Bezpieczne używane samochody. Modele, które zaliczyły próbę small overlap
Zastanawiając się nad wyborem modelu używanego samochodu, najczęściej myślimy o jego niezawodności, wyglądzie, funkcjonalności czy kosztach utrzymania. A co z bezpieczeństwem? Warto spojrzeć na nie z innej perspektywy.
07.05.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:39
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Lwia część samochodów, które testowane były w ostatnich latach przez Euro NCAP, otrzymała komplet pięciu gwiazdek. W niektórych sytuacjach cała ta konstelacja może być jednak niewiele warta. W 2012 r. udowodnili to Amerykanie. Wyznaczająca tam standardy bezpieczeństwa agencja IIHS przebadała historię wypadków i doszła do wniosku, że w zdarzeniach czołowych, w których dochodzi do śmierci zmotoryzowanych lub odnoszą oni poważne obrażenia, uderzenie następuje mniej więcej ćwiercią szerokości maski. Tymczasem standardowe testy zderzeniowe zakładają uderzenie w 40 proc. szerokości komory silnika.
IIHS postanowiło odtworzyć okoliczności, w których wypadki mają najpoważniejsze konsekwencje, w swoim laboratorium. Nazwano je testami small overlap, co można przetłumaczyć jako testy obrysowe. Rezultaty były porażające. Jak się okazało, zdecydowana większość modeli, które poddano badaniu, oblała próbę mimo bardzo dobrych rezultatów testów zderzeniowych Euro NCAP. Producenci szybko jednak rzucili się do poprawek i niebawem coraz więcej modeli było w stanie pozytywnie przejść nowy test. Kupując używane auto, warto pochylić się właśnie nad tymi, które dobrze wypadły w próbach small overlap. Oto lista takich samochodów w porządku alfabetycznym. W nawiasie umieściłem wynik danego modelu.
Samochody kompaktowe i kompaktowe SUV-y
Audi A3 - od 2015 r. (4 punkty na 4)
BMW Serii 2 - od 2015 r. (4 punkty na 4)
BMW X1 - od 2016 r. (4 punkty na 4)
Fiat 500X - od 2016 r. (4 punkty na 4)
Ford Focus - od 2012 r. (3 punkty na 4)
Honda Civic - od 2013 r. (4 punkty na 4)
Honda CR-V - od 2015 r. (4 punkty na 4)
Hyundai Tucson - od 2016 r. (4 punkty na 4)
Kia Soul – od 2015 r. (4 punkty na 4)
Kia Sportage - od 2017 r. (4 punkty na 4)
Mitsubishi ASX - od 2011 r. (3 punkty na 4)
Subaru Forester - od 2014 r. (4 punkty na 4)
Toyota Prius+ - od 2015 r. (4 punkty na 4)
Większe samochody i SUV-y
Audi A6 - od 2016 r. (4 punkty na 4)
Audi Q3 - od 2015 r. (4 punkty na 4)
Audi Q5 – od 2015 r. (4 punkty na 4)
Ford Fusion/Mondeo - od 2013 r. (3 punkty na 4)
Honda Accord - od 2013 r. (4 punkty na 4)
Infiniti Q50 - od 2014 r. (3 punkty na 4)
Kia Optima - od 2011 r. (3 punkty na 4)
Mazda 6 - od 2014 r. (4 punkty na 4)
Mazda CX-5 - od 2014 r. (3 punkty na 4)
Subaru Outback - od 2014 r. (3 punkty na 4); od 2015 r. (4 punkty na 4)
Suzuki Kizashi - od 2013 r. (4 punkty na 4)
Volkswagen Passat - od 2013 r. (3 punkty na 4); od 2016 r. (4 punkty na 4)
Volvo S60/V60 - od 2011 r. (4 punkty na 4)
Volvo XC90 - od 2005 r. (4 punkty na 4)
Porażki w nowych testach zderzeniowych w wykonaniu takich aut jak Volkswagen CC, Audi A4 czy BMW Serii 3 były w 2012 r. szokiem. Jak ławo zauważyć, tylko niektóre modele mogły wówczas pochwalić się wysoką wytrzymałością na uderzenia w niewielki procent szerokości maski. W przypadku jednych modeli dostosowanie się do nowych wymogów nastąpiło szybciej, inne musiały dłużej poczekać na poprawki. Dziś niemal każdy testowany przez IIHS samochód zalicza test śpiewająco. Działania Amerykanów pokazały nie tylko, że bezpieczeństwo za kierownicą może być złudne, ale też to, że większość producentów na etapie projektowania zadbała o dobre wyniki w testach bardziej niż o realne bezpieczeństwo.