Jakość paliwa w 2020 r. UOKiK opublikował listę skontrolowanych stacji
Statystycznie blisko co pięćdziesiąty kierowca w 2020 r. tankował paliwo o niewłaściwych parametrach. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił pełny raport z kontroli stacji paliw, które przeprowadzono w 2020 r. Najwięcej problemów dotyczyło oleju napędowego.
08.02.2021 | aktual.: 16.03.2023 14:40
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mniej kontroli, wyniki podobne
W 2020 r. Inspekcja Handlowa przeprowadziła w Polsce 1388 kontroli stacji paliw. Było to o 10 proc. mniej niż w r. 2019. Taki spadek wynika zapewne ze specyfiki okresu epidemii. 23 kontrole zakończyły się wykryciem nieprawidłowości. Oznacza to, że odsetek stacji, na których napotkano paliwo niespełniające określonych przepisami norm, wyniósł 1,7 proc. To wynik gorszy od tego z 2019 r. (1,1 proc.), ale znacznie lepszy od rezultatów z wcześniejszych lat. W 2018 r. odsetek nieprawidłowości w obrocie paliwami wyniósł 3,9 proc., w 2017 r. - 2,3 proc., w 2016 r. - 3,3 proc., a w 2015 r. - 5,3 proc.
Nieprawidłowości na stacjach paliw nie rozkładały się równomiernie w skali kraju. W części województw w ogóle nie wykryto uchybień, paliwa spełniały państwowe normy. Było tak w województwie kujawsko-pomorskim, łódzkim, małopolskim, podlaskim, świętokrzyskim oraz wielkopolskim. To ciekawe, bo w 2019 r. właśnie w województwie kujawsko-pomorskim odsetek nieprawidłowości był największy i wynosił 4,3 proc. Na drugim miejscu w 2019 r. było zaś województwo wielkopolskie (2,3 proc.).
Kontrole na stacjach paliw. Wyniki 2020
Oto stacje, na których w 2020 r. wykryto nieprawidłowości. Za raportem opublikowanym przez UOKiK podajemy nazwy stacji i ich lokalizację.
Województwo dolnośląskie
Kargo, ul. Husarska 10, 58-100 Świdnica: olej napędowy – niewłaściwa temperatura zapłonu (kontrola pierwsza i powtórna)
Województwo lubelskie
Stacja paliw "U Chłopa", Dzida Edward, Dziura Andrzej, Spółka Jawna, Wieprzów Ordynacki 154a, 22–600 Tomaszów Lubelski: olej napędowy - niewłaściwa stabilność oksydacyjna
Województwo lubuskie
Apexim AB, Zasieki 12, 68-343 Brody: olej napędowy – niewłaściwa stabilność oksydacyjna
Deka (partner BP), Zasieki 76, 68-343 Brody: olej napędowy – niewłaściwa stabilność oksydacyjna
Województwo mazowieckie
Marianna Pawelec Galon (fr. Orlen), Mroków 1A, 08–455 Trojanów: benzyna - niewłaściwa liczba oktanowa, niewłaściwy skład frakcyjny, pozostałości po destylacji
Jerzy Strzałkowski Zakład Produkcyjno-Handlowy (Moya), Wielogóra, ul. Warszawska 2A: olej napędowy - niewłaściwa stabilność oksydacyjna (badanie pierwsze i powtórne)
Województwo opolskie
Nestar, Brzeg, ul. Chocimska: olej napędowy - niewłaściwa temperatura zapłonu (badanie pierwsze i powtórne)
Województwo podkarpackie
"Petro-San" (partner BP), Sanok, ul. Kazimierza Lipińskiego 248: olej napędowy - niewłaściwa stabilność oksydacyjna (badanie pierwsze i powtórne)
Województwo pomorskie
Firma handlowa Joanna Niedźwiecka, 82–230 Nowy Staw, ul. Bankowa 2: olej napędowy - niewłaściwa temperatura zapłonu
Stacja benzynowa Franciszek Stenka, ul. Objazdowa 3A, 83-010 Straszyn: olej napędowy – niewłaściwa zawartość wody (kontrola pierwsza i powtórna)
Baltic-Trade, Gdańsk, ul. Rzęsna 3: benzyna – niewłaściwa liczba oktanowa
Województwo śląskie
Polo Tank, Pszczyna, ul. Wodzisławska 1: olej napędowy – niewłaściwa temperatura zapłonu
Województwo warmińsko-mazurskie
"Komtex", Sulimy 23A, 11-500 Giżycko: olej napędowy – niewłaściwa temperatura zapłonu
Greener, Ogrodzieniec, ul. Kościuszki 75: olej napędowy - niewłaściwa stabilność oksydacyjna (kontrola pierwsza i powtórna)
Województwo zachodniopomorskie
Ewa Jagielska, Zofia Kaczmarek - wspólnicy spółki cywilnej, 78–125 Rymań, ul. Koszalińska 44B: benzyna - niewłaściwa liczba oktanowa
Lawer, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 78–500 Drawsko Pomorskie, ul. Gdyńska 9A: olej napędowy - niewłaściwa temperatura zapłonu
Enerpol, Węgorzyno, ul. Południowa 1: olej napędowy - niewłaściwa stabilność oksydacyjna
Według dokumentów opublikowanych przez UOKiK, w 2020 r. nie było ani jednego przypadku wykrycia nieprawidłowości w parametrach paliw oferowanych przez firmy wytwarzające i magazynujące paliwa, a także w hurtowniach.
Głównie diesel
Tylko w trzech przypadkach nieprawidłowości na stacjach paliw - wykryte przez Inspekcję Handlową - dotyczyły benzyny. Na baczności muszą więc mieć się przede wszystkim właściciele aut z silnikami wysokoprężnymi. Najczęściej spotykanym niedomaganiem paliwa w 2020 r. były: niewłaściwa stabilność oksydacyjna oraz nieodpowiednia temperatura zapłonu. Jeśli ta ostatnia jest zbyt wysoka, zwiększa spalanie i poziom emisji szkodliwych substancji. Gdy jest zbyt niska, stwarza zagrożenie wybuchu par oleju podczas tankowania. Z kolei kłopoty z niewłaściwą stabilnością oksydacyjną mogą wiązać się z użyciem estrów roślinnych i prowadzić do powstawania osadów i zawiesin, które przyczyniają się do blokowania wtryskiwaczy paliwa.
Z danych przedstawionych przez UOKiK wynika, że Polska nie należy do krajów z wysokim ryzykiem zatankowania paliwa złej jakości. Mimo to należy zachować ostrożność. Wielu kierowców na co dzień wybiera doskonale znane sobie stacje. W podróży nie jest to już jednak możliwe. Jak pokazują kontrole z 2020 r., nawet trzymanie się punktów sygnowanych dużymi markami nie zawsze przynosi efekt. Warto więc zachowywać paragon. Bez dowodu zakupu szanse na dochodzenie sprawiedliwości w razie kłopotów z silnikiem są praktycznie zerowe.