Wielu może zaskoczyć. Sprawdzili, jakie części kupują Polacy
Kupując auto używane, szukamy możliwie najlepszego, a wiele osób ceni sobie regularnie serwisowane egzemplarze. Jednak nawet auto po wymianie rozrządu, sprzęgła czy hamulców nie daje odpowiedzi na jedno pytanie: jakie części w nim zamontowano? W pewnym stopniu odpowiada na to najnowsze badanie rynku.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Redakcja motofocus.pl przeprowadziła badanie na temat jakości stosowanych w samochodach części. Jego celem było uzyskanie odpowiedzi na pytanie: po części z jakich półek cenowych sięgają Polacy? To poniekąd pozwoli nam odpowiedzieć również na pytanie o jakość części stosowanych w samochodach kilku- czy kilkunastoletnich, które być może chcemy kupić.
Motofocus podzielił części zamienne na trzy klasy cenowe, niejako obrazujące ich jakość. Jak się okazało, zainteresowanie dobrej i bardzo dobrej klasy zamiennikami jest spory. Z badania wynika, że części z niskiej półki cenowej nie są wiodącym segmentem rynku. Jest wprost przeciwnie - kierowcy wybierają je najrzadziej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Najwięcej zależy od grupy wiekowej naprawianych samochodów. W autach do 8 lat prawie nie stosuje się tanich zamienników (4 proc.), a najczęściej stosuje się części z górnej półki cenowej (70 proc.). Części tzw. klasy średniej stanowią w takich pojazdach ok. 26 proc. całości.
Zależność pomiędzy klasami części zmienia się w grupie wiekowej 9-14 lat. Tu już najczęściej kierowcy wybierają zamienniki klasy średniej (48 proc.), a nieco rzadziej najdroższe (33 proc.). Jednak tanie zamienniki wciąż są najmniej popularne (19 proc.).
Zobacz także
Najtańsze części zamienne zdobywają popularność dopiero w pojazdach 15-20 letnich. 40 proc. stosowanych w nich części to te najtańsze, ale klasa średnia wciąż ma przewagę (49 proc.). Najwyższej jakości części stanowią 11 proc. całości, co i tak jest wartością wyższą niż udział najtańszych części w najmłodszej grupie wiekowej aut.
A jak wygląda rynkowa średnia dla wszystkich samochodów? Części z górnej półki cenowej mają udział 39 proc., średniej 41 proc., a najtańsze 21 proc. Jak w podsumowaniu raportu pisze Motofocus..pl: "właścicielom aut w Polsce w większej mierze zależy na niezawodności niż na cenie naprawy".
Jak widać z badania, nawet właściciele starszych samochodów bardziej cenią sobie skuteczną, dobrą naprawę niż możliwie najtańszą, byle auto jeździło.