Nie ma prądu w aucie. Jeśli nie akumulator, to co jest przyczyną?
Układ ładowania daje się we znaki zwykle zimą, przy porannym rozruchu. Jednak awaria może się przydarzyć o każdej porze roku i w każdej sytuacji. Sprawdź, co psuje się najczęściej poza akumulatorem.
28.01.2018 | aktual.: 30.03.2023 11:09
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Układ ładowania akumulatora to system urządzeń odpowiadających za dostarczanie prądu do wszystkich odbiorników i dbanie o to, by uzupełnić jego zapas. Współczesne systemy ładowania inteligentnego nierzadko pracują w taki sposób, by energia elektryczna powstawała jak najtańszym kosztem, m.in. z energii kinetycznej. Jednak pewne rzeczy w ogóle się nie zmieniają. Zwłaszcza typowe usterki.
Alternator nie ładuje
Podstawowym urządzeniem w układzie zasilania jest alternator, który bezpośrednio odpowiada za ładowanie. Prąd wytwarza przez obroty wirnika wewnątrz stojana. Te dwa elementy z czasem się zużywają i alternator przestaje działać. Jednak niekiedy po prostu dochodzi do awarii, na przykład spalenia stojana.
Powodem takiej sytuacji jest zbyt duże obciążenie alternatora, które prowadzi do jego przegrzania. Do przeciążenia dochodzi w wyniku złego stanu akumulatora, który musi być często ładowany. Może to być także spowodowane intensywnym korzystaniem z osprzętu, zwłaszcza gdy na pokładzie samochodu znajdują się dodatkowe urządzenia nieprzewidziane przez producenta.
Nieco inaczej żywot kończy wirnik, który prawie zawsze po prostu się zużywa. Czasami po regeneracji alternatora może być źle zamontowany i wtedy też może dojść do jego uszkodzenia, ale nie są to częste przypadki.
Jako że wirnik w alternatorze musi się kręcić, ważny jest jego napęd realizowany paskiem wieloklinowym. Pomimo teoretycznego wyeliminowania problemu pękania tych elementów, wciąż takie sytuacje się zdarzają. Dlaczego? Ponieważ mało kto dba o jego regularną wymianę. Zalecamy robić to przy każdej wymianie napędu rozrządu lub zgodnie z zaleceniami producenta.
Stary pasek nie jest jedyną przyczyną takiej sytuacji. Niekiedy problem leży w zablokowaniu któregoś z elementów układu napędu alternatora. Może być też on nieprawidłowo zamontowany. Warto po zerwaniu się paska wieloklinowego ustalić tego przyczynę, bo w niektórych autach może narobić dużych szkód pod maską, a nawet wkręcić się w napęd rozrządu, co jest bardzo niebezpieczne.
Awarię zwiastują również głośne dźwięki dochodzące z okolicy alternatora, a zwłaszcza pisk paska. Najczęściej zużyciu ulegają łożyska lub koła pasowe. Jeżeli napinanie paska nie pomaga, to najprawdopodobniej przyczyna tkwi właśnie w kole pasowym. Z czasem się wyciera i powoduje ślizganie. Może być nieprawidłowo zamontowane – nie w jednej osi z pozostałymi kołami – lub ma zniszczony tłumik drgań skrętnych.
Regulator napięcia
Regulator napięcia dba o to, by było ono na stałym poziomie niezależnie od obrotów silnika. Ten element też niekiedy ulega awariom, zwykle przez zalanie wodą lub innym płynem, np. eksploatacyjnym. Może też dojść do zwarcia w układzie, na przykład przy podłączaniu akumulatora, w wyniku czego regulator zostanie uszkodzony.
To samo może spotkać diody prostownika. Jeżeli awarii uległ sam regulator, a płyta diodowa jest w porządku, to przyczyną najpewniej jest zalanie. Ważne, by ustalić tego źródło.
Dobrą praktyką jest naprawianie układu ładowania kompleksowo. Jeżeli awarii uległ alternator, nie zawsze jest sens naprawianie samej usterki – lepiej zregenerować cały podzespół. To samo dotyczy napędu alternatora, a konkretnie napędu osprzętu. Wymiana paska i napinacza powinna być poprzedzona choćby oględzinami kół pasowych. Natomiast jeżeli koło pasowe alternatora ma tłumik drgań skrętnych, powinno być wymienione na nowe wraz z paskiem.
Jak sprawdzić, czy alternator dobrze ładuje?
Napięcie akumulatora sprawdzicie w bardzo prosty sposób zwyczajnym miernikiem uniwersalnym. By zmierzyć napięcie ładowania, należy włączyć i ustawić miernik na DCV (napięcie prądu stałego) oraz wybrać zakres pracy do wartości 20 lub 200, a następnie przyłożyć końcówki przewodów pomiarowych do odpowiednich biegunów w akumulatorze — czerwoną elektrodę do bieguna dodatniego i czarną do ujemnego. Po uruchomieniu silnika obserwować wskazania. Napięcie powinno wynosić ok. 14V.
Inne przyczyny braku prądu
Inne przyczyny braku prądu są zwykle banalne, ale trudne do zlokalizowania i usunięcia. Choćby tzw. ucieczka prądu. Jest to spowodowane niedużym zwarciem lub stałym poborem prądu przez jakieś urządzenie.
Kolejnym drobiazgiem, ale łatwiejszym do zlokalizowania jest brak masy. Może to być zarówno masa na połączeniu akumulator-nadwozie jak i alternator-nadwozie.