Fiat pokazał nowego Doblo i e‑Doblo. To projekt, który już dobrze znamy
Jeśli skądś kojarzycie bryłę i wnętrze nowego Fiata Doblo — pamięć was nie myli. To nic innego jak bliźniak m.in. Citroëna Berlingo czy Peugeota Riftera/Partnera. I choć będzie dysponował wieloma wersjami, to zabraknie jednej bardzo istotnej.
08.06.2022 | aktual.: 13.03.2023 17:01
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Po tym, jak FCA połączyło się z PSA, nie powinno być zaskoczeniem, że trzecia generacja Fiata Doblo bazuje na sprawdzonej i osiągającej sukcesy koncepcji Citroëna Berlingo. Co jednak ciekawe, podobnie jak w przypadku poprzedniej generacji, użytkowy fiat znów jest technicznie spokrewniony z Oplem Combo.
Dlatego spotkamy tu wiele rozwiązań ze znanych już modeli. W dostawczym Doblo dostaniemy m.in. Magic Cargo, który umożliwia złożenie przedniego siedzenia pasażera oraz "włazu" między częścią pasażerska i towarową, by zwiększyć maksymalną długość przewożonych materiałów do 3,4 m.
Oprócz tego Fiat oferuje też Magic Mirror, czyli 5-calowe cyfrowe lusterko wsteczne zapewniające trzy różne widoki, czy rozkładany obrotowy stolik, schowany w oparciu środowego siedzenia.
Jeśli chodzi o możliwości przewozowe, wersja towarowa oferuje do 4,4 m3 przestrzeni (wliczając w to Magic Cargo) i Fiat zapewnia, że na pace zmieszczą się dwie europalety. W kwestii ładowności spalinowy Doblo ma lekką przewagę nad elektrycznym — pierwszy przewiezie do 1000 kg ładunku, natomiast drugi — 800 kg.
Elektryczny będzie dysponował jednak ciekawym dodatkiem w postaci Magic Plug, dzięki któremu będzie można wykorzystać energię elektryczną do zasilania np. lodówki czy stołu warsztatowego z elektronarzędziami.
Przejdźmy jednak do napędów. Niektórym nie spodoba się, że podobnie jak w przypadku Citroena czy Peugeota, osobową wersję fiata dostaniemy tylko z napędem bezemisyjnym. Elektryczny silnik generuje 136 KM i 260 Nm, rozpędzi się do skromnych 130 km/h i dzięki zestawowi akumulatorów o pojemności 50 kWh przejedzie na jednym ładowaniu do 280 km według cyklu WLTP. Uzupełnienie energii do 80 proc. będzie możliwe dzięki mocy ładowania dochodzącej do 100 kW.
Będzie to już kolejny po modelu 500, e-Scudo, e-Ducato i e-Ulysse elektryczny model Fiata, który już od 2024 r. zamierza wprowadzać już tylko elektryczne samochody, a od 2027 r. zupełnie przestać oferować te spalinowe.
W przypadku spalinowego Doblo, do wyboru będzie benzynowe 1.2 o mocy 110 KM oraz wysokoprężne 1.5 generujące 100 lub 130 KM. W mocniejszej wersji, obok 5-biegowej manualnej skrzyni biegów, dostępny będzie także 8-stopniowy automat. Data rynkowego debiutu oraz ceny nie są jeszcze znane.