Intensywny koniec roku u drogowców. Setki kilometrów nowych dróg ekspresowych i autostrad

To rekordowy rok pod względem inwestycji drogowych w Polsce. Tylko w ciągu kilku ostatnich dni GDDKiA oddała do użytku ponad 100 kilometrów nowych dróg ekspresowych i autostrad, w tym kluczową Via Carpatię. A to nie koniec. Do 31 grudnia planuje otwarcie kolejnych odcinków.

Intensywny koniec roku u drogowców. Setki kilometrów nowych dróg ekspresowych i autostrad
Źródło zdjęć: © Materiał partnera
Maciej Sierpień

23.12.2021 | aktual.: 14.03.2023 13:54

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

  • Za nami intensywny rok na polskich budowach, zwieńczony wieloma dobrymi wiadomościami dla kierowców. Rządowe inwestycje toczą się w całym kraju, bo każdy mieszkaniec Polski zasługuje na dostęp do dobrze utrzymanej infrastruktury. Nie ma "Polski A" ani "Polski B". Polska jest jedna i musi się równomiernie rozwijać - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Od 14 grudnia do połowy marca w firmach budowlanych trwa przerwa zimowa, ale nie oznacza to całkowitego zawieszenia robót. Jeżeli technologia na to pozwala, pewne prace mogą być prowadzone. I choć w tym roku zima przyszła nieco wcześniej, to aura nie pokrzyżowała planów drogowców, a nowe trasy są regularnie oddawane do użytku. Tylko w ciągu ostatnich dni udostępnili oni kierowcom kolejne ważne fragmenty kluczowych inwestycji. W całym 2021 roku GDDKiA planowała oddać 385,5 km dróg. Wszystko wskazuje na to, że liczba ta będzie znacznie wyższa.

Tunel na Ursynowie otwarty

20 grudnia po raz pierwszy mogliśmy pojechać tunelem w ciągu drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat w stolicy. Ma ona nie tylko ułatwić dojazd do dzielnic Ursynów, Ursus, Bemowo oraz na Lotnisko Chopina, ale też być wygodnym połączeniem między wschodnią a zachodnią częścią autostrady A2.

Tunel ma długość 2335 m i jest najdłuższym w Polsce. Oddany do użytku odcinek POW liczy 4,6 km i prowadzi od węzła Puławska do węzła Warszawa-Wilanów. Od grudnia ubiegłego roku kierowcy jeżdżą też ponad 15-kilometrowym fragmentem między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska oraz mostem na Wiśle. Na trasę można dostać się przez cztery węzły: Warszawa-Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

S7 pod choinkę

Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia zostanie udostępniony blisko 50-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 od miejscowości Napierki (województwo warmińsko-mazurskie) do Płońska (województwo mazowieckie). To znacząco ułatwi podróż z Trójmiasta do Warszawy.

Nie oznacza to jednak zakończenia trwających na trasie prac – to ma nastąpić przed wakacjami przyszłego roku. Na razie ruch po nowym fragmencie drogi odbywać się będzie według tymczasowej organizacji. Obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 80 km/h na odcinkach dwujezdniowych oraz 60 km/h na jednojezdniowych.

Inwestycję obejmującą budowę 71 km drogi ekspresowej S7 podzielono na cztery odcinki: Napierki - Mława (ok. 14 km), Mława - Strzegowo (ok. 21,5 km), Strzegowo - Pieńki (ok. 22 km) oraz Pieńki - Płońsk (ok. 13,7 km). Ruch na ostatnim odcinku odbywa się jeszcze według dotychczasowej organizacji ruchu, a więc po drogach serwisowych.

Prawie 80 km nowej drogi S19

Kierowcy mogą już korzystać z nowych odcinków drogi ekspresowej S19, czyli przebiegającego przez Polskę międzynarodowego korytarza Via Carpatia, łączącego północną i południową Europę.

Via Carpatia prowadzi przez Grecję, Bułgarię, Rumunię, Węgry, Słowację, Polskę i Litwę. Polski odcinek o długości ponad 700 km będzie przebiegał przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Obecnie w eksploatacji jest ponad 177 km, a w realizacji kolejnych 275 km.

Finansowanie inwestycji, która ma ogromne znaczenie dla zrównoważonego rozwoju Polski rząd zabezpieczył w 2017 roku. A już w drugiej połowie 2019 roku rozpoczęła się budowa S19 na Lubelszczyźnie. Inwestycja została podzielona na sześć odcinków o łącznej długości ok. 75 km.

W czerwcu oddano do ruchu 8-kilometrowy fragment od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie, a w połowie grudnia kolejne cztery odcinki. Możemy już poruszać się 47-kilometrową drogą ekspresową pomiędzy Lublinem a obwodnicą Janowa Lubelskiego. Na ten nowy fragment Via Carpatia złożyły się cztery odcinki: Lublin-Niedrzwica Duża, obwodnica Kraśnika, Kraśnik-Janów Lubelski oraz obwodnica Janowa Lubelskiego.

Nowe fragmenty udostępniono także na Podkarpaciu. Od 6 grudnia kierowcy mogą korzystać z prawie 30 kilometrów drogi ekspresowej S19 od węzła Rudnik nad Sanem do węzła Łowisko (odcinki: Rudnik nad Sanem-Nisko, Nisko-Jeżowe i Jeżowe-Łowisko). Tym samym w województwie podkarpackim mamy do dyspozycji już niemal 68 km szlaku Via Carpatia.

Via Baltica coraz dłuższa

GDDKiA zapowiada, że do końca tego roku będzie gotowy również kolejny fragment trasy Via Baltica, czyli polski odcinek międzynarodowej drogi E67 prowadzącej z naszego kraju przez Litwę i Łotwę do Estonii. To jeden z najważniejszych szlaków, nie tylko z punktu widzenia układu komunikacyjnego Polski, ale całej Europy Środkowo-Wschodniej.

Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiegnie drogą ekspresową S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej nową drogą ekspresową S61 przez Łomżę, Szczuczyn, Ełk i Suwałki do granicy w Budzisku.

I właśnie fragment S61 ma zostać otwarty jeszcze w grudniu. To ponad 20-kilometrowy odcinek od Wysokiego do Raczek na początku obwodnicy Augustowa. W jego ciągu powstaną cztery węzły drogowe: Guty (gmina Szczuczyn), Ełk-Południe, Ełk-Wschód oraz Wysokie (gmina Kalinowo).

Z ponad 311 km przyszłej Via Baltica, kierowcy mają już do dyspozycji ponad 160 km, a w realizacji jest ok. 169 km.

Szybciej autostradą A1

W ostatnich dniach oddano do użytku również 10 kilometrów nowo wybudowanej, trzypasowej jezdni autostrady A1 w województwie śląskim, od obwodnicy Częstochowy do Kruszyny wraz z drugim wiaduktem nad linią kolejową w sąsiedztwie węzła Częstochowa Północ.

Jadąc w kierunku północnym, aż do Kamieńska, kierowcy będą mieć do dyspozycji trzy pasy ruchu. W kierunku przeciwnym na razie tylko na fragmencie od Kamieńska do Kruszyny. Do zakończenia robót będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 100 km/h. Od sprzyjających warunków pogodowych zależy, czy jeszcze w tym roku na śląskim odcinku A1 pojedziemy trzema pasami w obu kierunkach.

Zmian należy spodziewać się również na blisko 17-kilometrowym odcinku Kamieńsk-Radomsko w Łódzkiem. Jest też duża szansa, że jeszcze w grudniu na A1 pomiędzy Tuszynem i obwodnicą Częstochowy zyskamy kolejne 56 kilometrów. Wszystko również wskazuje na to, że przed końcem roku oddany zostanie pierwszy odcinek zachodniej jezdni między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem.

W tej chwili kierowcy podróżujący od granicy państwa w Gorzyczkach do Kamieńska na prawie 207 km mają do dyspozycji dwie jezdnie autostrady.

W realizacji znajduje się obecnie 107 zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (PBDK) o długości 1 433,5 km oraz 14 zadań z Programu Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o długości 109,7 km. Na etapie przetargu znajduje się 20 zadań z PBDK i PB100 o łącznej długości 261,6 km, a w przygotowaniu są zadania o łącznej długości ponad 2 640 km.

Komentarze (0)