Euro NCAP sprawdziło Toyotę Yaris. Pierwszy test na nowych zasadach
Komplet pięciu gwiazdek i mocny wynik w zakresie systemów wspierających bezpieczeństwo – tak w skrócie zakończył się pierwszy test zderzeniowy przeprowadzony przez Euro NCAP w 2020 r. i pierwszy zrealizowany według nowych zasad oceny samochodu.
17.09.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:15
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Po przerwie spowodowanej pandemią koronawirusa Euro NCAP wróciło do swoich zadań. Pierwszym samochodem, który został przetestowany przez tę organizację, jest Toyota Yaris. Nowa generacja japońskiego malucha otrzymała komplet pięciu gwiazdek. Jak sprawiła się w poszczególnych kategoriach?
Ochrona dorosłych: 86 proc.
Test polegający na uderzeniu całą szerokością maski w nieodkształcalną barierę Toyota Yaris zaliczyła "śpiewająco". Ocena stopnia ochrony poszczególnych części ciała kierowcy i siedzącego z tyłu pasażera zawiera się pomiędzy 4 a 5 w pięciostopniowej skali. Więcej trudności sprawił japońskiemu maluchowi nowy test, polegający na zderzeniu połową szerokości maski z wózkiem, na którym zamontowano odkształcalną przeszkodę. Przy prędkości obu pojazdów wynoszącej 50 km/h klatka piersiowa kierowcy chroniona była na 3, a jego stopy na 2 w pięciostopniowej skali.
Yaris pokazał klasę w nowej kategorii podlegającej ocenie w testach Euro NCAP. Chodzi o wzajemne obrażenia, jakie mogą zadać sobie kierowca oraz pasażer w razie zderzenia bocznego. Pod tym względem toyota otrzymała maksymalną ocenę, co jest zasługą standardowej pionowej poduszki powietrznej, która podczas takiej kolizji pojawia się pomiędzy osobami zajmującymi przednie fotele. Fotele świetnie chronią również karki osób jadących z przodu podczas uderzenia w tył.
Ochrona dzieci: 81 proc.
Samochód otrzymał bardzo wysoką notę w dziedzinie ochrony dzieci. W tej kategorii Toyota Yaris otrzymała 23 punkty na 24 możliwe. Punkty "uciekły" za brak mocowań Isofix na przednim fotelu i na środkowym miejscu kanapy.
Ochrona niechronionych uczestników ruchu: 78 proc.
Pod względem budowy pojazdu i jego wpływu na przebieg zdarzeń w razie potrącenia Yaris otrzymała 29,9 punktów na 36 możliwych. Auto wyposażone było w system Toyota Safety Sense, który ma unikać zderzenia od prędkości 10 km/h. Jego działanie w przypadku pieszych zostało ocenione na 6,8 punktu na 9 możliwych w przypadku pieszych oraz 5,7 punktu na 9 możliwych w przypadku rowerzystów.
Systemy wspomagające: 85 proc.
Yaris otrzymała wysoką notę za skuteczność działania systemu Toyota Safety Sense pod względem zdarzeń, w których dochodzi do interakcji pomiędzy pojazdami oraz utrzymywanie auta w pasie ruchu.
[wpvideo]https://get.wp.tv/?mid=2057490[/wpvideo]
Pięć gwiazdek dla Toyoty Yaris nowej generacji będzie teraz punktem odniesienia do oceny innych samochodów testowanych przez Euro NCAP według nowej metodologii. Sensem zmian, na które zdecydowała się ta organizacja, jest dokładniejsza ocena zabezpieczenia pasażerów pojazdów w zderzeniu bocznym oraz sprawdzenie, jaki skutek dla innych pojazdów będzie miała kolizja z testowanym autem. Samochody bardziej "agresywne" względem innych będą otrzymywać niższe noty. To oznacza, że pod znakiem zapytania stoją wyniki, jakie uzyskiwać będą duże SUV-y czy vany.