E10 tańsze o 60 groszy. Zaoszczędzisz mnóstwo pieniędzy
Jeśli podobnie jak od wielu lat Niemcy też jesteś septyczny względem nowej benzyny E10, to niestety nie masz takiego samego wyboru jak oni. Możesz tankować E10 albo wyraźnie droższą 98-oktanową E5. Policzyliśmy różnicę w cenie, by sprawdzić, o ile tańsze będzie tankowanie nowego paliwa.
04.01.2024 | aktual.: 04.01.2024 12:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wprowadzenie benzyny E10 spowodowało niemałe zamieszanie wśród sceptycznych do nowych rozwiązań kierowców. Ale spokojnie – to nie oznacza, że jesteśmy zaściankiem Europy. Od kilkunastu lat na rynku niemieckim też jest benzyna E10 i tam jest więcej sceptyków niż zwolenników tego paliwa.
Przez ponad 10 lat tylko kilkanaście procent niemieckich kierowców wybierało na stacjach E10, a dopiero w 2022 roku, kiedy paliwa wyraźnie podrożały, popyt na tańszą E10 wzrósł do 30 proc. Wciąż spora większość niemieckich kierowców wybiera nieco droższą benzynę E5. Różnica jest taka, że u nich dostępna jest 95-oktanowa, a u nas nie.
Czy tankowanie benzyny 98-oktanowej do samochodu, do którego zaleca się 95-oktanową jest dużo droższe? To właśnie starałem się policzyć dla dziewięciu różnych przypadków. Benzyna 98-oktanowa E5 jest wyraźnie droższa na litrze od 95-oktanowej E10, bo kosztuje według danych na dzień 3 stycznia o 61 gr więcej. Sprawdźmy, jak dużo droższe będzie jej tankowanie w zależności od tego, ile jeździmy i jakie jest spalanie naszego auta.
Do obliczeń przyjąłem trzy warianty samochodu: oszczędny, spalający ok. 6 l/100 km, przeciętny, spalający 8 l/100 km oraz mało ekonomiczny, który zużywa 10 l/100 km. Każdy z tych trzech samochodów został uwzględniony w trzech scenariuszach przebiegu: 5000 km rocznie, 10 000 km rocznie i 15 000 km rocznie. Nie brałem pod uwagę różnicy w zużyciu paliwa zależnie od rodzaju benzyny, gdyż jest ona niewielka i zależna od samochodu.
Jak widać w powyższej tabeli, o ile miesięczna różnica w wydatkach na paliwo nie robi większego wrażenia, o tyle w skali roku robią się już dość poważne kwoty. Nawet w przypadku bardzo oszczędnego autka, które spala tylko 6 l/100 km, przy wcale nie tak dużym przebiegu 15 000 km rocznie, różnica to ponad 500 zł. W ciągu dwóch lat można uzbierać tyle, że da się za to kupić komplet niezłej jakości opon.
Spore wrażenie robią kwoty przy większych przebiegach i sporym spalaniu. Auto potrzebujące 10 l/100 km, a mowa tu choćby o tanich samochodach klasy średniej z silnikami 1.8-2.0 z początku lat 2000, już przy przebiegu 15 000 km rocznie generuje ponad 900 zł wyższy koszt utrzymania przy tankowaniu benzyny 98-oktanowej.
Warto przy okazji zauważyć, że benzyna 98-oktanowa jest na początku stycznia 2024 roku wyraźnie droższa od benzyny 95-oktanowej. Niecały miesiąc temu różnica wynosiła ok. 50 groszy na litrze. Dziś to już 60 groszy.