Zgłoszenie zbycia lub nabycia pojazdu. Termin to znów 30 dni, ale zrobisz to przez internet
Od początku 2021 r. osoby, które kupiły lub sprzedały pojazd, ponownie mają tylko 30 dni na jego rejestrację oraz zgłoszenie nabycia czy zbycia. O ile to pierwsze wymaga wizyty w urzędzie, to zgłoszenia można dokonać przez internet i uniknąć nie tylko kolejek, ale też kary.
27.01.2021 | aktual.: 16.03.2023 14:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Trudny powrót do normalności
Wraz z początkiem 2020 r. rząd ustalił 30-dniowy termin, w którym należy zarejestrować kupiony lub sprowadzony pojazd. Obowiązuje on także w przypadku zgłoszenia nabycia lub zbycia pojazdu. Ze względu na epidemię koronawirusa już w marcu wydłużono ten czas do 180 dni. Okres tego ułatwienia skończył się jednak z nastaniem pierwszego dnia 2021 r. Obecnie termin znów wynosi 30 dni, a za niedopełnienie obowiązku grozi kara - od 200 do 1000 zł. Terminy dotyczące kar liczone są od momentu przyjęcia dokumentów przez urząd. W praktyce pierwsze kary zmotoryzowani mogą otrzymać z początkiem lutego.
W wielu urzędach sytuacja jest nie do pozazdroszczenia. Starostwa działają w ograniczonym trybie. Przekłada się to na kłopoty z dostaniem się do urzędu, a w niektórych miejscach termin wyznaczany podczas próby zarezerwowania wizyty za pomocą internetu wynosi znacznie więcej niż ustawowe 30 dni. Z sytuacji korzystają koniki. Szukające takiego zarobku osoby już od bardzo wczesnych godzin ustawiają się w kolejce do urzędu, a potem proponują odstąpienie miejsca - na przykład za 200 zł.
Zobacz także
Osoba, która kupiła pojazd i musi go zarejestrować, nie uniknie wizyty w urzędzie. Inaczej jest jednak w przypadku osób, które chcą zgłosić zbycie lub nabycie pojazdu. Wystarczy dysponować profilem zaufanym, by załatwić to z domu. Takie rozwiązanie z jednej strony jest wygodniejsze, a z drugiej przyczynia się do zmniejszenia ruchu w urzędach, które muszą odwiedzić osoby rejestrujące pojazdy.
Jak to zrobić przez internet?
Zgłoszenie możliwe jest tylko dla posiadaczy profilu zaufanego. Ci, którzy go mają, powinni otworzyć stronę gov.pl. Tam w odpowiednie miejsce mogą dostać się na dwa sposoby.
Pierwszy z nich to zalogowanie się loginem i hasłem profilu zaufanego po kliknięciu w odnośnik "Mój Gov" - w prawym górnym rogu. Po zalogowaniu się możliwość zgłoszenia może pojawić się w prawej kolumnie "Popularne usługi".
Jeśli nie, należy wybrać sekcję "Usługi dla obywatela" w pasku z lewej strony, a w niej kategorię "Kierowcy i pojazdy". Po rozwinięciu się spisu e-usług pojawi się opcja "Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę (usługa online)".
Dalej system sam poprowadzi zmotoryzowanego, ale do zakończenia usługi konieczne może być wpisanie danych pojazdu. Należy również dołączyć zdjęcie lub skan dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu. Konieczne będzie również podanie danych drugiej strony transakcji – nabywcy lub zbywcy pojazdu. Na koniec trzeba elektronicznie skierować formularz zawiadomienia do wydziału komunikacji urzędu, w którym zarejestrowany jest pojazd.
Z panelu można też skorzystać bez wcześniejszego logowania się profilem zaufanym. Ścieżka jest bardzo podobna: należy wejść na gov.pl, a następnie wybrać zakładkę "Kierowcy i pojazdy". Wśród wyświetlonych opcji znajdzie się "Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę (usługa online)". Po kliknięciu w odnośnik system zada kilka pytań o pojazd i jego właściciela. Po udzieleniu na nie odpowiedzi pojawi się opcja "Wyślij zgłoszenie". Dalej, po zalogowaniu się danymi profilu zaufanego, wszystko przebiega jak we wcześniejszym scenariuszu.
Zawiadomienia o zbyciu pojazdu warto dokonać przez internet. Nie tylko sami unikniemy wizyty w urzędzie, ale jeszcze zwolnimy miejsce dla tych, którzy muszą zarejestrować pojazd i nie mogą tego zrobić za pomocą komputera. Od początku stycznia zrobiło tak 56 tys. osób. Dowodem na zgłoszenie sprawy jest urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP), które po dopełnieniu formalności przez internet trafia na skrzynkę użytkownika na koncie "Mój Gov".