Od 16 listopada na stacjach tankujemy zimowe paliwo. Zobacz, co oferują koncerny
W tym sezonie pogoda jeszcze nie dała się we znaki kierowcom, ale meteorolodzy zapowiadają, że już za kilka dni nocne przymrozki staną się dla nas codziennością. Jest też dobra wiadomość. Od 16 listopada w sprzedaży może być tylko paliwo zimowe. Sprawdziłem, co zatankujemy na stacjach poszczególnych koncernów.
15.11.2018 | aktual.: 14.10.2022 15:02
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Stacje przed kalendarzem
Zgodnie z kalendarzem zima zastanie nas dopiero 21 grudnia i 20 marca ustąpi wiośnie. Na stacjach paliw zima nadchodzi jednak wcześniej. Rozporządzenie ministra gospodarki z 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw na stacjach paliw określa, jaką wartość temperatury zablokowania zimnego filtru (CFPP), a więc wytrącenia się parafiny i unieruchomienia samochodu, powinien mieć olej napędowy sprzedawany w poszczególnych okresach.
Zgodnie z rozporządzeniem wartość ta od 16 listopada do końca lutego powinna wynosić przynajmniej -20 stopni Celsjusza. Od 1 marca do 15 kwietnia oraz od 1 października do 15 listopada przepisy wymagają -15 stopni Celsjusza, a od 16 kwietnia do 30 września nie więcej niż 0 stopni Celsjusza.
Czy oznacza to, że wszystkie paliwa są dokładnie takie same? Oczywiście, nie. Przepisy mówią o wymaganych własnościach paliwa, ale nie znaczy to, że nie może mieć ono lepszych parametrów. Co ważne, w badaniach paliw wyróżnia się jeszcze jedną wartość, o której nie mówi rozporządzenie – temperaturę mętnienia. Określa ona temperaturę, w której w paliwie powstają pierwsze kryształki parafiny. Jest ono wówczas wciąż płynne, ale może mieć negatywny wpływ na nowoczesne układy wtryskowe.
Parametry paliwa na stacjach
O to, jakimi wartościami zablokowania filtra (CFPP) oraz temperatury mętnienia odznaczają się paliwa podstawowe i premium sprzedawane na stacjach, zapytałem przedstawicieli największych graczy na polskim rynku. Oto odpowiedzi przytoczone w kolejności alfabetycznej.
Amic Enegry - LUKOIL
„Olej napędowy oraz olej napędowy Ecto oferowane na stacjach LUKOIL odpowiadają normom rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 roku w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Parametr temperatury zablokowania zimnego filtru w okresie zimowym wynosi min. -20 st. Celsjusza, zaś parametr temperatura mętnienia nie jest normowany choć zazwyczaj mieści się w przedziale od -7 do -12 stopni Celsjusza. Dokładne wartość tych parametrów zmieniają się w zależności od partii produktu, oferowanej w dystrybucji” - informuje Monika Pasek, rzeczniczka prasowa Amic Energy.
BP
„Zimowy olej napędowy dostępny na stacjach BP to gatunek F, którego temperatura mętnienia jest nienormowana (średnio wynosi -8 stopni Celsjusza). Zimowy pakiet dodatków BP zawiera dodatkową porcję depresatora który obniża CFPP ON BP Ultimate w stosunku do paliwa bazowego (z rafinerii) nawet o 5 st. Celsjusza (średnio o 3 stopnie). CFPP oleju napędowego bazowego zależy od partii paliwa i może się wahać od -20 st. Celsjusza do -30 st. Celsjusza. Świadectwo jakości aktualnie sprzedawanej partii paliwa jest do wglądu na stacji paliw” - dowiaduję się od Magdaleny Kandefer-Kańtoch, rzeczniczki prasowej BP.
Circle K (dawniej Statoil)
Sieć stacji Circle K oferuje zimowy olej napędowy premium – milesPLUS diesel arktyczny. Paliwo to charakteryzuje się temperaturą zablokowania zimnego filtra na poziomie -32 st. Celsjusza oraz temperaturą mętnienia gwarantowaną na poziomie -22 st. Celsjusza. Diesel arktyczny nie zawiera także biokomponentów, które pogarszają zimowe parametry oleju napędowego.
Jeśli chodzi o standardowe paliwo, to w okresie od 16 listopada do końca lutego dostępny na stacjach Circle K olej napędowy miles o temperaturze zablokowania zimnego filtra na poziomie -20 st. Celsjusza. Zawartość biokomponentów w miles diesel wynosi do 7 proc.
Lotos
Od 1 listopada na stacjach sieci jest już dostępna benzyna spełniająca normy paliwa zimowego. Benzyny zimowe różnią się od letnich tym, że zwiększa się prężność tego paliwa przez dodanie większej ilości komponentów lekkich, np. butanu. Wyższa prężność benzyny jesienią i zimą pozwala bezproblemowo uruchomić silnik w niskich temperaturach. W okresie letnim prężność par może być maksymalna 60 kPa, a w okresie zimowym parametr ten może wynosić maksymalnie 90 kPa.
Od 16 listopada do końca lutego w ofercie dostępny będzie zimowy olej napędowy. CFPP tego paliwa wynosi maksymalnie -20 st. Celsjusza.
W pierwszej połowie grudnia Lotos wprowadzi do swojej sieci arktyczny olej napędowy. To oferta dla tych, którzy za tankowanie zechcą zapłacić nieco więcej. „Gwarantujemy CFPP do -32 st. Celsjusza oraz temperaturę mętnienia do -22 st. Celsjusza. Ten drugi parametr gwarantowany jest tylko w arktycznym oleju premium - nie w paliwie standardowym. W paliwie premium są też dodatki spowalniające osadzanie się na dnie zbiornika już skrystalizowanych parafin. To ważne, bo paliwo zasysane jest z dołu zbiornika i jeśli jest tam warstwa parafin, to filtr może szybko się zapchać” - stwierdza Tomasz Kopeć z firmy Lotos.
Orlen
„Oferujemy już w sprzedaży wersje zimowe paliw wytwarzanych przez Koncern. Wszystkie paliwa (zarówno te podstawowe jak i premium) wzbogacane są o pakiety dodatków, które gwarantują ochronę dla silników samochodowych o tej porze roku. Temperatura zablokowania zimnego filtra to przedział pomiędzy -22 st. Celsjusza a -35 st. Celsjusza dla poszczególnych paliw. Podobnie jest w przypadku temperatury mętnienia, która jest bardzo zróżnicowana i waha się pomiędzy -6 a -35 st. Celsjusza” - informuje mnie biuro prasowe Orlenu .
Shell
„Na większości naszych stacji paliwa charakteryzujące się wartością temperatury blokady zimnego filtra wynoszącą co najmniej -20 st. Celsjusza wprowadzono przed wyznaczonym przez rozporządzenie terminem. Wszystkie zimowe oleje napędowe Shell - Shell V-Power Diesel oraz Shell FuelSave Diesel - spełniają ustawowe wymagania techniczno-prawne, a bardzo często je przewyższają. Wartości dostarczanej temperatur mętnienia olejów napędowych wynoszą do -8°C, a TBZF sięgają do -30 st. Celsjusza” - dowiaduję się od Marcina Rykały, menedżera ds. jakości paliw w Shell.
Podsumowanie
Wszystkie paliwa od 16 listopada muszą zachować płynność do - 20 st. Celsjusza. Jak wynika z przysłanych odpowiedzi największych firm paliwowych w Polsce, wszystkie produkty podstawowe spełniają określone prawem wymogi. Jeśli chcemy czegoś więcej, musimy dopłacić. Jeśli chodzi o olej napędowy klasy premium, gwarancję najlepszych parametrów deklaruje Circle K oraz Lotos. Na razie większość z nas nie musi sięgać po droższe paliwa z obawy przed mrozami. Jeśli jednak zamierzacie uzupełnić niemal pusty bak, lepiej upewnić się, że wlejemy do niego paliwo zimowe. Właściciele aut z silnikami Diesla powinni też zatankować zimową „ropę”, jeśli w baku mają jeszcze sporo letniego paliwa – zatankowanego przed 1 października. W ten sposób obniżą temperaturę zablokowania filtra do bezpieczniejszego poziomu.
Jest jeszcze jedna ważna zasada, o której warto pamiętać od jesieni do wiosny. W tym czasie warto tankować do pełna, ponieważ ogranicza to skraplanie się wody na ściankach zbiornika paliwa, zapobiegając jego korozji.