367 ton, jest ukończony w 65 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
By Karpatka była gotowa do działania, potrzebny jest jeszcze montaż suwnic, instalacji elektrycznej i hydraulicznej. Rozpoczęcie drążenia przewidywane jest na trzeci kwartał bieżącego roku, zaś jego koniec – na drugą połowę 2025 roku. Całym budowanym odcinkiem od Rzeszowa do Babicy kierowcy mają zaś planowo pojechać mniej więcej w połowie 2026 roku.