Zamiast M3 - Hartge 323i H35 (1990)

Gdy w 1986 na rynku pojawiło się BMW M3, narobiło sporo zamieszania. Tunerzy szybko zapragnęli mieć w swojej ofercie samochody, które będą co najmniej tak dobre jak M3. Hartge w 1990 roku zaprezentowało wersję H35, która mogła spokojnie rywalizować z M3.

Zamiast M3 - Hartge 323i H35 (1990)
Olgierd Lachowski

23.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Oprócz Hartge z fabrycznym BMW rywalizowały takie firmy, jak Alpina czy Schnitzer. By pozostawać w tuningowej czołówce, Hartge nie mogło pozwolić sobie na odpuszczenie temu BMW M3.

Obraz

Na warsztat wzięto model 323i (później przerabiano także 325i). Tuner dodał przedni zderzak ze spojlerem podobny do tego z M3, a także spojler na klapie bagażnika również nawiązujący do M3 Sport Evolution. Oprócz tego zainstalowano listwy progowe i zmieniono koła. Zamiast seryjnych wstawiono felgi 7,5 x 16” z oponami 195/50 R 16 Pirelli.

Zewnętrzne zmiany były tylko początkiem. Hartge dokonało wymiany elementów zawieszenia na nowe z pełną regulacją. Samochód został obniżony o 35 mm względem oryginału. Auto odrobinę zaczęło przypominać M3, choć nie miało charakterystycznych przetłoczeń na błotnikach.

Obraz

Modyfikacjom nie oparł się także układ hamulcowy – niestety brakuje mi o nim konkretnych informacji. Jedną z możliwych opcji był montaż mechanizmu różnicowego z 40% blokadą. Dostępne były też takie dodatki jak drugi, 35-litrowy zbiornik paliwa.

Najistotniejsza przeróbka dotyczyła silnika. Hartge jednak nie dłubało w jednostce fabrycznej, tylko wstawiło motor M30B34 o objętości skokowej 3,4 l. To 6-cylindrowy rzędowy silnik, który w zależności od wersji miał różną moc, natomiast tuner przygotował ulepszenia, które sprawiały, że motor miał 250 KM mocy przy 6200 obr./min i maksymalny moment obrotowy 340 Nm przy 4000 obr./min.

Tak przygotowane BMW było w stanie przyspieszyć do 100 km/h w 6,20 s, a kilometr ze startu stojącego pokonać w 25,80 s. Prędkość maksymalna wynosiła 248 km/h.

Oprócz H35 w swojej ofercie Hartge miało słabszą wersję H28 i mocniejsze H35-24 oraz H36.

Dane techniczne


  • Typ: R6, M30
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: SOHC, 2 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3430 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 250 KM przy 6200 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 72,87 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm przy 4200 obr./min
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe
  • Koła przednie: 7,5 x 16″
  • Koła tylne: 7,5 x 16″
  • Opony przednie: 195/50 R 16 Pirelli
  • Opony tylne: 195/50 R 16 Pirelli

Masy i wymiary:


  • Długość: 4325 mm
  • Szerokość: 1645 mm
  • Wysokość: 1345 mm (- 35 mm)
  • Rozstaw osi: 2570 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,20 s
  • Czas przejazdu 1000 m ze startu stojącego: 25,80 s
  • Prędkość maksymalna: 248 km/hblock position=\inside7891/block

Źródło: autowp (foto)

Komentarze (0)