BMW M4

BMW M4 – samochód sportowy produkowany przez niemieckie BMW. Po raz pierwszy światło dzienne ujrzał w 2014 roku i jego produkcja trwa do dziś. Jest następcą legendarnego BMW M3. Zaprojektowano go od podstaw, a ogromna moc nowego silnika ma zapewniać jeszcze lepsze osiągi oraz bardziej komfortowe warunki jazdy. Dostępny jest tylko w wersjach Coupe i Cabrio.

  • BMW M4 - auto sportowe produkowane przez BMW od 2014 roku.
  • Jest dostępne jako coupe (F82) i kabriolet (F83).
  • Dwudrzwiowe auto zastąpiło niedostępne jak na razie w sprzedaży BMW M3.
  • Podobnie jak inne "M-ki" startuje w wyścigach
  • BMW M4 to potężny silnik, ale także komfortowe warunki jazdy.
[1/5] BMW M4 - auto sportowe produkowane przez BMW od 2014 roku.Źródło zdjęć: © https://en.wheelsage.org/ng/users/porlamfer

BMW M4 – historia

Firma BMW istnieje już od ponad 100 lat. Szczególnie słynna stała się w latach 70. ubiegłego wieku za sprawą swoich luksusowych sedanów. Powstają do dziś. Mają świetne silniki, prowadzi się je dobrze, a dużą popularnością cieszą się także w Polsce. Swoje auta BMW produkuje w tzw. seriach, ponumerowanych od jedynki do ósemki. W naszym kraju na przykład najwięcej sprzedaje się serii trzeciej.

Dzięki współpracy z Lamborghini, w 1978 roku firma z Monachium rozpoczęła także produkcję aut sportowych. To BMW Motorsport, w skrócie nazywane po prostu "BMW M". Zaczęło się od BMW M1, który bardziej, niż niemieckie sedany przypominał włoskie supersamochody. Pomimo to, auta oznaczone literką "M"także tworzone są do dziś. Producent doczekał się takiego modelu w oparciu o niemal każdą serię (nie istnieje jedynie BMW M7).

Jeden z modeli trafił kiedyś nawet na listę 25 najlepszych aut w historii. To BMW M3 produkowane od 1986 roku. Opierało się na zwykłych sedanach z 3. serii BMW i wyglądało już nie jak Lamborghini, a raczej jak niemieckie sportowe auto z krwi i kości. Było niezwykle popularne wśród kierowców wyścigowych – zdobywali w nim nawet tytuły mistrza świata. Nieźle sprawdzało się na ¼ mili, rywalizowało z Porsche 911, a później pojawiło się w grach komputerowych z serii Need For Speed.

BMW M3 produkowano z powodzeniem przez ponad trzy dekady. Doczekało się też kilku face liftów oraz kolejnych generacji. W 2013 roku przyszedł jednak czas na dalsze zmiany. BMW 3. serii podzielono na dwie oddzielne. Od teraz cyfra 3 miała oznaczać w ofercie producenta tylko sedana. Miała także powstać nowa, oznaczona czwórką, w której skład miały wchodzić modele z nadwoziem coupe oraz kabriolety.

Taki sam zabieg spotkał sportową linię M. Model M3 najpierw „podzielono na dwa”, a potem nawet wycofano. Od teraz miał być produkowany następca auta. Po raz pierwszy zaprezentowano go w na konferencji prasowej sierpniu 2013 roku, a pierwsze egzemplarze wyjechały z fabryki kilka miesięcy później, w lutym następnego roku. Nowe sportowe auto od razu spotkało się z zachwytem fanów marki. To BMW M4, które od poprzednika okazało się być jeszcze lepsze.

BMW M4 – dane techniczne, wersje

BMW M4 dostępne jest w dwóch wersjach nadwozia:

  • F82, czyli coupe
  • F83 – kabriolet.

Obydwa są 2-drzwiowe i posiadają ten sam silnik. Jak tłumaczy producent, ich jednostka napędowa została zaprojektowana specjalnie na potrzeby auta. To rzędowa szóstka o pojemności 3 l z dwiema turbinami, które mają razem zapewniać moc 425 KM (317 kW). Osiągi auta zależą jednak od nadwozia, jakie wybierzemy. Kabriolet ze względu na składany dach jest o niemal 200 kg cięższy.

Wersja coupe od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,3 sekundy, kabriolet jest od niej tymczasem o 0,3 sekundy wolniejszy. Dostępna jest także wersja BMW M4 Competition Package, w ramach której otrzymujemy silnik o mocy 444 KM (331 kW) i lepsze zawieszenie. Z nią z kolei do setki auto ma się rozpędzać w 4 sekundy. Posiada wiele elementów pokrytych włóknem węglowym, a w ramach opcji dodatkowych otrzymujemy tarcze hamulcowe także wykonane z tego materiału.

BMW M4 to wybór także pod względem skrzyni biegów. Dostępna jest manualna oraz automatyczna M-DCT (z podwójnym sprzęgłem). Z tą ostatnią auto wzięło udział w kolejnych wyścigach jako BMW M4 DTM. Powstała także limitowana wersja F82 M4 GTS, czyli coupe z jeszcze raz wzmocnionym silnikiem o mocy prawie 500 KM. Porównywano ją z Porsche Carrerą GT i jako pierwsza wśród BMW z literą "M" rozpędzała się do setki w czasie poniżej 4 sekund.

Wymiary BMW M4:

  • długość: 4,671 mm
  • rozstaw osi: 2,812 mm
  • szerokość: 1,870 mm
  • wysokość: 1,383 mm
  • masa własna pojazdu: 1,617 kg (coupe F82 z manualną przekładnią), 1750 kg (kabriolet F83)

BMW M4 – warunki jazdy, wyposażenie

BMW M4 prowadzi się jeszcze lepiej, niż swój poprzednik. Napęd w dalszym ciągu przenoszony jest na tył, a auto jest lżejsze i posiada większą moc od modelu M3. Wykorzystano też nowe zawieszenie i wszystkie udogodnienia (np. systemy kontroli jazdy), jakie wymyśliła firma BMW od czasów serii 3. Auto ma aerodynamiczne elementy – np. wloty powietrza przy drzwiach, a za regulowanie trybu jazdy odpowiada wewnątrz system M Drive.

Sportową jazdę wspomaga Launch Control, który za nas dobiera obroty silnika do jak najszybszego ruszenia z miejsca. BMW M4 posiada też aktywny mechanizm różnicowy i układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC). Przy tym wszystkim ma być, jak podaje producent, autem dosyć ekologicznym. 3-litrowy i prawie 450-konny silnik spełnia wszelkie standardy emisji spalin. W cyklu mieszanym auto potrzebuje ok. 10 litrów na 100 km.

Wewnątrz znajdziemy nowy ekran informacyjno-rozrywkowy, który posłuży jako nawigacja oraz do sterowania odtwarzaną muzyką, a także do połączenia się z internetem. BMW M4 ma wbudowaną antenę oraz możliwość zamontowania karty SIM. Oprócz tego kierowca skorzysta z ekranu HUD wyświetlanego przed nim. Informacje zmieniają się w zależności od trybu jazdy, co przyda się szczególnie w trybach bardziej sportowych.

BMW M4 jest autem, w którym siedzi się bardzo komfortowo. Jego twórcy nie zapominają jednak o charakterze pojazdu. Pojawiła się po raz kolejny funkcja o nazwie Active Sound. Wnętrze auta jest wytłumione tak dobrze, że nie słychać w nim tego co się dzieje na zewnątrz – w tym dźwięku silnika. Inżynierowie firmy z Monachium postanowili więc temu zaradzić i zastosowali rozwiązanie, dzięki któremu ryczenie rzędowej szóstki jest wzmacniane i odtwarzane wewnątrz pojazdu.