Test opon zimowych ADAC 2019. Nie tylko premium
Sezon wymiany opon zbliża się wielkimi krokami. Kierowcy, którzy muszą kupić zimowe ogumienie, stają przed problemem wyboru odpowiedniego modelu spośród bogatej oferty producentów. Pomocą w tym zadaniu są wyniki testu niemieckiego ADAC. Jak się okazuje, by mieć solidne ogumienie, nie trzeba sięgać na półkę premium.
26.09.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:58
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zasady oceny
Choć każda nowa opona posiada nalepkę z podstawowymi informacjami na jej temat, to niezależne testy ogumienia wciąż mogą powiedzieć znacznie więcej o własnościach konkretnego modelu opon. Jeden z najważniejszych testów jest co roku publikowany przez ADAC.
Niemiecki automobilklub ocenia opony w poszczególnych kategoriach i ogólnie. Za możliwości ogumienia przyznawane są noty o wartości liczbowej - im niższa, tym lepiej. Przydzielane są również ogólne noty słowne: "bardzo dobra" (odpowiednik szkolnej piątki), "dobra" (czwórka), "zadowalająca" (trójka), "wystarczająca" (dwójka) oraz "niewystarczająca" (jedynka).
Oto wyniki dla opon w rozmiarze właściwym dla samochodów segmentów B lub C.
185/65 R15 T - dobre
Dunlop Winter Response 2 - łączna nota: 2,1
Suchy asfalt: 2,3
Mokry asfalt: 1,9
Śnieg: 1,9
Lód: 2,5
Hałas: 2,7
Zużycie paliwa: 1,6
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 230 zł
Kleber Krisalp HP 3 - łączna nota: 2,3
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,3
Śnieg: 2,5
Lód: 2,5
Hałas: 2,8
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 2,0
Cena za sztukę: 205 zł
Pirelli Cinturato Winter - łączna nota: 2,3
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 2,0
Śnieg: 2,4
Lód: 2,4
Hałas: 2,6
Zużycie paliwa: 2,4
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 220 zł
185/65 R15 T - zadowalające
Continental WinterContact TS860 - łączna nota: 2,6
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 1,8
Śnieg: 2,2
Lód: 2,6
Hałas: 2,6
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 250 zł
Hankook Winter i*cept RS2 - łączna nota: 2,6
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 2,1
Śnieg: 2,5
Lód: 2,6
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 2,6
Nośność: 2,0
Cena za sztukę: 180 zł
Michelin Alpin A4 - łączna nota: 2,8
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 2,1
Śnieg: 2,8
Lód: 2,3
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 2,7
Nośność: 1,5
Cena za sztukę: 250 zł
Falken Eurowinter HS01 - łączna nota: 2,9
Suchy asfalt: 2,7
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 2,9
Lód: 2,9
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 190 zł
Vredestein Snowtrac 5 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 2,8
Śnieg: 2,7
Lód: 2,4
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 210 zł
Goodyear UltraGrip 9 - łączna nota: 3,1
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 1,9
Śnieg: 3,1
Lód: 2,5
Hałas: 2,7
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 230 zł
Nokian WR D4 - łączna nota: 3,1
Suchy asfalt: 3,1
Mokry asfalt: 2,9
Śnieg: 2,0
Lód: 2,3
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 1,7
Nośność: 3,0
Cena za sztukę: 215 zł
Gislaved Euro*Frost 6 - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 2,8
Mokry asfalt: 3,2
Śnieg: 2,7
Lód: 2,3
Hałas: 2,6
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 170 zł
Kumho WP51 Wintercraft - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 2,7
Mokry asfalt: 2,8
Śnieg: 3,2
Lód: 2,4
Hałas: 3,2
Zużycie paliwa: 2,3
Nośność: 3,0
Cena za sztukę: 170 zł
Viking WinTech - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 3,2
Śnieg: 2,5
Lód: 2,3
Hałas: 2,7
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 180 zł
185/65 R15 T - wystarczające
Sava Eskimo S3+ - łączna nota: 2,6
Suchy asfalt: 3,6
Mokry asfalt: 2,8
Śnieg: 1,9
Lód: 2,3
Hałas: 2,7
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,0
Cena za sztukę: 190 zł
185/65 R15 T - niewystarczające
Toyo Snowprox S943 - łączna nota: 5,1
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 2,6
Śnieg: 5,1
Lód: 2,5
Hałas: 2,6
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,0
Cena za sztukę: 190 zł
Davanti Wintoura - łączna nota: 5,5
Suchy asfalt: 3,4
Mokry asfalt: 5,5
Śnieg: 3,8
Lód: 2,2
Hałas: 2,8
Zużycie paliwa: 1,6
Nośność: 2,0
Cena za sztukę: 180 zł
Pozytywnym zaskoczeniem testu są opony Kleber Krisalp HP 3. Ogumienie klasy popularnej okazało się zdolne do równej rywalizacji z wyraźnie droższymi produktami bardziej poważanych marek.
Decydując się na konkretny model, należy pamiętać, że czołowa lokata w teście nie musi oznaczać, że zwycięskie opony będą dobre dla każdego. To modele, które wykazują najbardziej zrównoważony charakter na odmiennych nawierzchniach. Dla przykładu ci kierowcy, którzy mieszkają w górach, mogą być zainteresowani ogumieniem Nokiana czy Savy, które w ogólnym zestawieniu osiągnęło średni rezultat, ale już na śniegu i lodzie nie ma sobie równych w stawce przetestowanej przez ADAC. Dlatego warto zwracać uwagę na szczegóły i dobrać opony do swoich potrzeb.