Rusza budowa ważnego odcinka S19. Szybciej dojedziemy do granicy

W 2025 r. kierowcy pojadą nowym odcinkiem S19 w przebiegu trasy Via Carpatia. Pomiędzy Krosnem a Miejscem Piastowym powstanie droga ekspresowa, która przyspieszy podróż na południe. Prace właśnie startują.

GDDKiA
GDDKiA
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Tomasz Budzik

22.04.2023 08:58

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wykonawca odcinka S19 o długości 10 km - konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones – otrzymał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i rozpoczyna prace budowlane. Przed końcem trzeciego kwartału 2025 r. powstać ma droga ekspresowa, łącząca Krosno oraz Miejsce Piastowe. Stworzy ona część brakującego odcinka polskiego segmentu trasy Via Carpatia. Dziś droga ekspresowa kończy się na południowy zachód od Rzeszowa. Z czasem Via Carpatia ma prowadzić w kierunku granicy w Barwinku, a dalej – po stronie słowackiej – do Koszyc i dalej na południe, aż do greckich Salonik.

Wskutek inwestycji ma powstać droga ekspresowa o dwóch pasach w każdym z kierunków. Stworzone zostaną dwa węzły drogowe: Krosno i Miejsce Piastowe. Węzeł Krosno połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28. Nie będzie jednak łatwo.

W przebiegu odcinka powstanie dziewięć mostów, trzy wiadukty, cztery przejścia dla zwierząt oraz jeden przepust pod jezdnią. Przebudowane zostaną drogi, które kolidowałyby z nowym odcinkiem trasy. W Miejscu Piastowym powstanie obiekt obwodu drogowego. Budowlańcom nie będzie pomagać również przebieg terenu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W północnej części nowego odcinka nie będzie większych trudności. Na południu tego fragmentu trasy pojawiają się jednak liczne kotliny i rzeczki. Wyzwaniem będzie również gleba. W tym miejscu występuje zjawisko tzw. fliszu karpackiego. Ułożenie kolejnych warstw skał osadowych wpływa na warunki gruntowe po opadach. Przekłada się to na wysoki stan wód opadowych. Co więcej, nieopodal inwestycji znajduje się teren osuwiskowy. By skrupulatnie przeprowadzić rozpoznanie geologiczne, fachowcy wykonali 1262 otwory badawcze w glebie.

Budowa odcinka S19 pomiędzy Krosnem a Miejscem Piastowym ma kosztować ponad 365 mln zł. Łączna długość trasy Via Carpatia w poj. podkarpackim ma wynosić 169 km. Do tej pory oddano do użytku odcinek Lasy Janowskie - Rzeszów Południe. W realizacji jest 72,9 km trasy, a 11,6 km jest w przygotowaniu.

Komentarze (13)