Formuła E - na czym polega i kto ją założył?
Formuła E jest postrzegana przez wszystkich fanów motoryzacji jako elektryczna przyszłość wyścigów samochodowych. Założeniem serii jest nie tylko to, że samochody są w pełni elektryczne, ale także to, że 12 zespołów, każdy z dwoma kierowcami, rywalizuje w identycznie skonfigurowanych samochodach wyścigowych na baterie elektryczne. W tym artykule przedstawimy wszystkie najważniejsze informacje oraz odpowiemy na pytania Formuła E co to i Formuła E, kiedy powstała?
28.10.2022 14:08
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kiedy powstała Formuła E?
Idea formuły E zrodziła się na podczas wieczornego posiłku w małej włoskiej restauracji w stolicy Francji i na przestrzeni ostatnich lat rozwinęła się z odważnego eksperymentu w ważną część sceny sportów motorowych. Od 2014 roku kierowcy i ich zespoły rywalizują ze sobą w swoich samochodach elektrycznych w największych miastach świata. Jednak przed pierwszym wyścigiem w Pekinie nikt nie mógł przypuszczać, jak bardzo w niedalekiej przyszłości rozwinie się ta dyscyplina. Dzięki systematycznemu naciskowi na e-mobilność Formuła E jest dziś prawdopodobnie najważniejszą serią sportów motorowych na świecie i z pewnością najbardziej innowacyjną. Świadczy o tym rosnąca liczba fanów i coraz większe zaangażowanie najbardziej renomowanych producentów samochodów.
Od odwagi do innowacji
Dyrektor generalny Formuły E, od samego początku był przekonany o połączeniu sportów motorowych i zrównoważonego rozwoju. Musiał on też walczyć ze sceptycyzmem i krytycznymi głosami. Jego pierwsze przedsiębiorcze kroki w świecie sportów motorowych stawiał w Formule 1 – w tym samym obszarze, w którym do dziś wielu przedstawicieli wciąż podejrzliwie patrzy na w pełni elektroniczne serie wyścigowe. A. Agag nie dał się temu zniechęcić. W jednym z wywiadów przyznał "W świetle zmian klimatycznych Formuła 1 nie wydawała się już odpowiednia dla czasów, w których żyjemy. Z drugiej strony e-mobilność – to przyszłość. Koniec końców musiałem po prostu zastosować w praktyce to, w co zawsze wierzyłem".
Formuła E zyskuje na popularności, a od pewnego czasu wyścigi można obstawiać w serwisach bukmacherskich. Jednym z nich jest cieszący się pozytywnymi opiniami Superbet. Chcesz założyć konto i zyskać bonus na start dla nowych graczy? Nic trudnego, w formularzu rejestracyjny wpisz specjalny superbet kod promocyjny, który aktywuje dodatkowe profity. Pakiet powitalny możesz wykorzystać na dowolne zakłady, używając aplikacji lub obstawiając bezpośrednio na stronie internetowej bukmachera.
Czym różni się Formuła E od Formuły 1?
Główną różnicą między Formułą E a Formułą 1 jest to, że Formuła E jest całkowicie elektryczną serią wyścigową, podczas gdy Formuła 1 prezentuje wyścigi hybrydowe z silnikami spalinowymi, napędzanymi paliwami kopalnymi. Formuła 1 miała swój inauguracyjny sezon w 1950 roku, a Formuła E zadebiutowała w 2014 roku.
Kolejna różnica jest prędkość bolidów. Bolidy Formuły 1 są szybsze — chociaż dzięki ciągłym innowacjom technologicznym, bolidy Formuły E robią duże postępy. Porównanie prędkości Formuły E i F1 pokazuje, że w pełni elektryczne wyścigówki najnowszej generacji osiągają maksymalną prędkość 280 km/h, podczas gdy ich tradycyjni odpowiednicy osiągają maksymalną prędkość ponad 300 km/h. Innym sposobem porównania bolidów Formuły E i F1 jest ich tempo przyspieszania: pierwszy przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,8 sekundy, a drugi od 0 do 100 km/h w około 2,6 sekundy.
Jak przebiegają kwalifikacje i wyścig w Formule E
Kierowcy rywalizują w sesjach kwalifikacyjnych, aby zdecydować, w jakiej kolejności ustawiają się na starcie na początku każdego wyścigu, z najszybszym kierowcą z przodu na pole position, a najwolniejszym z tyłu na 22. miejscu. Kwalifikacje trwają godzinę, a kierowcy są podzieleni na cztery grupy do sześciu samochodów, definiowane według zajmowanego miejsca w kwalifikacjach. Kierowcy na miejscach nieparzystych trafiają do grupy A, a kierowcy na miejscach parzystych do grupy B.
Każda grupa otrzymuje 10-minutową sesję, aby ustalić najszybsze okrążenie, z czego 4 najlepszy kierowców z każdej grupy awansuje do etapu "pojedynków", w którym kierowcy mierzą się łeb w łeb w ćwierćfinale, półfinale i finale. Zwycięzca finału ustawia się na pozycji 1, przegrany finału na pozycji 2, przegrani półfinału na pozycjach 3 i 4, oraz przegrani ćwierćfinału na pozycjach od 5 do 8, w kolejności ustalonej w ich sesjach. Pozostali kierowcy z fazy grupowej ustawiają się naprzemiennie z pozycji 9, z grupą na miejscach nieparzystych, a druga na miejscach parzystych.
Zasady wyścigu w Formule E
Formuła E nie przestrzega zasad wyścigowych, których można by oczekiwać, jeśli chodzi o główną imprezę. W przeciwieństwie do innych wyścigów samochodowych, w których kierowcy rywalizują na określonej liczbie okrążeń, E-Prix ma zupełnie inny format:
- Wszyscy kierowcy ścigają się przez 45 minut, a następnie jadą jedno dodatkowe okrążenie,
- Wszyscy kierowcy muszą ukończyć taką samą liczbę okrążeń, jak kierowca, który prowadzi na koniec 45 minut,
- Zwycięzcą jest kierowca, który jako pierwszy przekroczy linię mety na okrążeniu po 45 minutach wyścigu,
- Wprowadzenie bolidu Gen2 sprawiło, że pit-stopy nie są już potrzebne, ponieważ akumulator wystarcza na cały wyścig. Ponieważ opony na każdą pogodę są zaprojektowane tak, aby wytrzymać cały wyścig, pit stopy są obecnie potrzebne tylko w celu wymiany przebitej opony lub wykonania naprawy.
Wyzwaniem w Formule E jest nie tylko sprawienie, by samochód jechał jak najszybciej. Oprócz szybkości zespoły muszą opracowywać taktykę, aby jak najlepiej zarządzać mocą akumulatora. Doskonałe zarządzanie akumulatorami zapewnia, że w samochodach nie zabraknie energii – jest to istotny czynnik, jeśli chodzi o zapewnienie kierowcom największej szansy na wygranie wyścigu!
Dodatkowy zastrzyk mocy
Aby wyścig był interesujący do oglądania i aby zaangażować fanów, Formuła E wprowadziła kilka sposobów, dzięki którym kierowcy mogą otrzymać dodatkowy zastrzyk mocy podczas wyścigu. Pierwszy to FanBoost, w którym fani Formuły E głosują na swoich ulubionych kierowców w tygodniu poprzedzającym wyścig. Trzech kierowców z największą liczbą głosów otrzymuje dodatkową moc, którą mogą wykorzystać w dowolnym momencie wyścigu – czy to wyprzedzać, dogonić kierowcę z przodu, czy utrzymać zwycięską przewagę. Głosy można oddawać online, na Twitterze lub za pośrednictwem oficjalnej aplikacji Formuły E. Inny dopalacz mocy to taki, do którego mają dostęp wszyscy kierowcy: tryb ataku. Aby aktywować tryb ataku, kierowcy muszą przejechać przez strefę aktywacji ataku, co może spowodować, że będą musieli zwolnić. Zostaną jednak nagrodzeni krótkim zastrzykiem mocy, który pozwoli im ponownie zaatakować i, miejmy nadzieję, odzyskać utracone miejsca.
Punktacja w Formule E
Podobnie jak w większości innych sportów motorowych, o mistrzostwie decyduje się na podstawie punktów zgromadzonych przez cały sezon. W każdym wyścigu nagrody są przyznawane trzem najlepszym kierowcom, a punkty są przyznawane pierwszej 10, w oparciu o standardowy system punktacji FIA (25 punktów za pierwsze miejsce, 18 za drugie, 15 za trzecie, 12 za czwarte, 10 za piąte, osiem za szóste, sześć za siódme, cztery za ósme, dwa za dziewiąte i jeden za dziesiąte). Punkty są następnie sumowane dla poszczególnych kierowców, a także dla zespołów, aby wyłonić indywidualnego zwycięzcę oraz zwycięską drużynę przez całe mistrzostwa.