Poradniki i mechanikaCo to jest mikrohybryda? Sprawdź jak działa prosty sposób na oszczędzanie paliwa

Co to jest mikrohybryda? Sprawdź jak działa prosty sposób na oszczędzanie paliwa

Pierwsze samochody zwane mikrohybrydami (smart hybrid) miały w wyposażeniu system start/stop. To wystarczyło, ale obecnie mikrohybrydą nazywa się coś więcej. Silnik spalinowy wspomagany niewielkim motogeneratorem to bardzo prosty sposób na zmniejszenie spalania.

Układ miękkiej hybrydy to jeden z najprostszych obecnie sposobów, na obniżenie zużycia paliwa
Układ miękkiej hybrydy to jeden z najprostszych obecnie sposobów, na obniżenie zużycia paliwa
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Suzuki
Marcin Łobodziński

19.12.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:11

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jedną z nowszych mikrohybryd, która może być doskonałym przykładem takich konstrukcji, jest Suzuki Baleno SHVS. Nieduży silnik spalinowy został wyposażony w motogenerator połączony z nim za pomocą klasycznego paska napędowego. Zastępuje on alternator, a dzięki swoim właściwościom wyparł również urządzenie znane jako rozrusznik.

Może napędzać wał korbowy gdy kierowca chce uruchomić silnik, a podczas jazdy zamienia się w generator prądu odzyskujący energię gdy auto zwalnia lub hamuje. W ostatniej sytuacji zamienia ją w prąd służący do ładowania akumulatora.

W tym momencie mówimy o bardzo podobnej konstrukcji do zwykłych silników z systemem start/stop. Jednak Suzuki skorzystało z obecności motogeneratora również do obniżenia zużycia paliwa podczas jazdy i zwiększenia momentu obrotowego silnika.

Dzięki stałej współpracy z motorem i niezależnej baterii, z której może pobierać prąd, motogenerator wspomaga jednostkę spalinową podczas dynamicznego przyspieszania czy ruszania. Wtedy właśnie silniki cieplne są najmniej wydajne.

Mówiąc bardzo ogólnie, jest to w pewnym sensie rodzaj elektrycznego doładowania, które nie zwiększa mocy maksymalnej silnika, ale skutecznie poprawia wartości momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotów.

Tego typu układ hybrydowy jest bardzo tani i prosty w montażu w zasadzie w każdym samochodzie. Firmy produkujące podobne systemy przewidują, że jest to coś, co za kilka, może kilkanaście lat zacznie wypierać turbosprężarki.

Już teraz m.in. firma Renault montuje system smart hybrid w swoim silniku Diesla, choć z turbodoładowania nie rezygnuje. Co ważne, system mikrohybrydowy w żaden sposób nie zwiększa wysilenia jednostki napędowej. Zatem poprawa osiągów nie wiąże się ze spadkiem trwałości silnika.

Warto zaznaczyć, że układ mikrohybrydowy nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu bez udziału silnika spalinowego, choć podejrzewamy, że w przyszłości motogeneratory i ich baterie będą na tyle wydajne, że posłużą na przykład do samodzielnej jazdy w korku.

Źródło artykułu:WP Autokult
mechanikahybrydaspalanie
Komentarze (6)