Podano kwotę. "Badanie techniczne musi podrożeć"
Od dwóch dekad cena obowiązkowego corocznego badania technicznego to 98 zł. Pensja minimalna w tym okresie wzrosła pięciokrotnie. Stacje kontroli pojazdów są na granicy wyczerpania. Senat zajął się tematem.
02.05.2024 | aktual.: 02.05.2024 09:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów już od wielu lat zabiegają o waloryzację kwoty, która nie zmieniła się od 20 lat. Na początku roku do sprawy opłat za badania techniczne odniósł się wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz.
– W Ministerstwie Infrastruktury są prowadzone analizy mające na celu ocenę zasadności rozpoczęcia prac zmierzających do zmiany tabeli opłat za badania techniczne pojazdów – wskazał przedstawiciel resortu.
To był policzek, a nie iskierka nadziei dla branży. Zająć się analizą zasadności to jakby powiedzieć właścicielom stacji kontroli pojazdów, że być może nie mają racji domagając się o podwyżkę po 20 latach. Poza analizami, nic więcej się nie wydarzyło. Aż do teraz.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Problemem postanowiła zająć się Komisja Infrastruktury Senatu RP. Tematem posiedzenia Komisji była trudna sytuacja stacji kontroli pojazdów. Przedstawiciele branży motoryzacyjnej przedstawiali swoje racje, a senatorzy wyrażali poparcie dla zmian w zakresie stawek za badania techniczne.
W ostatnim czasie komisja przyjęła stanowisko skierowane do Ministra Infrastruktury. W opinii Komisji rozwiązanie problemu waloryzacji opłat za badania techniczne powinno być priorytetem w działalności resortu infrastruktury. Dlaczego?
– Badania techniczne powinny skutecznie eliminować z dróg niesprawne pojazdy, które powinny zostać ponownie dopuszczone do ruchu dopiero po usunięciu usterek – podkreśla Tomasz Bęben, prezes zarządu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. – Kontrola stanu technicznego pojazdów jest ważna dla całego społeczeństwa, bo przecież wszyscy jesteśmy uczestnikami ruchu drogowego. Opłata za badanie w dotychczas obowiązującej wysokości to poważne zagrożenie dla rzetelności wykonywanych badań. Diagności przymykają oczy na wiele usterek, aby tylko klient wrócił po raz kolejny. Tworzą się więc patologie, co nie powinno mieć miejsca.
Ile powinno kosztować badanie techniczne?
Diagności nie forsują rozwiązań, o których wiedzą, że byłyby trudne do przyjęcia, więc nie domagają się pięciokrotnego wzrostu stawki, jak to miało miejsce w przypadku minimalnego wynagrodzenia. Tłumaczą jednak, że ich zdaniem badanie techniczne musi podrożeć. Kwota, która znajduje się na tapecie to 246 zł za samochód osobowy. Przy czym po zmianach miałaby rosnąć wraz z inflacją rok do roku.