BMW Serii 3
BMW serii 3 to model klasy średniej, który powstaje od 1975 roku i stanowi jeden z najpopularniejszych i najlepiej sprzedających się samochodów w Europie. Od 2012 roku produkowana jest już szósta generacja BMW III.
BMW serii 3 – informacje ogólne
Trzecia seria BWM powstała w 1975 roku, zastępując model 2000 z serii BMW Neue Klasse. BMW serii 3 należy do segmentu D i stanowi wielokrotnie nagradzany model – auto ponad dwudziestokrotnie pojawiło się na liście dziesięciu najlepszych samochodów roku magazynu „Car and Driver”. Od początku produkcji modelu BMW sprzedał się w kilkunastu milinach egzemplarzy i do dzisiaj cieszy się niesłabnącą popularnością. Konkurencję dla BMW serii 3 stanowią m.in. Audi A4, Lexus IS, Mercedes-Benz klasy C czy Volkswagen Passat.
BMW serii 3 – dane techniczne
BMW serii 3 zaczynało od nadwozi typu sedan i kabriolet w pierwszej generacji (E21), dodając wersję kombi w drugiej (E30). Produkowane później generacje BMW E36 (1990–2000) i BMW E46 dostępne były w pięciu wersjach: coupé, hatchback, kabriolet, kombi i sedan. Szósta generacja oferuje nadwozia typu sedan, kombi i hatchback.
Auta serii 3 produkowane do 2000 roku wyposażone były w silniki o mocy 76–321 KM, później jednak wzrosła ona nawet do 432 KM (V8, 4 l) w piątej generacji. Wśród samochodów BMW serii 3 znajdziemy modele jeżdżące na benzynę, benzynowo-elektryczne oraz wersje z dieslem. Rodzaj napędu w tych autach może być tylny bądź stały na cztery koła. Produkowane wersje wyposażane były w 2–5 drzwi i 4 lub 5 siedzeń, natomiast pojemność bagażnika miesi się w przedziale 300–1500 litrów. Zużycie paliwa przez samochody serii 3 wynosi średnio 4–12 l/100 km, zależnie od wersji silnika.
BMW serii 3 – awaryjność
Starsze egzemplarze BMW serii 3 wymagają częstego serwisowania, ponieważ zaniedbania prowadzące do awarii mogą okazać się bardzo kosztowne. Przykładowo w silnikach benzynowych R6 w wyniku generowania zbyt wysokiej temperatury może pęknąć głowica. Można trafić na problemy z zawieszeniem czy wycieki oleju, najczęściej starsze egzemplarze bywają problematyczne zarówno pod względem elementów układu napędowego, jak i elektroniki.
Jeśli chodzi o nowsze egzemplarze BMW III, to w przypadku E90 należy liczyć się z awariami cewki zapłonowej, wtrysku paliwa, turbosprężarek i elektroniki. Przy większym przebiegu zauważalne stają się też problemy z zawieszeniem, a część wyposażenia wewnątrz auta, jak choćby elementy plastikowe, potrafi się stosunkowo szybko przecierać.
BMW serii 3 – opinie
Auta BMW serii 3 prowadzą się bardzo dobrze, są bogato wyposażone i zwracają na siebie uwagę charakterystyczną dla BMW stylistyką. Należy jednak pamiętać o wysokich kosztach eksploatacji lub naprawy ewentualnych awarii, a także sporym prawdopodobieństwie awarii większych silników.