Ile kosztuje współczesny samochód WRC w całości i w częściach?
Redbulletin przed rozpoczęciem nowego sezonu WRC i po wprowadzeniu nowych regulacji technicznych w samochodach rajdowych najwyższej kategorii, postanowił wyliczyć ile orientacyjnie kosztuje takie auto. Słyszeliście dotychczas o Fieście o wartości 5 mln euro?
09.01.2017 | aktual.: 01.10.2022 20:45
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mniej więcej tyle kosztuje trzyletni program przebudowy samochodu produkcyjnego na gotowe do mistrzostw świata auto klasy WRC, wraz ze wszystkimi kosztami projektowania i testowania. Przypominamy, że pomimo ogromnych różnic, a raczej minimalnych podobieństw, samochód WRC to wciąż pojazd, który bazuje na modelu produkcyjnym, jakim możecie wyjechać z salonu. I tak np. prezentowana powyżej Fiesta, to maszyna zbliżona w pewnym stopniu do nowej generacji tego modelu. Za sterami tego auta, według spekulacji miał zasiadać Robert Kubica. Ostatecznie nasz rodak nie wrócił do przygody z rajdami.
Każdy zespół fabryczny przygotowuje około dziesięciu kompletnych rajdówek na jeden sezon. Każdy egzemplarz, sumując ceny poszczególnych podzespołów, kosztuje około 600-900 tys. euro. Ile zaś kosztują podstawowe części?
Jak się okazuje, najdroższy jest silnik, którego cenę oszacowano na około 200 tys. euro. Drugie miejsce w tej wyliczance zajmuje podwozie, kosztujące około 120 tys. euro. W jego skład wchodzi m.in. zawieszenie i układ kierowniczy. Układ hamulcowy policzono oddzielnie i wyceniono go na "skromne" 16 tys. euro. Jeden komplet felg i opon kosztuje 5 tys. euro.
Koszt układu napędowego i skrzyni biegów oszacowano na około 80 tys. euro. Przypominamy, że jest to obszar bardziej skomplikowany niż w dotychczas używanych maszynach WRC. Od sezonu 2017 dopuszczono stosowanie aktywnego mechanizmu różnicowego, rozdzielającego moment obrotowy pomiędzy osie.
Klatka bezpieczeństwa, stanowiąca z przygotowanym nadwoziem niemal integralną całość, to koszt około 50 tys. euro. Bardzo ważny od tego roku obszar, jaki stanowi mocno rozbudowany pakiet aerodynamiczny, to 30 tys. euro. Cała instalacja elektryczna kosztuje 70 tys. euro, a wyposażenie wnętrza, czyli fotele, pasy i inne akcesoria, to kolejne 14 tys. euro.
Pozostał jeszcze jeden istotny czynnik. Czynnik, bez którego wszystkie podzespoły razem wzięte nie byłyby w praktyce wiele warte. Do szacunków dodano więc również pracę ludzką, którą wyceniono na 100 tys. euro na jedno auto.
Wyliczono także koszt przejechania jednego kilometra nowym autem WRC. To około 400 euro (równowartość 1752 zł). Uwzględniając wyłącznie cenę paliwa i spalanie na poziomie 5 l/100 km, zwykłe, cywilne auto taki koszt ma na poziomie około 25 groszy.
Redbulletin wylicza także ile trzeba zapłacić za dawne samochody klasy WRC czy starszych, najwyższych grup, czyli A i B. Można te ceny porównać z cenami niektórych podzespołów nowego auta WRC.
Zobacz także
Przykładem nich będzie Subaru Impreza WRC w specyfikacji takiej, w jakiej jeździł m. in. Petter Solberg – ostatni kierowca, który zdobył mistrzostwo świata w aucie tej marki. Za model z rocznika 2004 trzeba zapłacić 147 tys. euro. Tyle samo zapłacimy za MG Metro 6R4, auto legendarnej grupy B. To cena niższa, niż cena silnika nowego WRC.
Sporo tańszy jest Ford Focus WRC w specyfikacji na sezon 2000, którego używał Carlos Sainz. Wyceniono go na 100 tys. euro, ale już Fiesta WRC z 2011 roku, którą wciąż można jeździć w zawodach regionalnych, kosztuje 450 tys. euro. Niezłe ceny osiągają historyczne Lancie Delty HF Integrale grupy A z lat 90., oczywiście pod warunkiem, że jeździły w zespole fabrycznym. Egzemplarz Didiera Auriola wyceniono na 295 tys. euro. To mniej więcej cena silnika i układu napędowego współczesnego samochodu WRC.