Dacia wprowadza na rynek gamę Extreme. Dla osób, które kupią dacię, ale nie chcą jeździć tanim autem
Od wskrzeszenia marki przez Renualt, Dacia nieodłącznie kojarzy się z samochodami budżetowymi dla osób, których nie stać na inne. Dziś w dobie wzrostu cen coraz większa rzesza klientów przychylnym okiem zerka w kierunku rumuńskich produktów. A Dacia coraz bardziej kusi ładniejszą sylwetką i lepszym wyposażeniem. Gama Extreme ma też przyciągnąć miłośników outdooru.
22.06.2023 | aktual.: 22.06.2023 12:15
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Do niedawna Extreme była limitowaną serią - teraz staje się najwyższym wariantem wyposażenia Dacii Sandero Stepway, Dustera i Joggera. Jednak nie tylko o samo wyposażenie chodzi, lecz o wygląd, który wyróżnia linię Extreme od pozostałych, a już tym bardziej od najniższych specyfikacji.
Wprowadzenie do oferty wersji wyposażeniowej Extreme wpisuje się w strategię Dacii podboju nowych obszarów rynku i budowania nowego rodzaju atrakcyjności przy zachowaniu rozsądnej ceny i techniki przyjaznej środowisku, czyli ekonomicznym napędom, w tym zasialanym autogazem.
Oficjalna wersja producenta brzmi "outdoor", czyli sposób spędzania wolnego czasu poza miastem, w kontakcie z przyrodą. Aby ubrać ideę wyróżnienia najdroższych dacii nie tylko w słowa, samochody są odpowiednio przystrojone wizualnie. Mają lakier Cèdre (dopłata 2700 zł), zarezerwowany tylko dla gamy Extreme, połączony z ozdobnymi panelami z motywem topograficznym oraz miedzianymi akcentami na nadwoziu.
Akcenty te mają niewiele wspólnego z "poszukiwaniem przygód", ale zupełnie zmieniają wizerunek nawet najtańszego modelu Sandero, który wygląda w tej specyfikacji świetnie. Całości dopełniają bowiem czarne aluminiowe obręcze kół i potężniejsze relingi dachowe o dość wyszukanej stylistyce.
Zobacz także
Detale w podobnym stylu znajdziemy także we wnętrzu, które przyozdobiono miedzianymi wstawkami. Jednak kluczowym elementem wyposażenia Extreme jest tapicerka z materiału hydrofobowego, który łatwo wyczyścić. Są nim obite całe siedzenia, a także wstawki na podłokietnikach drzwi oraz na kokpicie. Extreme to także głębokie dywaniki gumowe.
Dodatkowym atutem samochodów z linii Extreme jest system Extended Grip, który częściowo wyłącza kontrolę trakcji, co ułatwia ruszanie i jazdę w piachu czy po błocie. Jest montowany w standardzie w wersjach Extreme modeli Stepway i Jogger i aktywowany przyciskiem na środkowej konsoli z ikonką samochodu i drzewka.
Pakiet Spleep dla tych, którzy na serio idą w outdoor
Osoby, które rzeczywiście chcą korzystać z outdoorowych cech samochodu, mogą dokupić do Dacii Jogger pakiet Sleep za 9654 zł. Jest to pierwsze akcesorium z gamy InNature. Dostępny we wszystkich wersjach wyposażeniowych Joggera pakiet pozwala w kilka minut przekształcić tylną część samochodu w łóżko do spania dla dwóch osób. Akcesorium może też pełnić funkcję stolika oraz schowka np. na ubrania.
Masa pakietu Sleep to 50 kg i można go wyjąć, jeśli nie zamierzamy z niego korzystać. Przy zaciągniętej rolecie bagażnika pakiet pozostaje niewidoczny, a Jogger zachowuje cechy funkcjonalne 5-miejscowego auta. Ruchoma konstrukcja drewnianej skrzyni zapewnia dostęp w dowolnym momencie do strefy schowka o pojemności 220 litrów, zarówno w pozycji złożonej, jak i rozłożonej.
Miejsce do spania ma 190 cm długości i 130 cm szerokości przy tylnych drzwiach dzięki wysuwanym skrzydłom. Odległość do dachu to 60 cm. W skład pakietu wchodzą także zasłonki na wszystkie szyby oraz namiot zewnętrzny o dużej powierzchni. Połączenie go z samochodem z otwartą klapą, pozwala na stworzenie sporą strefy do spania, schronienia czy relaksu.
Możliwości pakietu Sleep prezentują dwa poniższe filmy.
Dalsza część artykułu pod materiałami wideo
Tanio kupisz i tanio jeździsz
Dacia oferuje swoje modele w wersji Extreme z silnikiem 1.0 TCe o mocy 90 i 110 KM w wariancie benzynowym lub 100 KM w wersji z instalacją LPG. Dodatkowo Dustera można kupić z mocniejszymi silnikami 1.3 TCe oraz 1.5 dCi.
Wersja z LPG jest najoszczędniejszą w całej gamie i to właśnie takimi miałem okazję pojeździć podczas prezentacji. Zaskakujące, jak zrywny jest to silnik, pomimo małej pojemności i mocy. Jakby tego było mało, zużycie paliwa może zaimponować. Obserwując wskazania komputera pokładowego na benzynie nie widziałem wartości powyżej 6 l/100 km i 8 l/100 km na LPG. Dotyczy to zarówno Joggera, jak i Dustera - Sandero nie jeździłem.
Ceny Dacii Sandero Stepway Extreme zaczynają się od 84 000 zł w wersji na LPG. Można też wybrać mocniejszy wariant benzynowy generujący 110 KM za 85 800 zł lub wariant 90-konny, ale z automatyczną skrzynią biegów za 87 800 zł.
Dacia Jogger Extreme kosztuje 101 450 zł z LPG lub 103 950 zł w wersji benzynowej, ale o mocy 110 KM. Dacia Duster Extreme jest wyceniona na minimum 94 500 zł z silnikiem na LPG. Benzynowy wariant o mocy 150 KM i z automatem kosztuje 112 200 zł, a diesel z napędem na cztery koła 113 200 zł. Najdroższą wersją jest benzynowa o mocy 150 KM z napędem na cztery koła za 114 700 zł.