BMW porównało na filmie opony letnie i zimowe. Uzyskane różnice dają do myślenia
Choć w Polsce nie ma obowiązku zmiany opon w zależności od pory roku, zdecydowana większość osób robi to przed zimą i na wiosnę. Aby pokazać, jak ważną rolę odgrywa ogumienie, BMW porównało ze sobą 3 identyczne M4. No, prawie identyczne.
14.10.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na filmie, którego bohaterami są 3 BMW M4 z różnym ogumieniem, bawarski producent w 3 próbach (sprint, slalom, hamowanie) i różnych warunkach (sucha i ośnieżona nawierzchnia) porównał opony letnie, zimowe i opony do jazdy sportowej tzw. semi-slicki.
BMW Explained. Summer vs. Winter tires.
Wszystkie kategorie na suchej nawierzchni, jak można się domyślić, wygrał pojazd z wyczynowymi oponami. Najgorzej sprawdził się ten z ogumieniem zimowym. W slalomie wykazał się gorszą trakcją, a w sprincie - mimo dobrego startu - po chwili został z tyłu (19,14 s dla opon semi-slick, 20,09 dla opon letnich i 21,2 dla opon zimowych). Również hamowanie (ze 150 km/h do 0) nie poszło mu najlepiej (56 m dla opon semi-slick, 63 m dla opon letnich, 79 m dla opon zimowych).
W dalszej części filmu widzimy, że diametralnie zmienia się sceneria. Z asfaltowego pasa startowego samochody wędrujemy na ośnieżony, wyrównany teren pośród gór. Opony wyczynowe zamieniono jednak na takie z kolcami, które zapewniały wygraną w każdej konkurencji. W krótkim sprincie samochód na tym ogumieniu uzyskał czas 20,19 s, samochód na oponach zimowych 21,2 s, a samochód na letnich oponach, który miał spore problemy z ruszeniem z miejsca zakończył próbę z wymownym “za długo”.
W slalomie organizatorzy wykazali się większą cierpliwością. M4-ka z oponami z kolcami uzyskała czas 15,23 s, samochód na zimówkach 21,23 s, a pojazd na letnich oponach – 32,03 s. W próbie hamowania, ze względów bezpieczeństwa, wytracano prędkość z 50 km/h do 0. Najszybciej zatrzymał się samochód z oponami z kolcami (22 m) przed bmw na zimówkach (24 m), deklasując pojazd na letnim ogumieniu (38 m).
Zobacz także
Powyższe wyniki wyraźnie pokazują, jak ważne w samochodzie jest dostosowanie opon do panującego klimatu. Wiele osób jednak mimo wymiany opon, często jeździ na starym i wyeksploatowanym ogumieniu. A przecież opony to jedyna część, która łączy nasz samochód z nawierzchnią.