Dacia Sandero

Dacia Sandero

Renault współpracuje z rumuńskim producentem Dacia niemal od samego początku istnienia tej marki. W 2004 roku francuski koncern postanowił zmienić wizerunek Dacii z firmy wytwarzającej rumuńską tandetę na producenta tanich, prostych i solidnych aut dla ludu.

  • Dacia Sandero jest przedstawicielem klasy aut miejskich segmentu B, produkowanego przez Renault pod egidą rumuńskiej marki Dacia (niekiedy model występuje pod nazwą Renault Sandero). Sandero zadebiutował w 2008 roku, a w 2012 ukazała się jego druga generacja
  • Dacie Sandero skonstruowano na zmodyfikowanej płycie podłogowej o nazwie Nissan B (płytę tą dzielą również takie auta, jak: Dacia Logan, Renault Modus, Nissan Micra). Jeśli chodzi o podzespoły, model Sandero zapożyczył je z Dacii Logan
  • Dacia Sandero jest 5-drzwiowym hatchbackiem, który na swój pokład zabierze maksymalnie 5 osób. Bagażnik w Sandero ma pojemność 320 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń wielkość ta wzrośnie do 1200 litrów
  • Obok "zwykłej" Dacii Sandero w ofercie rumuńskiej marki dostępna jest także uterenowiona wersja auta, czyli Dacia Sandero Stepway
  • Dacia Sandero Stepway posiada plastikowe ochraniacze na nadkolach, osłonę zderzaka przedniego oraz plastikowy dyfuzor z tyłu. Ponadto Sandero Stepway ma zwiększony prześwit, a na jego dachu zostały umieszczone relingi
  • Uterenowiona Dacia Stepway występuje w trzech różnych wersjach: Stepway Ambiance, Stepway Laureate, Stepway Outdoor
  • Panel centralny Dacii Sandero charakteryzuje się sportowym designem
[1/7] Dacia Sandero jest przedstawicielem klasy aut miejskich segmentu B, produkowanego przez Renault pod egidą rumuńskiej marki Dacia (niekiedy model występuje pod nazwą Renault Sandero). Sandero zadebiutował w 2008 roku, a w 2012 ukazała się jego druga generacjaŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](https://en.wheelsage.org/dacia/sandero/ii/pictures/ss9aq6/) użytkownika Porlamfer

Sandero było drugim po Loganie modelem w nowej erze Dacii. Po sukcesie Logana francusko-rumuński producent postanowił wprowadzić na rynek Dacię Sandero, która miała takie same założenia i grupę docelową jak Logan. Miał to być tani, miejski hatchback. Sandero zadebiutowało na rynku w 2007 roku początkowo jako Renault, jednak już rok później trafiło do sprzedaży pod nazwą Dacia Sandero.

Konstrukcja samochodu opiera się na płycie podłogowej Logana, którą nieco zmieniono, aby dostosować ją do nowego auta. Większość części również pochodzi z Logana. W porównaniu ze starszym bratem Sandero prezentuje się bardziej nowocześnie, nie jest tak kanciaste. Zmieniono również deskę rozdzielczą na bardziej przyjazną dla oka, która później trafiła do Logana po faceliftingu. Wnętrze jest przestronne i funkcjonalne. Bagażnik o pojemności 320 l w segmencie B można uznać za duży, choć w porównaniu z kufrem Logana ten z Sandero można by nazwać schowkiem.

Dacia Sandero nie wywołuje żadnych emocji. Mówiąc wprost, jest to samochód przeznaczony dla osób, które nie zawracają sobie głowy takimi aspektami jak prestiż czy klasa auta. To środek lokomocji do przemieszczania się z punktu A do punktu B.

Początkowo do napędu Dacii Sandero przewidziano wyłącznie silniki benzynowe. Podstawową jednostką był silnik o pojemności 1,4 l z 8 zaworami o mocy 75 KM. Nieco większy był motor 1,6 8V o mocy 85 KM. Kilka miesięcy później pod maskę Sandero trafiły dwie jednostki napędzane olejem napędowym: Renault dCi o pojemności 1,5 l z 8-zaworową głowicą i wtryskiem Common Rail. Słabsza odmiana rozwijała moc 68 KM, a mocniejsza 86 KM. Na początku 2009 roku rozpoczęto produkcję Sandero z silnikami benzynowymi 1,2 16V o mocy 75 KM oraz 1,6 16V E85 o mocy 105 KM, który może być zasilany bioetanolem. W 2010 roku silniki wysokoprężne o mocy 68 i 86 KM zostały zastąpione przez zmodernizowane jednostki o mocy 75 i 90 KM, które spełniają normę emisji spalin Euro 5. Wszystkie silniki łączono z 5-stopniową przekładnią manualną.

Układ jezdny Sandero przejęto z Logana. Z przodu klasyczne kolumny resorujące MacPhersona, z tyłu nie mniej klasyczna belka skrętna. Zawieszenie nie było konstruowane z myślą o szybkiej jeździe, ale w celu uzyskania możliwie wysokiego komfortu. Miało być proste i spełniać funkcję, jaką spełnia zawieszenie. Wyszedł z tego całkiem przyzwoity i bardzo tani w eksploatacji układ jezdny.

Lista wyposażenia zawiera elementy, którymi inni producenci zwykle się nie chwalą, bo ich obecność każdy uważa za normę. Natomiast w Dacii Sandero na próżno szukać poduszek powietrznych w podstawowym pakiecie. Jest za to ABS.

W 2009 roku na rynku pojawił się model Sandero Stepway. Głównym przeznaczeniem tego auta jest pokonywanie dróg o złej nawierzchni, więc wydawać by się mogło, że to odpowiedź na zapotrzebowanie naszego, rodzimego rynku. Jednak samochód ten został zaprojektowany głównie z myślą o rynku południowoamerykańskim, gdzie dużą część dróg pokrywają szuter i kamienie.

Model Stepway, który w Brazylii został dobrze przyjęty, trafił do sprzedaży w Europie. W 80% jest to takie samo auto jak wersja południowoamerykańska. Główne zmiany w stosunku do standardowego Sandero to większy o 20 mm prześwit oraz pakiet dodatkowych elementów nadwozia. Prześwit zwiększono poprzez zastosowanie większych, 16-calowych kół. Dodano bardziej rozbudowane zderzaki, pseudoterenowe progi oraz płyty osłaniające nadkola i podwozie. Do standardowego wyposażenia dodano relingi dachowe i światła przeciwmgłowe.

Pod maskę wersji Stepway trafił silnik benzynowy 1,6 l o mocy 85 KM, wersja 105-konna napędzana bioetanolem oraz diesel 1,5 dCi o mocy 90 KM. Europejski Stepway, w porównaniu z modelem podstawowym, został dość dobrze wyposażony. W standardzie znajdują się m.in.: klimatyzacja, ABS, wspomaganie i mocowanie fotelików ISOFIX.

Dacię Sandero, podobnie jak Logana, na polskim rynku można zamówić z fabryczną instalacją LPG najwyższej klasy, na którą producent daje taką gwarancję jak na samochody bez LPG.