Ford Fiesta (2008-2016) – opinie i typowe usterki
Fiesta szóstej generacji to jeden z najbardziej dopracowanych fordów w historii, a przez wielu kierowców zapamiętany jako auto, które jeździ najlepiej w swojej klasie. Dziś, po latach, wciąż wygląda nowocześnie. Ma swoje zalety, ale niestety też i wady, które w wielu sytuacjach przekreślają jego zakup.
16.01.2023 | aktual.: 19.01.2023 17:16
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
- Roczniki: 2008-2016 (lifting 2012 r.)
- Ceny rynkowe: 14-40 tys. zł
- Awaryjność: niska
- Koszty utrzymania: niskie
- Wersje nadwoziowe: 3- i 5-drzwiowy hatchback
Ford Fiesta 6 – silniki
W Fordzie Fieście szóstej generacji montowano następujące silniki:
- benzynowy 1.0 (65 i 80 KM),
- benzynowy 1.25 (60 i 82 KM),
- benzynowy 1.4 (96 KM),
- benzynowy 1.6 Ti-VCT (105, 120 i 134 KM),
- benzynowy 1.0 EcoBoost (100, 125, 140 KM),
- diesel 1.4 TDCi (70 KM),
- diesel 1.5 TDCi (75 i 95 KM),
- diesel 1.6 TDCi (75, 90, 95 KM).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ford Fiesta 6 – podstawowe informacje
Mierzący niespełna 4 m długości Ford Fiesta to samochód dość nietypowy jak na swój segment. Pomijając wersję sportową ST, pod maskę modelu trafiło dużo jak na tę klasę silników o sporej mocy, przekraczającej 100 KM. Co jednak istotne, zawieszenie Fiesty radzi sobie z tymi silnikami doskonale. Już najsłabsze odmiany zaskakują świetnymi właściwościami jezdnymi. Przyjemność z jazdy Fiestą 6 to jej największa zaleta.
Niestety – pomimo atrakcyjnego wyglądu i ładnego wnętrza – auto nie spodoba się każdemu. Choćby z powodu nieco przyciasnego wnętrza, które z tyłu może zwyczajnie nie zmieścić dzieci w fotelikach. Bagażnik ma typową dla segmentu B pojemność 295 litrów.
Warto przy okazji wspomnieć o pewnej niespójności w nazewnictwie modelu. Otóż – podobnie jak w przypadku Forda Mondeo – nie zgadzają się generacje z klasycznymi na rynku brytyjskim oznaczeniami Mk (od Mark). Chodzi o to, że Fiesta czwartej generacji miała lifting, który oznaczono jako Mk 5, więc – według nazewnictwa brytyjskiego – przy Fieście szóstej generacji mamy do czynienia z Fiestą Mk 7. Również według niemieckiego podziału opisywana jest tu siódma Fiesta, choć Niemcy nie używają kodu Mk. Mimo to poniższe zdjęcie jest chyba wystarczająco wymowne.
Ford Fiesta – eksploatacja, opinie i usterki
Nie można powiedzieć, że Fiesta jest samochodem w pełni niezawodnym, choć użytkownicy cenią sobie ten model za niską awaryjność. Najwięcej problemów sprawiają silniki, ale to też po części wynika z ogromnej ich gamy.
Benzyniaki dzielimy na wolnossące i doładowane. Te pierwsze są ogólnie dobre, choć odmiana 1.6 Ti-VCT ma dość skomplikowaną konstrukcję rozrządu ze zmiennymi fazami i czasami psuje się w tym obszarze. Jeśli więc wybierać ten motor, to najlepiej w mocniejszym wariancie, by choć sprawiał jakąś radość. Zwłaszcza, że najsłabsza jego wersja o mocy 105 KM jest łączona tylko z automatem PowerShift – potencjalną skarbonką, z której niczego nie wyjmiemy.
Jeszcze droższe i bardziej kłopotliwe w naprawach są wyeksploatowane silniki 1.0 EcoBoost. Już sam serwis do tanich nie należy (np. wymiana paska rozrządu), zdarzają się zatarcia jednostki. Podobnie jak w najsłabszej wersji 1.6, jedynym dostępnym automatem jest PowerShift.
Bezpieczny wybór to bardzo chwalony motor 1.25 o optymalnej do auta mocy 82 KM. Jeśli zaś celujecie w automat, to polecić można wariant 1.4 z klasyczną przekładnią, choć tylko 4-biegową. Obie jednostki mogą spalać sporo oleju, ale nie jest to reguła. Obie dobrze pracują na LPG. To samo da się powiedzieć o silniku 1.6, a i 1.0 EcoBoost daje sobie z tym radę, choć pali na tyle mało, że należy się dobrze zastanowić nad konwersją.
Gama diesli też jest ciekawa, bo składa się z trzech różnych jednostek napędowych. Najsłabszy wariant 1.4 TDCi to nic innego jak popularne w autach PSA 1.4 HDi. Dość udany motor, choć – jak na tę wielkość i moc – za drogi w naprawach. Zastąpiła go jednostka 1.5 TDCi konstrukcji Forda, bazująca na francuskim 1.6 HDi. To udany silnik, choć bardzo nowoczesny, a więc potencjalnie drogi w naprawach.
Najlepiej wypada w tej gamie jednostka 1.6 TDCi, czyli HDi z drobnymi zmianami Forda. Motor ten ma najwyższą trwałość i największy potencjał na niską awaryjność, ale i potencjalne koszty napraw mogą być najniższe. Diesli Ford nie parował z automatami. Wszystkie silniki wysokoprężne mają kłopoty z filtrami DPF. Nawet HDI są wyposażone w filtry suche.
Poza silnikami usterki przydarzają się rzadko. Trwałe jest zawieszenie, mniej trwała przekładnia kierownicza. Problemy sprawia elektryka (oświetlenie, radio, wyposażenie). Coraz częściej na autach pojawia się korozja.
Ford Fiesta – typowe usterki
- w dieslach usterki układu DPF i EGR
- nadmierna konsumpcja oleju w silnikach benzynowych 1.25 i 1.4
- kosztowne awarie silników 1.0 EcoBoost i skrzyń biegów PowerShift
- drobne usterki elektryki
Czego szukać: wersji benzynowych 1.25 i 1.4
Czego unikać: diesli i jednostek 1.0 EcoBoost
Optymalna kwota na zakup: ok. 25 tys. zł