Zamiast M3 - Hartge 323i H35 (1990)
Gdy w 1986 na rynku pojawiło się BMW M3, narobiło sporo zamieszania. Tunerzy szybko zapragnęli mieć w swojej ofercie samochody, które będą co najmniej tak dobre jak M3. Hartge w 1990 roku zaprezentowało wersję H35, która mogła spokojnie rywalizować z M3.
23.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:48
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Oprócz Hartge z fabrycznym BMW rywalizowały takie firmy, jak Alpina czy Schnitzer. By pozostawać w tuningowej czołówce, Hartge nie mogło pozwolić sobie na odpuszczenie temu BMW M3.
Na warsztat wzięto model 323i (później przerabiano także 325i). Tuner dodał przedni zderzak ze spojlerem podobny do tego z M3, a także spojler na klapie bagażnika również nawiązujący do M3 Sport Evolution. Oprócz tego zainstalowano listwy progowe i zmieniono koła. Zamiast seryjnych wstawiono felgi 7,5 x 16” z oponami 195/50 R 16 Pirelli.
Zewnętrzne zmiany były tylko początkiem. Hartge dokonało wymiany elementów zawieszenia na nowe z pełną regulacją. Samochód został obniżony o 35 mm względem oryginału. Auto odrobinę zaczęło przypominać M3, choć nie miało charakterystycznych przetłoczeń na błotnikach.
Modyfikacjom nie oparł się także układ hamulcowy – niestety brakuje mi o nim konkretnych informacji. Jedną z możliwych opcji był montaż mechanizmu różnicowego z 40% blokadą. Dostępne były też takie dodatki jak drugi, 35-litrowy zbiornik paliwa.
Najistotniejsza przeróbka dotyczyła silnika. Hartge jednak nie dłubało w jednostce fabrycznej, tylko wstawiło motor M30B34 o objętości skokowej 3,4 l. To 6-cylindrowy rzędowy silnik, który w zależności od wersji miał różną moc, natomiast tuner przygotował ulepszenia, które sprawiały, że motor miał 250 KM mocy przy 6200 obr./min i maksymalny moment obrotowy 340 Nm przy 4000 obr./min.
Tak przygotowane BMW było w stanie przyspieszyć do 100 km/h w 6,20 s, a kilometr ze startu stojącego pokonać w 25,80 s. Prędkość maksymalna wynosiła 248 km/h.
Oprócz H35 w swojej ofercie Hartge miało słabszą wersję H28 i mocniejsze H35-24 oraz H36.
Dane techniczne
- Typ: R6, M30
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: SOHC, 2 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3430 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 250 KM przy 6200 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 72,87 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm przy 4200 obr./min
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe
- Koła przednie: 7,5 x 16″
- Koła tylne: 7,5 x 16″
- Opony przednie: 195/50 R 16 Pirelli
- Opony tylne: 195/50 R 16 Pirelli
Masy i wymiary:
- Długość: 4325 mm
- Szerokość: 1645 mm
- Wysokość: 1345 mm (- 35 mm)
- Rozstaw osi: 2570 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,20 s
- Czas przejazdu 1000 m ze startu stojącego: 25,80 s
- Prędkość maksymalna: 248 km/hblock position=\inside7891/block
Źródło: autowp (foto)