Jaka skrzynia: DSG czy manual?
Volkswagen oferuje swoim klientom różne warianty wykończenia swoich pojazdów. Jedną z opcji jest skrzynia DSG. Cóż to takiego? Jest to dwusprzęgłowa skrzynia biegów, której po raz pierwszy użyto w 2003 roku, w przypadku VW Golfa R32. Po tym czasie stosowano ją także w innych modelach marki (później również w samochodach z logo Skody i SEATa). Dziś najczęściej wykorzystuje się ją wraz z silnikami diesla, choć także benzyniaki dobrze z nią współpracują. Tutaj rodzi się nasze pytanie. Jaka skrzynia jest lepsza? Klasyczny manual czy może DSG?
16.05.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:38
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Volkswagen oferuje swoim klientom różne warianty wykończenia swoich pojazdów. Jedną z opcji jest skrzynia DSG. Cóż to takiego? Jest to dwusprzęgłowa skrzynia biegów, której po raz pierwszy użyto w 2003 roku, w przypadku VW Golfa R32. Po tym czasie stosowano ją także w innych modelach marki (później również w samochodach z logo Skody i SEATa). Dziś najczęściej wykorzystuje się ją wraz z silnikami diesla, choć także benzyniaki dobrze z nią współpracują. Tutaj rodzi się nasze pytanie. Jaka skrzynia jest lepsza? Klasyczny manual czy może DSG?
W odpowiedzi na to pytanie może nam pomóc materiał wideo, przygotowany przez dziennikarzy z brytyjskiego magazynu Autocar. Porównali oni dwie wersje VW Golfa R. Jeden ze standardową skrzynią ręczną, drugi z przekładnią DSG:
VW Golf R - DSG versus manual by autocar.co.uk
Zasady działania skrzyni DSG są bardzo proste. Posiada ona dwa sprzęgła - jedno wykorzystuje się dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Korzysta ona z dwóch przekładni, może pracować w trybie automatycznym (tutaj kierowca wybiera czy woli tryb sportowy, czy jazdę komfortową), ale również w sekwencyjnym. Podobno maksymalne osiągi uzyskuje się przy włączonym trybie sportowym, choć zmiana biegu następuje całkowicie automatycznie.
Zasadniczo można uznać, iż obie konstrukcje są do siebie bardzo podobne. Z pewnością zaletą skrzyni DSG są szybsze czasy zmiany biegów, ale z drugiej strony profesjonaliści mogą się czuć lepiej z pełnym manualem. Pamiętajmy jednak, iż skrzynia DSG nie wyklucza obecności kierowcy przy zmienianiu biegów - wręcz przeciwnie. Posiadacze takich rozwiązań są zachęcani do korzystania z trybu przełożeń sekwencyjnych. Wybór należy więc do Was.
Źródło: autocar