24 Heures du Mans - najciekawsze historie w pigułce [cz.2: 1981-2014]

Start najważniejszego wyścigu w całym kalendarzu sportów motorowych już jutro. Zanim zasiądziecie do oglądania wielkiego, długodystansowego spektaklu, warto poznać jego historię. Oto druga część zestawu ciekawostek i najważniejszych wydarzeń w pigułce.

24 Heures du Mans - najciekawsze historie w pigułce [cz.2: 1981-2014]
Mariusz Zmysłowski

13.06.2014 | aktual.: 20.10.2022 22:13

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

1981

Od roku 1981 zaczęła się fantastyczna passa Porsche, które nieprzerwanie wygrywało do 1987. Do tej pory marka trzyma pod tym względem rekord (7 zwycięstw z rzędu). Na drugim miejscu jest Ferrari, które wygrywało w latach 1960-1965. Gdyby w 2009 roku Audi nie przeszkodził Peugeot, niemiecki producent miałby na swoim koncie już 10 wygranych i zajmował 1., a nie 3. miejsce.

Obraz
© Porsche 936

1982

Ten rok to początek dalszego ciągu wielkich sukcesów Porsche. Od 1982 do 1986 niemiecka marka nie tylko wygrywała w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, ale nie dopuściła innego producenta na pozycję wyższą niż 6. W tych latach wszystkie 5 pierwszych miejsc należało do Porsche.

1985

Nie tylko rekord okrążenia w wyścigu należy do Porsche. Najlepszy czas w trakcie kwalifikacji i jednocześnie w historii 24 Heures du Mans należy do modelu 962C, za sterami którego zasiadał Hans Stuck. Średnia prędkość wyniosła wtedy 251,815 km/h.

1988

Dwa lata przed ustawieniem na prostej Mulsanne szykan został ustanowiony rekord prędkości maksymalnej na torze. Roger Dorchy w Peugeocie P88 rozwinął w trakcie kwalifikacji 407 km/h. Dla porównania w tegorocznych sesjach testowych największa osiągnięta prędkość wyniosła 339,1 km/h. Rozwinął ją Mark Webber za sterami Porsche 919 Hybrid.

1990

W tym roku wprowadzono bardzo istotne zmiany w torze. Na prostej Mulsanne pojawiły się dwie szykany. Mają one za zadanie ograniczać prędkości maksymalne rozwijane przez wyścigówki. We wcześniejszych latach auta coraz częściej zbliżały się do granicy 400 km/h. Ostatnią maszyną, która na Circuit de la Sarthe przekroczyła tę magiczną barierę był Sauber C9.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

1991

W roku 1991 po raz ostatni zwycięstwo w Le Mans odniosła firma oponiarska Dunlop. Jest ona rekordzistą i ma na swoim koncie 34 wygrane. Na drugim miejscu w tej klasyfikacji znajduje się Michelin z 22 wygranymi wyścigami. Jest to jednocześnie rekordzista w innej kategorii. Michelin zebrał najwięcej wygranych z rzędu. Ma ich na koncie aż 16 od roku 1998.

1991 był pierwszym i ostatnim rokiem, w którym w Le Mans zwycięstwo odniosła japońska maszyna. Była nią Mazda 787B wyposażona w jednostkę Wankla.

1992

W tym roku swoje pierwsze zwycięstwo odniósł Yannick Dalmas. Jest on rekordzistą pod względem liczby producentów, z którymi wygrał. Było ich czterech: Peugeot (1992), Porsche (1994), McLaren (1995) i BMW (1999).

1993

Ten rok z pewnością w karty swojej wyścigowej historii wpisze Peugeot. Wtedy wszystkie trzy pierwsze miejsca zgarnął zespół Peugeot Talbot Sport. Królującą maszyną był model 905 Evo 1B z 3,5-litrowym V10.

1995

Pierwszym Japończykiem, który wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans był Masanori Sekiya. Zasiadał on wtedy za kierownicą McLarena F1 GTR.

McLaren F1 GTR Kokusai Kaihatsu Racing (1995)
McLaren F1 GTR Kokusai Kaihatsu Racing (1995)

1996

W 1996 roku swoje pierwsze zwycięstwo w Le Mans odniósł obecny kierowca Toyoty – Alex Wurz. Jadąc wtedy w zespole Joest Racing stał się najmłodszym kierowcą, jaki kiedykolwiek wygrał 24-godzinne piekło. Miał wtedy 22 lata.

W 1996 roku swój pierwszy start w Le Mans zaliczył Olivier Beretta. Będzie on najbardziej doświadczonym zawodnikiem na starcie tegorocznego wyścigu, ponieważ startuje od tamtego roku nieprzerwanie. Będzie to więc jego 19. start. Do tej pory zgarnął 6 zwycięstw w swoich klasach, ale nigdy nie stanął na podium w klasyfikacji ogólnej. Najbliżej był w roku 2001. Zajął wtedy 4. miejsce.

1997

Drugim najbardziej doświadczonym zawodnikiem w stawce tegorocznego Le Mans będzie Tom Kristensen. Startuje od 1997 roku. Wtedy też zdobył swoje pierwsze zwycięstwo w klasie LMP. Od tamtej pory wygrywał aż 9 razy, stając się tym samym niekwestionowanym rekordzistą wśród kierowców. Ma on również na koncie najwięcej wygranych z rzędu – aż 6.

Audi R8
Audi R8© fot. Mariusz Zmysłowski

1998

Jest to ostatni rok, w którym udało się zwyciężyć debiutantowi. Był nim Laurent Aïello, który startował z Allanem McNishem i Stephane Ortellim w Porsche 911 GT1.

2000

Rok 2000 przyniósł pierwsze zwycięstwo Audi R8. Samochód ten jest najczęściej wygrywającą 24-godzinny wyścig maszyną w historii. Ma na koncie 5 zwycięstw. Drugie miejsce z 4 wygranymi należy do Alfy Romeo 8C 2300 (1931-1934), Forda GT40 (1966-1969) i Porsche 956 (1982-1985).

2006

Pierwszy diesel wystartował w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1949 roku. Potrzeba było wiele lat, by silniki wysokoprężne pozwoliły wygrywać. W 2006 na pierwszym miejscu pojawiło się Audi R10 TDI należące do Audi Sport Team Joest.

2009

Pierwsze miejsce w 2009 roku przypadło Peugeotowi 908 HDi FAP. Wiąże się to z pewnym rekordem. Jest to najdłuższy osiągnięty odstęp czasowy między kolejnymi wygranymi w Le Mans. Rekord wynosi 13 lat i należy do Alexa Wurza, o którym była już mowa (najmłodszy zwycięzca).

Peugeot 908 HDi FAP
Peugeot 908 HDi FAP© fot. Mariusz Zmysłowski

Rok 2009 był pierwszym, w którym dopuszczono do wyścigu auta hybrydowe. Nie oznacza to jednak, że były równoprawnymi konkurentami. Dopiero rok później przepisy pozwalały walczyć takimi maszynami w ogólnej klasyfikacji.

2010

4 lata temu padł rekord przejechanego dystansu. Audi R15+ TDI przebyło wtedy 5410,71 km.

2013

W 2013 roku na wyścig 24 Heures du Mans akredytowano 1405 dziennikarzy.

Wyścig w ubiegłym roku obejrzało na miejscu 245 tys. widzów.

Audi R18 e-tron quattro
Audi R18 e-tron quattro© fot. Mariusz Zmysłowski

Zeszłoroczny 24 Heures du Mans był rekordowy pod względem czasu, jaki kierowcy spędzili za samochodem bezpieczeństwa. Łącznie było to 5 godzin 27 minut. Jednocześnie w 2013 padł rekord największej liczby wyjazdów samochodu bezpieczeństwa. Wynosi on teraz 12 razy.

2014

W tym roku w 24 Heures du Mans wystartuje 10 zwycięzców z wcześniejszych lat. Będzie to Tom Kristensen (9 zwycięstw), Marcel Fässler, André Lotterer, Benoît Tréluyer, Alex Wurz (po dwa zwycięstwa) oraz Marc Gené, Timo Bernhard, Romain Dumas, Loïc Duval i Eric Helary (po jednym zwycięstwie).

W tegorocznym 24-godzinnym wyścigu w Le Mans w stawce znajdzie się aż 13 egzemplarzy Ferrari 458 Italia.

Klasa LMGTE Am jest w tym roku najbardziej liczna. Zgromadziła ona aż 19 samochodów.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/13]

Jedynym przedstawicielem płci pięknej na tegorocznym 24h Le Mans będzie Keiko Ihara startująca w kategorii LMP2 w Morganie z numerem 50.

W Ferrari 458 Italia z numerem 58 zobaczymy Fabiena Bartheza, najlepszego bramkarza mundialu z roku 1998. Zdobył on wtedy z reprezentacją Francji mistrzostwo świata.

Konkurs!

Obraz

Wciąż głodni wiedzy na temat 24 h Le Mans? W konkursie organizowanym na naszym fanpage'u czeka na Was blisko 200-stronicowy album od Porsche, opowiadający historię tej marki w 24-godzinnym maratonie. Niezwykłe historie i unikatowe zdjęcia - wszystko w dużym formacie, wydane specjalnie z okazji powrotu niemieckiego producenta do Le Mans.

Źródło artykułu:WP Autokult
historiawyścigirozrywka
Komentarze (2)